بین الملل

آمریکا باید لطمه وارد شده به روابط دوجانبه را جبران کند

بعد از انهدام بالون؛

دولت پکن می گوید که آمریکا در حادثه سرنگون کردن بالون تحقیقاتی این کشور به زور متوسل شده و باید خسارت وارد شده بر روابط دو کشور را جبران کند.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، «وانگ ئی» مدیر دفتر روابط خارجی کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست چین، در دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، از واشنگتن خواست که مسیر روابط دوجانبه‌ای را که به واسطه ساقط کردن بالون چینی، منحرف شده است، اصلاح کند.

در بیاینه‌ای که از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد، می‌خوانیم: وانگ ئی موضع قاطع و عادلانه چین را درباره حادثه بالون اعلام کرد و از آمریکا خواست که مسیر خود را تغییر داده و با هوشیاری خسارتی را که استفاده بی رویه از زور بر روابط پکن-واشنگتن وارد کرده است، ارزیابی و جبران کند.

پیشتر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه چین مدعی شده بود که بلینکن در دیدار با وانگ، از ورود بالون چینی به حریم هوایی ایالات متحده به عنوان «اقدامی غیرمسئولانه» نام برده بود که «هرگز نباید تکرار شود».

در روز چهارم فوریه، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا یک بالون چینی را که راه خود را به حریم هوایی آمریکا گم کرده بود، با این ادعا که ابرازی برای جاسوسی است، منهدم کرد.

اما چین، با تاکید بر اینکه بالون کاربری تحقیقاتی داشته، واکنش آمریکا را افراطی و مخرب توصیف کرد و خواستار تحویل لاشه این هوابرد شد- مطالبه‌ای که پاسخ منفی واشنگتن را در پی داشت.

بعد از آن، نیروی هوایی آمریکا سه شیء پرنده ناشناس دیگر را هم رهگیری و منهدم کرد، اما بعد‌ها اعلام کرد که ارتباطی میان آن‌ها و چین وجود نداشته و احتمالا متعلق به شرکت‌های فناوری و تحقیقاتی داخلی بوده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا