اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

رستم قاسمی وزیر شهرسازی در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، گزارش مفصلی از تاثیر این نشست بر اجرای موثر ارائه کرد. کشورهای محصور در خشکی نسبت به اقداماتی برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی با اعلام اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران در راستای تعمیق روابط و توافقات چند جانبه با کشورهای در حال توسعه و همسایه است، گفت: حمل و نقل یکی از حوزه های اولویت دار ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی زیادی مانند کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و در حال ساخت است. . مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا به کشورهای محصور در خشکی منطقه دارند.

رویکرد ایران به حمل و نقل منطقه ای و بین المللی تعاملی است و از رقابت اجتناب می کند

قاسمی با تاکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مقوله بار منطقه ای و بین المللی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، خاطرنشان کرد: این رویکرد در راستای دیدگاه و روح برنامه اقدام وین در این زمینه است. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مشارکت خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با OEC برای ترانزیت در منطقه گفت: ایران به طور موثر با سازمان همکاری های اقتصادی (OEC) و کشورهای عضو آن در این زمینه همکاری می کند. زمینه همکاری های اقتصادی کشتیرانی و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثر برای کشورهای محصور در خشکی منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ایران با 8 کشور از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تعامل ترانزیت دوجانبه و چندجانبه نزدیک دارد. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهدات جامعه جهانی را برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کاهش هزینه تجارت و تسهیل دسترسی آسان به بازارهای جهانی بر عهده گرفته اند. بر اساس برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه جهانی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در دسترسی به آب های آزاد کشورهای محصور در خشکی منطقه بر اساس توانمندی ها و امکانات بومی گفت: ایران علاوه بر داشتن مشکلات کشورهای در حال توسعه نقش مهمی ایفا می کند. نقش در دسترسی به آبهای آزاد کشورهای محصور در خشکی ایران. در نتیجه بحران کرونا، شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه را به خود اختصاص داده است و متأسفانه جامعه جهانی نتوانسته است از این فشار بر یکی از کشورهای مهم در حال توسعه ترانزیتی بکاهد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری این کنفرانس که تامین مالی حمل و نقل خوب است، پرداخت و گفت: برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی، هم برای محصور در خشکی، باید منابع مالی داخلی و بین المللی را بسیج کرد. کشورها و برای ترانزیت. کشورها.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای داشتند اما خلأ مکانیزم تامین مالی حمل و نقل بین المللی در این کشورها احساس می شود. شرایط سخت بهبود اقتصادی کرونا، بحران انرژی و امنیت غذایی اهمیتی دوچندان دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه ایران علیرغم تحریم‌های یکجانبه و محدودیت‌های اقتصادی ناشی از شرایط کووید 19، منابع مالی قابل توجهی را صرف پروژه‌هایی با پیامدهای منطقه‌ای کرده است، خاطرنشان کرد: تجهیز بنادر به تجهیزات لجستیکی و حمل‌ونقل لازم، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر. احداث برخی از خطوط جاده ای و ریلی ناقص و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از آخرین تلاش ها با محدودیت منابع داخلی بود.

وی ادامه داد: همچنین بندر اقیانوسی چابهار برای تسهیل حمل و نقل محموله به کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی و تسهیل حمل و نقل تک وجهی و چندوجهی در میان سایر روش های حمل و نقل، مشارکت های مالی مستمری با برخی از کشورهای منطقه دارد. جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به خواسته ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

تمایل ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است و انتظار دارد جامعه جهانی در قبال آن نقش خود را ایفا کند. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: می توان منابع مالی بین المللی را برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفت.

قاسمی پروژه های مهمی مانند اتصال چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان از طریق ریل، اتصال مزار شریف به پیشاور پاکستان و بازسازی راه آهن کویته را مورد تاکید قرار داد. احداث خط ریلی مفقود شده در قرقیزستان برای اتصال ریلی پاکستان به زاهدان در ایران، از طریق ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس و همچنین تجهیز ناوگان ریلی کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند. .

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با کشورهای منطقه ترانزیت و محصور در خشکی و شرکای غیرمنطقه ای برای تبیین راهکارهای عملی مشارکت های پایدار بین کشورهای ترانزیت، محصور در خشکی و جامعه بین المللی خبر داد و گفت: این کنفرانس هماهنگ برگزار می شود. سومین این سازمان در سال 2024. به همراه سازمان ملل متحد برای کمک به روند منتهی به نشست برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا