چرا آب تا این حد برای بدن حیاتی است؟

اگر تا به حال فکر کرده اید که چرا آب برای بدن شما بسیار مهم است، مطمئن باشید که تنها نیستید. البته ما می دانیم که برای زنده ماندن به آب نیاز داریم، اما سعی می کنیم مصرف روزانه آب خود را افزایش دهیم بدون اینکه واقعا بدانیم چرا اینقدر برایمان مهم است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا آب برای بدن انسان ضروری است، از عملکرد سلولی گرفته تا بهبود هضم تا بهبود تمرکز و عملکرد ورزشی. احتمالاً شنیده اید که نوشیدن مقدار معینی آب در روز (معمولاً حدود 8 لیوان یا بیشتر) توصیه می شود. اما این عدد از کجا آمده است؟و اگر آب کافی ننوشید چه اتفاقی می افتد؟

در این مقاله، در مورد اینکه چرا این مهم است، از جمله اینکه چرا باید آب بنوشیم، وقتی آب کافی نمی‌نوشیم چه اتفاقی می‌افتد و چگونه آب بر بدن ما تأثیر می‌گذارد، یاد می‌گیرید. البته در نوشیدن آب هم باید توجه کرد که آب سالم باشد یا آب تصقیه یا خرید آب معدنی در تهران یا شهر خودتان بهترین گزینه است. ما همه چیزهایی را که باید بدانید را پوشش خواهیم داد. بیا شروع کنیم!

چرا باید آب بنوشید؟

دانستن نحوه نوشیدن آب و هیدراته ماندن بسیار مهم است. اما چرا؟ بدن انسان حدود 60 درصد آب است، و ما باید مطمئن شویم که این آب را وارد می کنیم، عمدتاً به این دلیل که دائماً از طریق ادرار، عرق و حتی تنفس آب از دست می دهیم. همه سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های ما عملکرد بهینه‌ای دارند. آب یک حلال است به این معنا که سایر مواد در آن حل می شوند و امکان انتقال بین سلول های بدن را فراهم می کنند. موادی مانند گلوکز (منبع سوخت ترجیحی بدن) و اسیدهای آمینه (آمینه های سازنده پروتئین ها) به طور موثر در آب حل می شوند و از آب به عنوان یک حامل برای انتقال آنها به سراسر بدن استفاده می کنند.

همانطور که تحقیقات نشان داده است، آب نقش مهمی در آوردن ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلول‌ها و انتقال آن‌ها به مکان‌های دیگر و در حذف مواد زائد از سلول‌ها دارد. علاوه بر این، آب آشامیدنی حجم، ویسکوزیته و گردش خون مناسب را تضمین می کند، که برای عملکرد مناسب همه اندام ها و بافت های بدن ضروری است. آب برای تنظیم دمای بدن نیز مهم است. همانطور که در مقاله پزشکی نظامی ذکر شد، آب توانایی بیشتری برای ذخیره گرما دارد که به جلوگیری از افت سریع دمای داخلی بدن کمک می کند و از اتلاف گرما از طریق تعریق زمانی که دمای محیط بالاتر از دمای بدن است جلوگیری می کند.

در نهایت، آب برای تشکیل بسیاری از مایعات بدن مانند اشک، بزاق، عرق، ادرار و خون مورد نیاز است.آب همچنین یک روان کننده بسیار موثر برای مفاصل است و تولید مایع سینوویال و غضروف را تحریک می کند که به حفظ سلامت مفاصل از طریق حرکت صاف کمک می کند. آب همچنین با حفظ شکل سلولی، سلامت مفاصل را حفظ می‌کند، به عنوان ضربه‌گیر در فعالیت‌های پر ضربه مانند راه رفتن و دویدن عمل می‌کند و حتی از مغز و نخاع محافظت می‌کند.

اگر آب کافی ننوشم چه اتفاقی می افتد؟

ننوشیدن آب کافی می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود و این شایع تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. طبق مقاله ای در سال 2020 از StatPearls، بین 28 تا 75 درصد از بزرگسالان ایالات متحده دائماً دچار کم آبی هستند. این مشکل می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار، مانند قهوه و نوشابه، که جایگزین های رایج آب هستند، به عنوان مدر عمل می کنند و باعث می شوند بدن آب بیشتری از دست بدهد.

تحقیقات نشان می دهد که حتی کم آبی “خفیف” (از دست دادن آب 1-2٪ از وزن بدن) می تواند باعث اختلالات قابل توجهی در عملکرد شناختی، تمرکز، توجه، حافظه، عملکرد فیزیکی، برخی مهارت های ورزشی و استقامت بدنی شود.بر اساس یک بررسی در مجله فیزیولوژی کاربردی، از دست دادن آب اضافی 4 درصد از وزن بدن (که هنوز در تحقیقات “خفیف” در نظر گرفته می شود) باعث کاهش حجم پلاسما و کاهش ضربان قلب و حجم سکته می شود. این می تواند منجر به کاهش عملکرد قلبی عروقی شود. (میزان خونی که قلب با هر ضربان به بیرون پمپاژ می کند) افزایش می یابد. این سطح از کم آبی می تواند باعث کاهش جریان خون در پوست، تعریق و افزایش دمای بدن شود.

علت عدم جذب آب در بدن |محل اصلی جذب آب در بدن کجاست

آب چه تاثیری بر بدن دارد؟

در یک دنیای ایده آل، ما مرتباً آب می نوشیم تا هیدراته بمانیم، اما ممکن است متوجه تأثیرات آب آشامیدنی نشویم، زیرا اصلاً کم آب نیستیم. اما می دانیم که اینطور نیست. اگرچه کم آبی می تواند مشکلات شناختی زیادی ایجاد کند، اما نوشیدن آب معمولا تمرکز و حفظ اطلاعات را بهبود می بخشد. بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا نوشیدن آب به کاهش وزن آنها کمک می کند؟ شواهد نشان می دهد که ممکن است. نوشیدن آب با جذب مواد مغذی و تولید شیره های گوارشی و آنزیم هایی مانند اسید هیدروکلریک به هضم کمک می کند.نوشیدن آب همچنین می‌تواند با عمل به عنوان ضربه‌گیر در مفاصل و کمک به حفظ مایع و غضروف مفاصل، درد و ساییدگی مفاصل را کاهش دهد.

آب کافی بنوشید

واضح است که نوشیدن آب به دلایل زیادی کاملا ضروری است، اما متاسفانه نوشیدن آب به تنهایی برای رفع تشنگی کافی نیست. تشنگی تنها زمانی رخ می دهد که 3-1 درصد وزن بدن در آب از بین برود که برای ایجاد اختلالات روحی و جسمی کافی است. همچنین، مشکل نوشیدن آب فقط در هنگام تشنگی این است که در هنگام تشنگی احساس آرامش می کنید و به آبرسانی مناسب بدن خود اهمیت نمی دهید.

آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می کند که زنان 11.5 لیوان (2.7 لیتر) آب در روز و مردان 15.5 لیوان (3.6 لیتر) در روز بنوشند. با این حال، عوامل زیادی بر میزان آب مورد نیاز تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، محیط های گرم باعث افزایش تعریق و از دست دادن آب می شود و نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار اثر مدر دارد. از سوی دیگر، آب از طریق عرق و تنفس از بین می رود. می تواند به 1.9 لیتر مایع در ساعت برسد.بنابراین، مهم است که مصرف آب خود را به درستی برنامه ریزی کنید تا فواید آن را به حداکثر برسانید و از خطر کم آبی جلوگیری کنید.

دکمه بازگشت به بالا