واکنش تخت روانچی به ادعای آمریکایی‌ها برای فعال کردن مکانیسم ماشه

طبق اخبار اینترنتی ، مجید تختروانچی در توییتر خود نوشت که نقض قوانین بین المللی توسط ایالات متحده به سطح پایینی رسیده است. ایالات متحده نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. ایالات متحده عمدا قطعنامه را تحریف می کند و با مخالفت با اعضای سازمان ملل و نزدیکترین متحدانش تهدید می کند. یکجانبه گرایی ایالات متحده برای سازمان ملل مضر است. صلاحیت شورای امنیت در معرض تهدید است.

آمریکا |آمریکایی

وزیر امور خارجه آمریکا ، مایک پمپئو در توئیتی نوشت كه ایالات متحده پس از عدم موفقیت در مأموریت صلح و امنیت شورای امنیت در هفته گذشته ، از خروج 30 روزه از همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران خبر داده است.

طبق گفته پمپئو ، این تحریم ها نیمه شب 20 سپتامبر (30 سپتامبر) به وقت گرینویچ بازگشت خواهد کرد.

در توئیت دیگری ، پمپئو نوشت: “اگر هر عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کند که تحریم ها علیه ایران را ادامه دهد ، ایالات متحده با آن مخالفت خواهد کرد.”

وی گفت: “در صورت عدم تصویب قطعنامه ، تحریم های ایران در تاریخ 20 سپتامبر برداشته خواهد شد.” قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به این ترتیب عمل می کند.

پس از پایان مشارکت دولت ترامپ در شورای امنیت ، در این ماه تصمیم گرفت مانع پایان تحریم تسلیحاتی تعیین شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت شود.

بنابراین ، او ابتدا یک قطعنامه 13 صفحه ای را پیشنهاد کرد که با مخالفت کلی اعضای شورا روبرو شد و مجبور شد مفاد آن را به کلی حذف کند و در چهار بند ارائه دهد که هدف اصلی آن انطباق با تحریم تسلیحاتی فعلی ایران بود.

این قطعنامه همچنین حد نصاب لازم برای تصویب را تأمین نکرد و نیازی به وتو از سوی چین و روسیه نداشت. با این حال ، دو متحد ایرانی به قطعنامه رای دادند.

مایک پمپئو پس از تحمل شکست ، در تاریخ 31 آگوست به نیویورک سفر کرد ، جایی که دیپلمات ارشد آمریکایی در سازمان ملل حضور یافت و نامه ای به رئیس شورای امنیت نوشت که از او می خواهد مکانیزم پرتاب را راه اندازی کند.

حدود یک هفته بعد ، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه ، رسماً اعلام شد که با توجه به اکثریت قریب به اتفاق اعضا ، دیگر اقدامی با درخواست ایالات متحده انجام نخواهد شد و ایالات متحده دوباره به صحنه آمده است. انترناسیونال یک شکست دیگر مقابل ایران متحمل شد.

با این حال ، كلی كرافت از اتحادیه عربستان سعودی ، نماینده دائمی آمریكا در سازمان ملل متحد ، در مصاحبه با تنها طرفدار سازوكار پرتاب ضد ایران ، تهدید كرد كه هر شخص یا سازمانی را كه مخالف تحریم تسلیحاتی آمریكا علیه ایران باشد ، مجازات تحمیل خواهد كرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، محمد جواد ظریف روز جمعه با نوشتن این سخنان به اظهارات پاسخ داد: [تلاشهای] شورای امنیت سه بار ایالات متحده را رد کرده و تهدید کرده است که علیه هر کس و هر سازمانی که می خواهد شکاف بین ایالات متحده و Snapbacks آن را برطرف کند ، تحریم خواهد کرد.

وی گفت: “مشخص است که اینها هستند.” [دولتمردان آمریکا] آنها هیچ مفهومی از “حقوق” ندارند و در مورد سازمان ملل نیز چیزی نمی دانند. شاید این یک نمونه بارز برای آنها باشد؛ شما در سال 2018 از بورژاما طلاق گرفتید. منطقی نیست که نام خود را در گواهی ازدواج درج کنید.

311311

دکمه بازگشت به بالا