فرهنگ و هنر

همه آنچه باید درباره ۲۰۰ کانال‌ انتخاباتی صداوسیما بدانید

معاون امور استان‌های صداوسیما مطالبی را درباره اقدمات صداوسیما در جهت ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات پیش‌رو و افتتاح کانال‌های انتخاباتی مطرح کرد. او همچنین توضیحاتی را درباره نحوه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی و همچنین نحوه دریافت این کانال‌ها و همچنین آینده‌ای که درانتظار این ظرفیت ایجاد شده در کشور است، بیان کرد.

به گزارش پرتال پارسی، حسن عابدینی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی امروز راه‌اندازی می‌شود، گفت: برنامه‌های متعددی از جمله مناظره‌های انتخاباتی برای افزایش مشارکت مردم تدارک دیده شده است.

او که در برنامه سلام خبرنگار پنجشنبه شب، حاضر شده بود، در پاسخ به اینکه بعد از افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی قرار است چه اتفاقی بیافتد و آیا تبلیغات در روند کار و شکل کار تغییر می‌کند؟ گفت: براساس قانون انتخابات از بامداد یعنی از ساعت صفر روز سوم اسفندماه تا پایان روز نهم اسفندماه مجاز هستند داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی تبلیغات کنند به همین دلیل این هفت روز را کانال‌های انتخاباتی یعنی کانال این ۲۰۰ گانه انتخاباتی هم به موضوع می‌پردازند، در اختیار نامزدها قرار می‌گیرند در دو برنامه مجزا ۱- برای همه نامزدها که داوطلبان شدند تا تبلیغات انتخاباتی شان را از طریق کانال‌ها ارائه دهند یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای در نظر گرفته شده که پرسش‌هایی در حوزه‌های مختلف از آنها شده، این پرسش‌ها هم براساس درخواستی بوده که از مردم بزرگ ایران شده و مردم آمده‌اند گفتند که کسانی که می‌خواهند نامزد مجلس شورای اسلامی شوند خوب است این سوال‌ها از آنها پرسیده شود، ما این سوال‌ها را پرسیدیم، بارگذاری کردیم و ان‌شاءالله داوطلبان به این پرسش‌ها در قالب ۲۰ دقیقه پاسخ می‌دهند و اینها را ما روزانه براساس ظرفیتی که وجود دارد، ظرفیت که می‌گویم منظورم این است که بعضی از حوزه‌های انتخابیه ما ممکن است سه یا چهار تا نامزد داشته باشیم، بعضی از حوزه‌های انتخابیه بیش از ۶۰ نامزد و بعضی جاها حتی مثل تهران، تبریز و اصفهان شمار نامزدها بیشتر هستند، بنابر این بر اساس تقسیم زمان ان‌شاءالله این ۲۰ دقیقه‌ها پخش می‌شود، علاوه بر این ما در هفت روز انتخابات هم زمینه‌سازی کردیم برای برگزاری مناظره‌هایی که بخشی از این مناظره‌ها البته از امروز شروع می‌شود، این مناظره‌ها ضبطی است، ضبط می‌شود و در آن روزهایی که مجاز به تبلیغات انتخابات برای نامزدهای مجلس شورای اسلامی هستیم، اینها را از طریق کانال‌های ۲۰۰ گانه پخش می‌کنیم و مردم می‌توانند هم قدرت استدلال، اشراف بر موضوعات محلی و ملی، هم توان اینها را در پاسخگویی به مسائل و ارائه راهکارهایی که می‌تواند منجر به حل مشکلات شود و ریل گذاری آینده پیشرفت کشور را در مجلس شورای اسلامی رقم بزند، این پرسش‌ها می‌شود و اینها پاسخ می‌دهند.

معاون رییس صداوسیما درباره نحوه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدها و اینکه این افراد چگونه انتخاب شدند؛ آیا خودشان اعلام آمادگی کردند یا مجموعه صدا و سیما ستاد انتخابات سازمان این شناسایی را انجام داده است؟ اظهار کرد: در تمام مراحل ما در سامانه‌ای که ویژه ستاد تبلیغات انتخابات سازمان صدا و سیما است، سامانه‌ای طراحی شده نامزدها آمدند نام نویسی کردند هم برای تبلیغات و بعد هم ما یک جایی را گذاشتیم که می‌توانند آن جایگاه را علامت بزنند یا تیک بزنند و آمادگی خودشان را برای شرکت در مناظره‌ها را بیان کنند. بنا بر این در هر دو مرحله چه در استفاده از این ظرفیت تبلیغاتی برای ارائه برنامه‌های خودشان و چه شرکت در مناظره‌ها هر دو به صورت داوطلبانه در اختیار نامزدهای مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، بنابر این ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما فقط این بستر را ایجاد کرده برای یک رقابتی و یک شناختی که مردم می‌توانند نسبت به برنامه‌ها و توانمندی‌های هر یک از نامزدها در حوزه‌های انتخابیه داشته باشند. 

او درباره کانال‌های انتخاباتی توضیح داد: ویژگی این کانال‌ها این است که در حوزه‌های انتخابیه قابل دریافت است. بعضی حوزه‌های انتخابیه شامل یک نماینده است، بعضی‌ها بیشتر مثلاً ما حتی استان‌هایی داریم که یک حوزه انتخابیه است مثل قم و حوزه‌های انتخابیه‌ای داریم که استان‌هایی داریم که چند حوزه انتخابیه دارند مثل اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی که ۱۴ ـ ۱۵ نماینده و ۱۴ – ۱۵ حوزه انتخابیه است؛ بنابراین این روند ان‌شاءالله زمینه‌ساز مشارکت گسترده مردم به خاطر شناختی که از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی پیدا می‌کنند، شود.

حسن عابدینی درباره نحوه تنظیم سوالات مناظره‌ها هم خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته زیرنویس بسیاری از شبکه‌های ملی و استانی این بود که اگر کسی مایل است پرسشی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی پرسیده شود سوال‌ها را مطرح کنند و در اختیار سامانه قرار بدهند. ما از طریق این سامانه همه پرسش‌ها را جمع‌آوری کردیم البته براساس زمانبندی و اولویت‌هایی که وجود دارد. همه این پرسش‌ها تقریباً از سامانه‌ای گرفته شده که مردم خودشان آن پرسش‌ها را مطرح کردند.

او یادآور شد: کانال‌های ۲۰۰ گانه با یک جستجویی که روی دستگاه‌های تلویزیون  انجام می‌شود در محل سکونت افراد قابل دریافت است. البته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی هم از طریق شبکه تلوبیون برای هر یک از نامزدها به مدت ۱۰ ساعت زمینه بارگذاری تصویر را ایجاد کرده که مردم می‌توانند این برنامه ها را از تلوبیون به صورت رایگان دریافت کنند؛ یعنی پولی هم بابت اینترنت پرداخت نمی‌کنند.
 

معاون امور استان‌های صداوسیما درباره برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات خبرگان توضیح داد: علاوه بر موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی ما در یازدهم اسفندماه انتخابات مجلس خبرگان رهبری را هم داریم. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طبق قانون زمان‌هایی را هم در اختیار نامزدهای مجلس خبرگان رهبری قرار داده و در حال ضبط برنامه‌هایشان هستیم که با مردم بتوانند صحبت کنند. البته این برنامه‌هایی که با نامزدهای مجلس خبرگان رهبری ضبط می‌شود اینها از شبکه‌های استانی پخش می‌شود، چون ما یک شبکه‌های استانی داریم، یک کانال‌های وابسته به حوزه‌های انتخابیه.

حسن عابدینی دربخشی از این برنامه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه این نآیا فضایی که برای تبلیغات انتخاباتی ایجاد شده بعد از ایام انتخابات خاموش می‌شود یا نه در این فرصت زمانی استفاده دیگری خواهد شد؟ گفت: طبعاً یک ظرفیتی است که سازمان صدا و سیما برای عبور از اس وی به اچ دی احتیاج به این تجهیزات فنی داشته یعنی تجهیزات فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله سرعت اچ دی سازی را در مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شدت افزایش می‌دهد به گونه‌ای که ما بسیار مراکز را ان‌شاءالله در ماه‌های آینده شاهد اچ دی سازی آنها خواهیم بود، چون این حق مردم ایران است که تصاویر را با کیفیت عالی ببینند. اما در حوزه‌های دیگر هنوز به جمع‌بندی خاصی نرسیدیم ولی می‌شود از این کانال‌ها در جاهای مختلف استفاده کرد و این نقطه‌زنی است در حوزه فرستنده‌های تلویزیونی.

او درباره تبلیغات انتخاباتی به صورت جمعی و ائتلافی در کانال‌ها هم اظهار کرد: ما خیلی روی ائتلاف کار نکردیم، اما برخی از افراد ممکن است دو، سه یا چهار نامزد مایل باشند در یک حوزه انتخابیه اینها به صورت تبلیغات مشترک انجام بدهند، ما تبلیغات مشترک را زمینه‌اش را فراهم کردیم که هر کسی که مایل بود بیاید و مثلاً این سه چهار نفر یا یک موضوع مشترک را، یک برنامه مشترک را آماده کنند و در آن کانال مثلاً اگر سه نفر هستند سه بار پخش شود یا خودشان در قسمت‌هایی از آن بگویند که مثلاً ما با فلانی و فلانی دیدگاه‌های مشترکی در این حوزه‌ها داریم و یک تبلیغات مشترک را انجام می‌دهیم، چون ائتلاف یک موضوع قانونی است و باید از ماده ۱۰ قانون احزاب باید مجوز بگیرند که آن یک بحث دیگری است که آنهایی که طبق قانون احزاب می‌توانند ائتلاف کنند یک جایگاه ویژه‌ای دارند که می‌توانند استفاده کنند کسانی هم که مایل به تبلیغات مشترک داشته باشند.

انتهای پیام

نشر علوم هنری

با استفاده از ابزارهای زبانی، شما را به دنیای تخیل و هنر می‌برم.
دکمه بازگشت به بالا