نحوه ساخت لاک حساس چاپ سیلک

لاک حساس در چاپ سیلک واقع جز اصلی آن است. اگر چه برای انجام چاپ سیلک اسکرین ملزومات دیگری همچون شابلون سیلک، توری چاپ سیلک، میز نور، اسکویچی و … نیاز است. شرکت چشم انداز سپاس علاوه بر تولید مرغوبترین لاک حساس برای چاپ سیلک، وارد کننده برندهای مطرح جهانی به ایران نیز است، برندهای مانند لاک و ملزومات کیوو Kiwo که ساخت کشور آلمان است.

چاپ |چاپخانه

اگر کارگاه چاپی دارید و به دنبال ساخت یا ترکیبات تشکیل دهنده آن نباشید سعی کنید از برندهای موجود در بازار استفاده کنید و ببینید کدام یک از لاک های حساس ساخته شده مناسب کسب و کار و همچنین چاپ شما است.

چگونگی ترکیب لاک حساس چاپ سیلک

برای شروع فرآیند لاک کشی شما باید چگونگی ساخت لاک حساس چاپ سیلک را بدانید، اگر چه هر شرکت تولیدی میزان ترکیب مخصوص خود را دارد و زمان خرید از آنها باید این میزان را بپرسی. اما به طور معمول میزان ترکیب حساس کننده و داروی لاک نسبت یک به ده است یعنی به ازای 10 واحد حساس کننده یک واحد دارو به آن اضافه کنید.

این میزان ترکیب در حدود نیاز به 5 دقیق نوردهی برای خشک شدن دارد. اگر میزان حساس کننده بیشتر شود به طبع زمان خشک شدن کمتر می شود. در مواردی که می خواهید از این طرح و شابلون بیشتر استفاده کنید بهتر است میزان حساس کننده بیشتر باشد.

لاک حساس سیلک چه ویژگی های باید داشته باشد

ک لاک حساس مناسب باید دارای مقاومت مناسبی در برابر مرکب ها به ویژه مرکب های پایه آب داشته باشد. ممکن است برخی لاک ها در برابر مرکب های پایه حلال ماندگاری مناسبی داشته باشد و برخی دیگر پایه آب اما لاک هایی هم وجود دارند که به طور کلی از ماندگاری مناسبی برای همه نوع مرکب ها برخوردار هستند.

لاک حساس چاپ سیلک

مواد تشکیل دهنده لاک حساس

در گذشته از ژلاتین استفاده می شد که به علت مشکلات زیست محیطی امروزه از موادی مانند پلی وینیل الکل و پلی وینیل استات استفاده می شود.

همچنین در گذشته برای حساس کردن از موادی همچون ترککیبات آمونیوم یا پتاسیم استفاده می ش، آنها نیز به علت مشکلات زیست محیطی کنار گذاشته شده و امروزه از ترکیبات دیازو یا دی آزو استفاده می شود.

شرایط نگهداری لاک حساس سیلک

توجه داشته باشید که امولاسیون ها باید از یخ زدنشان جلوگیری شود اما حساس کننده ها مشکلی برایشان پیش نمی آید. اما هر دو آنها نبیاد کنار وسایل گرمازا با تابش گرمای خورشید قرار گیرند.

اگر برای مدت طولانی مثلا 7 ماه نمی خواهید از آنها استفاده کنید آنها را در دمای کمتر از محیط مثلا 10 درجه مانند یخچال ها نگهداری کنید. اما به این نکته توجه کنید در صورت ترکیب آنها با یکدیگر اگر نهایتا بین 2 تا 4 هفته می توانید نگهداری کنید و زودتر باید استفاده کنید ولی به این نکته توجه کنید در زمان ترکیب حساس کننده با دارو بلافاصله از آنها استفاده نکنید، بگذارید 24 ساعت بماند سپس از آنها استفاده کنید زیرا حباب های آزاد شده در زمان ترکیب باعث آسیب به کار شما می شود. در حالی که با گذر زمان 24 ساعت این حباب ها به پایان می رسد.

در مواردی که قبلا هم اشاره شد اگر در یخچال از حساس کنندها نگهداری می کنید چندین ساعت قبل از مصرف از یخچال خارج کنید تا ویسکوزیته آن به حالت عادی برگردد.

پس از مصرف کامل در ظرف را ببندید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.

در ویدیی زیر نحوه ساخت لاک حساس سیلک و ترکیب بخش های مختلف با یکدیگر و همچنین نحوه لاکشی روی شابلون سیلک را می توانید مشاهده کنید.

همچنین در ویدیوی زیر استفاده از سخت کننده بر روی شابلون چاپ سیلک را مشاهده کنید.

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    دوستان سوالای پرسیدن مختصر جواب میدم.
    سخت کننده باعث میشه مقاومت فیزیکی و شیمیای لاک بالا بره
    در مورد وظیفش هم اینکه چون این لاک حساس به نور هست باعث میشه بتونیم طرح رو روی توری بندازیم.
    در مورد ترکیبش هم اگر ویدیو رو ببینید کامل توضیح داده
    منم از همین برند تو ویدیو استفاده میکنم ینی همین لاک حساس سپاس چون هم کیفیتش خوبه هم پشتیبانیش هر وقت مشکل خوردم خوب راهنماییم کرده شما هم اگر خواستید زنگ بزنید کمکتون کنن
    شمارش اینه 02145291000

دکمه بازگشت به بالا