نحوه استفاده از پله پیما

آسانسور پله خانگی از نظر نوع استفاده مصرف کننده به دو دسته پله پیما صندلی و پله پیما ایستاده نیز دسته بندی میشوند. که نوع ایستاده با کفی و صندلی دار آن اکثرا از نوع تاشو میباشند برای کمتر گرفتن فضا و راحت تر رفت و آمد در مواقع بیکاری سیستم. این گرفتن فضا کم حتی در مواردی باعث تاشو ساختن دستگیره های دستگاه هم میشوند و که رضایت مشتری از سازنده و تولید کننده را دربر میگیرد. بالابر پله آپارتمان به صورت ایستاده بیشتر برای مسافت های کم ( پلکان کوتاه ) مورد استفاده قرار میگیرد تا مصرف کننده بتواند خیلی سریع و بدون مقدمات خاصی از دستگاه استفاده کند .

بالابر پله دستی |بالابر پله رو دیجی کالا

 

یکی دیگر از موارد استفاده حالت پله پیما ایستاده در زمانی است که مصرف کننده دارای مشکلات لگنی و مشابه آن است ، در نتیجه نشستن و برخاستن به سختی برایش انجام می شود و حالت صندلی برای این افراد ایدهآل است .

امروزه سیستم های متفاوت و نحوه عملکرد مکانیکی مختلفی در بازار وجود دارند از جمله میتوان به سیستم های با حرکت مستقیم فقط در یک جهت و حرکت در شیبهای مختلف اشاره نمود  که هرکدام به نوبه خود دارای معایب و مزایایی هستند که در بیشتر موارد میتوان به بالا رفتن قیمت تمام شده اشاره نمود . شرکت pjlift برای این منظور بسته های حمایتی مختلفی برای معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی انجام داده است

بالابرهایی که توانایی حرکت در شیب های مختلف را دارا میباشد از نظر میکانیک و طراحی پیچیده تر بوده و  گران قیمت تر نسبت به مدل مستقیم میباشند. در بسیاری از موارد بدلیل پیچیده بودن مسیر حرکت دستگاه بالابرهای هیدرولیک یا گیربکسی کوچک خانگی ترجیح داده میشوند  و در صورت امکان نصب جایگزین میگردند .

موارد استفاده از پله پیما

همانطور که اشاره شد پله پیماها در امتداد راه پله حرکت می­ کنند. بنابراین پله پیما در ساختمان هایی که امکان نصب آسانسور(به علت محدودیت جا ویا قدیمی بودن ساختمان و …) وجود ندارد بسیار کاربرد دارد.

همینطور در ایستگاه های مترو، ساختمان های اداری و …. می­توان از پله پیما­های مخصوص حمل ویلچر استفاده نمود. به کمک یک کنترل کنار صندلی  و معمولا دو کنترل از راه دور می­ توان پله پیما را کنترل یا فراخوانی نمود. با توجه به تاشو بودن صندلی و جای پا در پله­ پیماها، این وسیله یک گزینه ایده­ آل در فضاهای محدود و راهروهای باریک برای جابجای کاربران می­ باشد.

تعریف بالابر پله پیما

صندلی پله پیمایی که توسط شرکت آسانسو ما عرضه می‌گردد، به دستگاهی گفته می‌شود که مانند بالابرها توانایی حمل بار یا نفر را در شیوه‌ های مختلف دارد. اصولاً از آن در شیب‌ های پلکان استفاده می‌شود. از بالابر های پله پیما برای جابجایی افراد ناتوان و وسایل در بین طبقات به کار برده می‌شود. پس بالابر های پله پیما یک تجهیزات فنی و اصلی در جابجایی اشخاص و وسایل به حساب می‌آیند.

بالابر های پله پیما عملکرد های متفاوتی را تجربه خواهند کرد. عملکرد هر کدام از آنها نسبت به دسته‌ هایی که در آن قرار دارند، متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال بالابر های پله پیما با یک ریل راهنما یا متحرک به وسیله‌ی کشنده بکسلی به راحتی جابجا می‌گردد. در حالی که یکسری دیگر از بالابر های پله پیما به وسیله یک موتور چرخنده و دنده‌ی شانه به حرکت و فعالیت در خواهد آمد.

سومین نوع به عملکرد هیدرولیکی معروف می‌باشد. این عملکرد به وسیله مکانیزم پمپاژ روغن و ایجاد فشارهای مورد نظر بر روی سکوها به حرکت در می‌آیند.

مقایسه پله پیمای نیکو صنعت با نمونه‌های داخلی

شرکت‌های داخلی که روی نمونه منحنی دستگاه بالابر پله کار کرده‌اند از چرخدنده شانه‌ای یا جوش دادن پین‌هایی در طول ریل که محرک با آن درگیر می‌شود به عنوان مکانیزم حرکتی استفاده کرده‌اند. در این طرح یک چرخدنده محرک که به موتور و گیربکس متصل می‌باشد با چرخدنده شانه‌ای جوش داده شده به ریل درگیر می‌شود. این طرح چند ایراد اساسی دارد.

  • خم کردن چرخدنده‌ها در طول ریل یا جوش دادن پین‌ها در امتداد ریل به دقت کافی امکان پذیر نمی‌باشد و دستگاه در حین حرکت به ویژه در پیچ‌ها لرزش و تکان دارد. این نکته به وضوح در نمونه‌های ساخته شده دیده می‌شود.
  • مشکل مهم‌تر این است که در صورت شکسته شدن شفت چرخدنده محرک، دستگاه به سمت پایین سقوط می‌کند. این مشکل در نمونه‌های خارجی با نصب گاورنر سرعت و ترمز ایمنی حل شده است اما نمونه‌های داخلی هیچ کدام گاورنر ندارند و طراحی ترمز ایمنی مناسب هم کار پیچیده و هزینه‌بری می‌باشد.
  • لازم به ذکر است که طبق استاندارد ISO9386-2، دستگاه پله پیما با مکانیزم حرکتی چرخدنده یا مکانیزم حرکتی کابلی باید حتما مجهز به گاورنر سرعت و ترمز ایمنی باشد. این موضوع در حال حاضر توسط هیچ شرکت داخلی رعایت نمی‌شود.
  • نقطه ضعف اصلی نمونه­‌های داخلی، عدم توجه کافی به ایمنی مکانیزم حرکتی می‌باشد.

از دیگر نواقص و ایرادات نمونه‌های موجود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم استفاده از سنسورهای گوشه‌­ای و سنسورهای ایمنی برخورد با مانع.
  • استفاده از برق 220 ولت که خطر برق گرفتگی برای کاربر را دارد.
  • آویزان بودن کابل برق به دستگاه و یا کشیده شدن سیم برق انتقال توان به دلیل عدم استفاده از باتری.
  • سر و صدا و لرزش زیاد دستگاه به دلیل عدم دقت خم کاری چرخدنده و ریل.
  • عدم گارانتی کامل دستگاه.

تاثیر نوع راه پله و دستگاه بر قیمت بالابر پله ایستاده

قیمت پله رو ایستاده به نوع و مدل آن وابسته است. انواع مختلفی مانند پله پیما ایستاده مستقیم و گردشی وجود دارد. پله رو مستقیم که برای راه پله های بدون انحنا یا پیچش طراحی شده است معمولاً هزینه کمتری دارد. از سوی دیگر، پله رو برقی ایستاده پیچشی به صورت سفارشی ساخته می شود تا با راه پله های منحنی و پیچ و یا دارای پاگرد در تطابق باشد. طراحی و فرآیند ساخت منحصر به فرد این پله رو ایستاده ، قیمت آن را گران تر می کند.

طراحی راه پله نیز بر قیمت پله رو ایستاده تأثیرگذار است. اگر راه پله باریک باشد یا فضای محدودی داشته باشد، ممکن است برای اطمینان از نصب صحیح پله پیما ایستاده ، تغییرات یا ویژگی های اضافی لازم باشد. این مسائل می تواند موجب افزایش قیمت بالابر پله ایستاده گردد.

قیمت پله رو ایستاده و هزینه نصب

هزینه نصب و سفارشی سازی عامل مهم دیگری در تعیین قیمت بالابر پله ایستاده است که باید مدنظر قرار گیرد. نصب حرفه ای، عملکرد ایمن و قابل اعتماد پله رو ایستاده را تضمین می کند. ممکن است برای مطابقت با نیاز یا سلیقه افراد مانند هم رنگی پله پیما ایستاده با اثاثیه یا لوازم داخلی منزل یا سبک نرده ، شخصی سازی پله رو ایستاده لازم باشد. این عوامل می توانند بر قیمت پله پیما ایستاده تأثیر بگذارند.

دکمه بازگشت به بالا