معروف ترین سبک های معماری

امروزه سبک های معماری درواقع نوع دکوراسیون داخلی و خارجی تمامی سازه ها را مشخص می نمایند. هر یک از این سبک های معماری دارای خصوصیات و ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی می باشند که بر اساس سلیقه و تجربیات خود و یا طراح مربوطه، قادر خواهید بود مطلوب ترین و بهترین سبک معماری را به منظور اجرا نمودن بر روی ساختمان مورد نظرتان، انتخاب کنید.

انواع سبک های معماری

از گذشته تا به امروز بهره گیری از سبک های متنوعی از معماری در بین مردم رواج پیدا کرده است که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین، پرکاربرد ترین و معروف ترین آن ها خواهیم پرداخت. این سبک های معماری عبارتند از:

معماری طبیعت گرا یا ارگانیک: این سبک معماری به گونه ای طراحی شده که گویی بخشی از طبیعت بوده که به صورت کاملا طبیعی و خود ساخته پدید آمده است. از لحاظ ظاهری شباهات زیادی به معماری مدن دارد اما تفاوت ها و الگو های طبیعی نیز در آن موجود می باشد. در سبک معماری طبیعت گرا شاهد تاکید فراوان به منظور استفاده از عناصر مختلف طبیعت در نما، درب و پنجره ها، کف و درواقع کل سازه خواهید بود.

از اصلی ترین ویژگی های این نوع معماری می توان به: تزئینات اطراف درب و پنجره ها، اضافه شدن جزئیات طبیعی به مبلمان، استفاده از رنگ های طبیعی، بهره گیری از چوب در طراحی نما، کاهش پارتیشن بندی، عبور کامل نور به محیط داخلی، برجسته سازی قسمت های بالایی سازه و… اشاره کرد.

معماری توسکانی: این نوع معماری درواقع سبک سنتی معماری شهر توسکانی در مرکز ایتالیا می باشد که در آن از متریال هایی مانند: چدن، سنگ، کاشی و چوب بهره گیری به عمل می آید. معماری توسکانی به نوعی شکل جذاب و منحصر به فرد معماری روستیک بشمار می رود که معمولا با خطوط ساده و ملایم اجرا می شود.

در این سبک معماری استفاده از متریال های بومی مختص به هر منطقه در پروسه ساختمان سازی، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در نتیجه به منظور اجرایی کردن معماری توسکانی، بیشتر سنگ های آهکی و رسی مورد استفاده قرار می گیرند.

خصوصیاتی نظیر: سقف شیب دار سازه ها، استفاده از رنگ زرد و قرمز، اصالت و آنتیک بودن در این نوع سبک معماری به خوبی نمایان است.

معماری جرجی: برخی بر این باورند که نام این سبک معماری گرجی بوده و به کشور گرجستان مربوط است، در حالی که این باور کاملا اشتباهی می باشد. چرا که معماری جرجی درواقع نوعی از معماری در زمان سلطنت 4 جرج اول یا همان پادشاهان کشور انگلستان بوده که به دستور آن ها نیز این سبک ابداع گردیده است.

در خصوص این سبک معماری باید بگویم که شباهت بسیار زیادی به معماری کلاسیک داشته، ایجاد تقارن با انجام نسبت رنگ طلایی به خوبی نمایان بوده و همچنین اصلی ترین متریال های بکارگیری شده در این سبک معمولا آجر و سنگ می باشد.

اولین سبک های این نوع معماری از تزئینات اندکی برخوردار بودند اما به مرور زمان نقش های برجسته و کنده کاری هم به این سبک اضافه شد. لازم به ذکر است که در سبک معماری جرجی بخش ورودی ساختمان ها دارای جزئیات و تزئیناتی از قبیل: ستون های خاص، طاق های قوسی شکل و پنجره بالای درب هستند. همچنین در این سبک معماری ورود نور طبیعی به واسطه سبک معماری، به صورت قابل توجهی مشاهده می شود.

معماری فرانسوی: این سبک معماری داخلی دارای تزئینات و جزئیات مختص به خود بوده که در آن از رنگ های سفید و بژ بسیار استفاده می شود. درواقع اینگونه رنگ ها در کلیه نقاط دکوراسیون داخلی و خارجی بکار گرفته خواهند شد. در معماری فرانسوی تمام محیط از سقف گرفته تا کف و البته نما، با بهره گیری از نقش های برجسته و عناصر تزئینی، اجرا می گردد.

همچنین لوازم چوبی و دکوراسیون داخلی نیز شامل حکامی و کنده کاری های زیبایی بوده و نمای سازه هم معمولا از ترکیب مصالح مقاوم و پایدار مانند آجر و سنگ ساخته می شود.

معماری یونانی: این سبک معماری به شدت نمایانگر بنا های تاریخی تخت جمشید و سایر مکان های مشابه بوده که این امر نشان دهنده سبک معماری ایرانی در یونان می باشد. در این نوع معماری نیز از لوازم مجلل و لوکس بهره گیری شده و ستون ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که سبک معماری یونانی از 3 مولفه اصلی یعنی دوریک، یونیک و کورنتین تشکیل شده که به ترتیب از طراحی های ساده به پیچیده و البته تزئیناتی سوق پیدا می کند. سایر ویژگی های این سبک معماری عبارتند از: جزئیات بسیار زیاد، ستون های خاص، هارمونی، تقارن و تعادل.

معماری قرون وسطی: همانگونه که از نام این نوع سبک معماری نیز مشخص است در قرون وسطی کلیه سازه های مذهبی، نظامی و مسکونی با استفاده از این سبک انجام می پذیرفتد که در آن دوره برای ساختمان سازی بسیار مرسوم بود.

بهره گیری از این سبک معماری به 3 دوره پیش از رومانسک، زمان رومانسک و گوتیک دسته بندی می گردد. اما همچنان آثاری از سبک معماری قرون وسطی در اروپا مشاهده می شود و سازه های انگلیسی ها نیز با لحاظ کردن این سبک ساخته خواهند شد.

ویژگی های مشترک معماری قرون وسطی در زمان های مختلف شامل: تزئینات خاص، سنگ های حکاکی شده و بهره گیری از رنگ های آبی، طلایی و قرمز می باشد.

معماری مراکشی: بدون شک این سبک معماری یکی از جذاب ترین و با کیفیت ترین انواع سبک های معماری محسوب می شود که با توجه به جغرافیای این کشور، به خوبی می توان شاهد فرهنگ های گوناگون علی الخصوص اسلامی بود.

اصالت سبک معماری مراکشی از سرامیک های رنگی و کاشی های موزاییکی، تقارن، فضای مفید و بزرگ، اجرای آبنما ها در بخش مرکزی سازه، ایجاد محیط های شخصی، دیوار های سفید، گنبد های عظیم، طاق های دکوراتیو، سقف های سیمانی و گچی نمایان است.

بهره گیری از 3 رنگ به نسبت یک سوم در محیط داخلی و خارجی، از جمله ویژگی های متمایز کننده معماری مراکشی در مقایسه با سایر سبک های معماری می باشد.

معماری رومی: این نوع معماری درواقع بنیانگذار بخش قابل توجهی از طراحی ها و المان های داخلی و خارجی است که پیش از این در ذهن هیچ کس شکل نگرفته بود. از مهم ترین مزایا و ابداعات معماری رومی می توان به: اجرای سالن های مستطیلی و وسیع، بلوک های ساختمانی، آمفی تئاتر، محیط حمام، قنات های سازه ای، طاق ها و انباری ها اشاره کرد.

ستون ها، طاق ها، قوس ها، گنبد ها و تزئینات مندرج بر روی ستون، نما و قسمت های داخلی ساختمان، از با اهمیت ترین نکات در این سبک معماری بشمار می روند. همچنین تزئینات بسیار زیاد، المان های برجسته، پیکره تراشی ها، سنگ های مرمر و مجسمه کاری نیز از دیگر خصوصیات معماری رومی محسوب می شود.

معماری مدیترانه ای: این نوع معماری الهام گرفته از کشور های نواحی گرمسیر در اطراف دریای مدیترانه بوده که طراحی و معماری سازه ای آن ترکیبی از معماری ایتالیایی و معماری یونانی می باشد. لازم به ذکر است که در برخی از موارد اصول پایه این سبک از معماری اسپانیایی نیز ایده خواهد گرفت. از همین رو با نام معماری مدرن اسپانیایی هم شناخته می شود.

از اساسی ترین ویژگی های معماری مدیترانه ای می توان به: نمود فضای اطراف در ساختار داخلی و خارجی سازه، استفاده از گچ و سیمان در دیوار های خارجی و سقف ها که معمولا به صورت شیب دار و با کاشی کاری است، اشاره کرد.

رنگبندی این سبک معماری معمولا به این شکل بوده که دیوار ها سفید، زرد و یا هلویی می باشند و برای سقف ها هم بیشتر از رنگ قرمز استفاده خواهد شد.

معماری ایرانی: این سبک معماری از کهن ترین و پررونق ترین انواع سبک معماری بوده که همواره در تاریخ اصالت طرح، سادگی و اجرای اصول معماری را در خود جای داده و حفظ کرده است. سبک معماری ایرانی در کلیه نقاط علی الخصوص روستا ها و شهر های با قدمت چندین ساله، قابل مشاهده می باشد.

لازم به ذکر است که سیر تکامل و پیشرفت معماری ایرانی، ریشه در رخداد های تاریخی، شرایط اقلیمی و فرهنگ های گوناگون داشته که انعکاسی از زیبایی، اصالت، آداب و رسوم، مذهب، اندیشه و… را در همه حال به جهانیان نشان می دهد.

به منظور ساخت ساختمان هایی بر گرفته از معماری ایرانی، محاسبات کاربردی و دقیق پیش از آغاز عملیات ساخت و هنگام طراحی با لحاظ کردن اصول فنی و حرفه ای، صورت می گیرد. اجرای ستون ها و ایوان های بسیار مستحکم و مقاوم از مهم ترین ویژگی های این سبک معماری محسوب می شود.

همچنین سازه تخت جمشید از با شکوه ترین نمونه های معماری ایرانی می باشد که با شگفتی و عظمت خود، کلیه عناصر این سبک معماری را در خود جای داده و با تکرار ستون ها، ایوان ها، شبستان ها و نقش و نگار های برجسته اصالت واقعی را به نمایش می گذارد.

تزئینات در این نوع سبک معماری از اهمیت بالایی برخوردار بوده که این امر را می توان در آجر کاری ها، گچبری ها، کاشی کاری ها و آینه کاری ها مشاهده کرد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان (AFID)

گروه پیمانکاری آتیه فیروزه ایرانیان در حوزه طراحی و اجرای انواع سازه ها و پل های بتنی پیش تنیده با بالا ترین کیفیت، چندین سال است که فعالیت مستمر دارد. این مجموعه به عنوان نماینده رسمی شرکت معتبر APS استرالیا در ایران، با بکارگیری به روز ترین تکنولوژی روز دنیا و همچنین بهره گیری از کادری آموزش دیده و ماهر توانسته است به جایگاه قابل قبولی در صنعت پیش تنیدگی و پس کشیدگی دست یابد.

از دیگر خصوصیات قابل توجه در خصوص شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان می توان به در دستور کار قرار دادن استاندارد های داخلی و خارجی، بهره گیری از کادری متخصص و حرفه ای، استفاده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مصالح و… اشاره کرد.

مجموعه آتیه فیروزه ایرانیان که به اختصار با نام AFID نیز شناخته می شود، یکی از پیشرو ترین و معتبر ترین مراکز در زمینه پیش تنیدگی و پس کشیدگی بوده که با بکارگیری مصالح مرغوب، استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا و همچنین بهره گیری از نیروی کار کاردان و ماهر توانسته است پروژه های پل سازی، ساختمان سازی و… بسیاری را در سراسر ایران طراحی و اجرا نماید.

شما عزیزان می توانید با مطالعه مقالات موجود در سایت afid.ir، دانش خود را در حوزه ساختمان سازی علی الخصوص سازه های بتنی پیش تنیده چند برابر کنید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا