شکل توده های خوش خیم

تفاوت توده های خوش خیم و بدخیم پستان

به طور کلی توده هایی که در بافت پستان تشکیل می شوند یا از نوع توده پستان خوش خیم هستند و یا توده های پیش سرطانی و تومور های سرطانی. به همین جهت از اولین سوالاتی که در ذهن افراد ایجاد می شود این است که تفاوت توده های خوش خیم و بدخیم پستان در چیست؟ چگونه می توان این توده ها را از هم تشخیص داد؟ آیا ممکن است توده های خوش خیم به توده های سرطانی تبدیل شوند؟

در واقع چیزی به عنوان تومور خوب وجود ندارد. توده هایی که در بافت های مختلف ایجاد می شوند، سلول های جهش یافته و ناکارآمدی هستند که می توانند باعث احساس درد و تغییر شکل بافتی که در آن رشد کرده اند، شوند. این توده ها قابلیت پخش شدن در سراسر بدن و حمله به اندام ها را دارند. اما همه تومور ها، سرطانی و بدخیم نیستند.

تومور یا توده به چه چیزی گفته می شود؟

تومور، مجموعه ای از سلول ها است که توده ای غیرطبیعی از بافت را تشکیل می دهند. تومور های پستان یا از طریق لمس و معاینه فیزیکی و یا بوسیله ابزار های تشخیصی دیگر، مثل سونوگرافی و ماموگرافی تشخیص داده می شوند. در صورتی که پزشک متوجه وجود یک توده در بافت پستان شود، در قدم اول باید نوع آن، یعنی خوش خیم یا بدخیم بودن توده را بررسی نماید.

توده های پستانی یکی از علل اصلی نگرانی بانوان در طول زندگی است . این توده ها ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شوند . خوش بختانه اغلب این توده ها ماهیت سرطانی ندارند و قابل درمان هستند . تنها 20 درصد ازکل توده های پستانی ممکن است سرطانی باشند . تشخیص نوع توده پستانی تنها توسط پزشک و با استفاده از انجام معاینات فیزیکی ، و ماموگرافی قابل انجام است . با این که بیماری های خوش خیم پستان ، سرطانی نیستند اما می توانند احتمال بروز سرطان پستان را در نهایت افزایش دهند . در این مقاله به بررسی توده های خوش خیم پستان می پردازیم .

در کل ، بیماری های خوش خیم پستان از لحاظ احتمال بروز سرطان پستان در سه گروه زیر قرار می گیرند :

  1. بدون ریسک
  2. با ریسک جزئی
  3. با ریسک متوسط

در صورتی که احتمال بروز سرطان پستان متوسط باشد ، توصیه می شود به طور مرتب نسبت به انجام تست های غربالگری ماموگرافی و یا دیگر تست های تصویربرداری مانند اولتراسوند اقدام شود .

توده های خوش خیم دارای انواع مختلفی می باشند که عبارت است از :

فیبرو آدنوم ها :

یکی از شایع ترین توده های خوش خیم پستان هستند که اغلب در خانم های بین سنین 20 تا35 دیده می شود اما در نوجوانان نیز ممکن است دیده شود . به وجود آمدن ها قبل از سن 25 سالگی بسیار شایع تر است و همواره موجب ترس و نگرانی هایی زیادی در افراد مبتلا می شود . اگرفیبروآدنوم هابه صورت دقیق تشخیص داده شوند ، قابل پیشگیری هستند اما اگر توده رو به پیشرفت و رشد باشد ، اقدام درمانی جراحی مورد نیاز است .

توده های فیبروکیستیک :

بیماری که شایع ترین ضایعه پستان و شایع ترین یافته در سونوگرافی سینه می باشد به کیست های متعدد و تغییرات فیبروزی در بافت سینه اشاره دارد که در اثر تحلیل طبیعی بافت پستان بوجود می آید . این کیست ها معمولا میکروسکوپی و غیرقابل لمس بوده و در 40 درصد خانم ها ایجاد می شوند . تغییرات فیبروکیستیک به صورت دوطرفه و خوش خیم بوده ، در خانم های 55 – 35 ساله شایع تر است اما در سنین دیگر هم ممکن است دیده شود . اگر چه سینه های فیبروکیستیک خطرناک نیست ، این شرایط می تواند تشخیصسرطان پستانرا مشکل تر کند . اما درصورت رد شدن بدخیمی ، اهمیت چندانی ندارد و تنها به دلیل علائم آزاردهنده و نگرانی بیمار نیاز به درمان دارد .

کیست های ساده پستان :

از شایع ترین بیماری های خوش خیم پستان ، کیست های ساده می باشند که شیوع آن در جوانان بیشتر است . در صورتی که توده قابل لمس و دردناک باشد تنها با یک سوزن کوچک اقدام به تخلیه کیست های پستان می نماییم و اگر این توده های قابل لمس علی رغم تخلیه توسط سوزن ، مجدد ایجاد شوند با روشی به نام ماموتومی این کیست ها را خارج می کنیم . لازم به ذکر است این نوع توده ها هیچ مشکلی را ایجاد نخواهند کرد .

در این گونه موارد نیازی به جراحی نخواهد بود زیرا جراحی یک روش درمانی تهاجمی به شمار می آید و این روش ضرورتی ندارد . اما اگر کیست ساده نباشد و توده یا مایعی در جداره آن وجود داشته باشد ، که این مایع غیر شفاف باشد ، در چنین شرایطی روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود . بدین شکل که از تحت نظر گرفتن بیمار آغاز می گردد و تا و جراحی های متفاوت برای درمان بیماری اقدامات لازم طی می شود ، لذا کیست های ساده به طور کلی از کیست های کمپلیکه و کمپلکس جدا می گردد .

تست ها و روش های تشخیصی دقیقا مشابه همان تست هایی هستند که برای تشخیص سرطان پستان به کار می روند . از جمله روش های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • معاینه سینه و بررسی سوابق پزشکی
  • تست های تصویربرداری از جمله ، اولتراسوند و MRI که تصاویری از داخل بافت سینه را در اختیار پزشک قرار می دهند
  • بررسی از نظر وجود خون و یا سایر سلول های غیر طبیعی
  • بیوپسی ، که شامل نمونه برداری از بافت و بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ می باشد .
  • تست ها با توجه به علائم و نشانه های موجود و نوع بیماری در نظر گرفته خواهند شد .

اگر با مشکل مواجه هستید؛ برای تشخیص قطعی و درمان این بیماری در اصفهان، می‌توانید به دکتر سید محمد رضا حکیمیان، بورد تخصصی، فلوشیپ جراحی پستان مراجعه نمایید. برای هماهنگی با مطب ایشان و در یافت نوبت می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن اقدام فرمایید.

معاینه و تست های مهم برای تشخیص تفاوت توده های خوش خیم و بدخیم پستان

یک متخصص پستان می تواند با معاینه بالینی، مشاهده علائم و لمس توده، اطلاعات زیادی را درباره آن به دست آورد. این اطلاعات تا حد زیادی می تواند در تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن توده پستان مفید باشد. با اینحال انجام تست ها و آزمایشات تصویربرداری نیز ضرورت دارد.

دکمه بازگشت به بالا