بهترین لایه بردار برای جای سوختگی

به طور کلی، می توان گفت اسکارها نتیجه رشد مجدد فیبر کلاژن پس از آسیب پوستی هستند. تحقیقات ثابت کرده اند که جلوگیری از رشد بیش از حد کلاژن، می تواند در کاهش انواع اسکار تاثیر بسزایی داشته باشد. لذا متخصصان پوست با تکیه بر نتایج این تحقیقات انواع کرم ترمیم کننده را فرموله و تولید کرده‌اند.

برخی کرم ترمیم کننده را می توان بر روی زخم استفاده کرد تا بهبود زخم سریع تر و بدون ایجاد جای زخم باشد. برخی دیگر حتما باید بر روی جای زخم استفاده شود تا آسیب به جا مانده را بهبود دهد. برای تشخیص این موضوع حتما روی بسته بندی را مطالعه فرمایید. باید به یاد داشته باشیم که اگر چه اکثر جای زخم ها را نمی توان به طور کامل از بین برد، اما تا حدی می توان جای زخم را کاهش داد.

کرم ترمیم کننده برای چه خوب است؟

یکی از ویژگی های شگفت انگیز بدن ما این است که پوست ما به معنای واقعی کلمه یک اندام بدون درز است که برای محافظت به دور ما پیچیده شده است. پوست بدن، از چندین لایه تشکیل شده است که بیرونی ترین لایه آن اپیدرم نام دارد.

اپیدرم دو وظیفه مهم بر عهده دارد، اول حفظ مواد مفید پوست (مانند روغن‌ها، آبرسان ها و مرطوب کننده های طبیعی) و دوم دور کردن مواد مضر از پوست (مانند محرک های محیطی. زمانی که عوامل فیزیکی، شیمیایی یا بیماری و … به سطح پوست آسیب بزند، به سراغ استفاده از ترمیم کننده ها جهت بازسازی پوست می رویم.

سوختگی |لایه بردار

انواع ترمیم کننده

ترمیم کننده ها در فرمولاسیون و اشکال متفاوت ساخته می شود انواع ترمیم کننده را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • ژل ترمیم کننده پوست
  • کرم ترمیم کننده پوست
  • پماد ترمیم کننده پوست
  • نوار سیلیکونی ترمیم کننده پوست
  • محلول ترمیم کننده پوست
  • و…

ترکیبات کرم ترمیم کننده زخم

زمانی که پوست آسیب دیده و زخم می شود، سلول های بدن شرایط بهبود و کلاژن سازی را فراهم می کنند بنابراین در صورتی که از یک کرم ترمیم کننده زخم استفاده می کنید، به این نکته توجه داشته باشید که محصول مورد استفاده شما دارای چه ترکیباتی است.

ترکیبات استفاده شده در کرم باید به گونه ای باشد که به یاری عوامل بهبود زخم آمده و به ایجاد شرایط لازم کمک کند. ترکیبات مهمی که یک ترمیم کننده زخم باید داشته باشد عبارتند از:

– کلاژن

اصلی ترین ماده سازنده کرم ترمیم کننده کلاژن ها هستند. این پروتئین نامحلول، فراوان ترین پروتئین بدن است.

کلاژن این خاصیت را دارد که به اجزای کوچکتر تبدیل شده و دوباره جذب بدن شود. این پروتئین در بافت میانی پوست با تشکیل شبکه فیبری در جوانسازی و ترمیم سلول‌های مرده پوست نقش دارد.

– سرامید

سرامیدها از دسته لیپیدها هستند. این لیپیدها پنجاه درصد پوست را تشکیل می دهند و مانند یک سد عمل می کنند تا مانع خروج رطوبت و درنتیجه خشک شدن پوست شوند. سرامید مانع ورود میکروب ها به پوست می شود.

– گلیسیرین

یک الکل است که حلالیت خوبی با آب دارد. گلیسیرین یا گلیسرول دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است که در درمان جای زخم و سوختگی کاربرد دارد. این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده استفاده می شود.

– اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک کربوهیدرات پلی ساکاریدی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. اسید هیالورونیک در پوست، وظیفه حفظ آب را به عهده دارد و موجب بروز حالت کشسانی پوست می شود. استفاده از این اسید از افتادگی پوست جلوگیری می کند و همچنین خاصیت جوان کنندگی دارد. این ماده سبب بهبود زخم‌ها و التهابات پوستی می شود.

– ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین محلول درچربی است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، از مواد پایه ای مهم در ساخت انواع کرم‌های ترمیم کننده است. بدن قادر به تولید این ویتامین نیست و با استفاده از محصولاتی مانند مغزها، روغن های گیاهی و برخی از مکمل ها تامین می‌شود. این ویتامین با تقویت استحکام دیواره مویرگی باعث افزایش رطوبت پوست و حفظ خاصیت کشسانی پوست می‌شود. ویتامین E با جلوگیری از اثرات مخرب رادیکال های آزاد از ایجاد سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

– سیلیکون

سیلیکون‌ها پلیمرهایی هستند که به طور مصنوعی در آزمایشگاه تولید می شوند. این پلیمرها از تکرار زنجیره مولکولی به وجود می‌‌آیند و در برابر ماورابنفش، حرارت و آب مقاومند. وظیفه این مواد در کرم های ترمیم کننده پوست ایجاد یک لایه ی محافظ بر روی پوست است تا از تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست جلوگیری کرده و رطوبت پوست حفظ شود.

کرم ترمیم کننده چه کاری انجام می دهد؟

– خاصیت ضد میکروبی

کرم های ترمیم کننده حاوی ترکیبات ضد قارچی و و ضد باکتریایی هستند. این ویژگی باعث می شود تا تجمع باکتری‌ها یا قارچ ها در ناحیه زخم کم شود. در نتیجه روند درمان سریعتر طی می شود و اثربخشی آن افزایش می یابد.

– کلاژن سازی

تحریک سلول ها به کلاژن سازی از دیگر ویژگی های مهم کرم ترمیم کننده است. این خاصیت مانع از ایجاد گوشت اضافی {کلوئید} می‌شود.

– لایه برداری

در میان انواع زخم ها، زخم هایی وجود دارند که سطح زخم برآمده شده و گوشت اضافی دارد. در این صورت ترمیم کننده زخم باید خاصیت لایه برداری داشته باشد تا با از بین بردن ضایعات اضافی پوست به بهبود زخم کمک کند.

– مرطوب کنندگی

به دلیل درصد مرطوب کننده ای که این محصولات دارند نقش آبرسان را هم ایفا می کنند و از خشک شدن زخم جلوگیری می کنند.

کرم ترمیم کننده را چگونه استفاده کنیم؟

کرم های ترمیم کننده برخلاف پمادها به صورت مالشی و ضربه ای جذب پوست می شوند و اثر آنها به زمان ماندگاری مواد روی پوست ربطی ندارد.

برای استفاده از این دست کرم ها ابتدا محل مورد نظر خود را با استفاده از شوینده های مخصوص بشویید و خشک کنید. سپس کرم را به صورت نقطه ای در محل مد نظر بزنید و به صورت دورانی ماساژ دهید. برای جذب بهتر در پوست پس ازمدت کوتاهی به آن ضربه‌های آرام بزنید.

انتخاب بهترین کرم ترمیم کننده جای بخیه؟

مرحله اول: باید شناخت درستی از پوست خود داشته باشید و کرم های ترمیم کننده ای که با جنس پوست شما سازگاری دارند را انتخاب نمایید. در این بین استفاده از صابون لایه بردار بیز نیز کمک کننده است.

به طور کلی چهار نوع پوست داریم:

  1. پوست معمولی: این پوست به ندرت چرب می‌شود و منافذ کوچکی دارد. صاحبان پوست معمولی باید مراقب باشند از موادی استفاده نکنند که پوستشان را خشک و حتی چرب کند.
  2. پوست خشک: پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست در افرادی که پوست خشک دارند خیلی بیشتر است. پوست این افراد زودتر چروک میشود و حساسیت بیشتری دارد.
  3. پوست چرب: کسانی که پوست چرب دارند همیشه از آکنه ها بر روی پوست خود شکایت دارند. این پوست منافذ بزرگی دارد و مستعد جوش‌های سرسیاه است.
  4. پوست ترکیبی: شامل دو یا چند نوع پوست مختلف است. معمولا این افراد در ناحیه بینی و پیشانی پوست چرب دارند در حالی‌که در گونه ها به نسبت پوست خشک تری دارند. صاحبان این پوست باید حساسیت بیشتری روی صورت خود داشته باشند.

مرحله دوم: توجه کنید برای از بین بردن چه نوع آسیب پوستی می خواهید از این کرم ها استفاده کنید.

  1. ملایم: برای از بین بردن التهابات و لکه های پوستی ناشی از آفتاب یا بالارفتن سن از نوع ملایم آن استفاده می‌شود.
  2. متوسط: برای زخم های عمیق، اسکار، جای جوش و سوختگی‌های خفیف تر به کارمی رود.
  3. قوی: زخم های شدید مثل جای بخیه یا آسیب های ناشی از جراحی دردسته قوی قرار می گیرد.

مرحله سوم: به دنبال مواد موثری باشید که اثبات شده است در کاهش ظاهر اسکار موثر هستند. مانند:

  1. سیلیکون
  2. آلوئه ورا
  3. چای سبز
  4. ویتامین سی
  5. ویتامین E

کرم ترمیم کننده را چه موقع استفاده کنیم؟

همیشه به یاد داشته باشید که هر جای زخمی باید با کرم ضد آفتاب، لباس محافظ و حتی کلاه در برابر نور خورشید محافظت شود. نباید جای زخم‌هایی را که می‌خواهیم از بین ببریم، با آسیب‌های ناشی از نور خورشید تشدید کنیم. این کار می‌تواند روند بهبودی را مختل کند و همچنین منجر به تغییر رنگ طولانی‌مدت اسکار شود! کرم ترمیم کننده پوست را می توانید روزی دو تا چهار بار در روز بر روی پوست تمیز استفاده کنید.

کدام کرم ترمیم کننده بهتر است؟

محصولات زیادی به عنوان ترمیم کننده پوست معرفی شده است مهمترین مساله این است که برای انتخاب بهترین ترمیم کننده با یک متخصص پوست در مورد بهترین نوع درمان برای اسکار خاص خود صحبت کنید. این کار می تواند در دراز مدت در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. ولی برای بهتر نتیجه گرفتن حتما به نکات زیر دقت کنید:

  • لیست کامل مواد، از جمله مواد غیرفعال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کرم اسکار حاوی چیزی نیست که شما به آن حساسیت دارید. در این بین از کارشناسان درباره قیمت صابون برنج اصل که برای ترمیم پوست عالی است سوال بپرسید.
  • به خاطر داشته باشید که اگر محصولی ادعاهایی را مطرح می کند که بسیار خوشبینانه است مانند درمان چند روزه وکامل جای بخیه در مصرف این محصولات احتیاط بیشتری کنید.
  • اگر زخم تازه است حتما از محصولاتی استفاده کنید که بر روی محصول نوشته شده باشد که استفاده بر روی زخم مشکلی ندارد.
  • دستورالعمل های بسته بندی ترمیم کننده را دنبال کنید! برخی از محصولات قرار است یک بار در روز استفاده شوند. اگر چنین است، استفاده بیشتر از آنها باعث نمی شود که جای زخم شما سریعتر بهبود یابد.
  • مهم ترین نکته درباره قیمت ترمیم کننده ها این است که شما باید در نظر داشته باشید این کرم را طولانی مدت باید مصرف کنید تا نتایج آن را ببینید بنابراین از محصولی استفاده کنید که ادامه درمان را بتوانید با همان محصول کامل کنید. کارشناسان بیزپلاس کنار شما هستند تا اگر سوالی درباره قیمت صابون کربن سیاه که برای لایه برداری و ترمیم پوست عالی است بپرسید و با خیال امن خرید نمایید.
  • همیشه پوست خود را در جایی که قرار است کرم ترمیم کننده را استفاده کنید، بشویید و خشک کنید.
  • به یاد داشته باشید که زخم ها یک شبه خوب نمی شوند و زخم ها، چه قدیمی و چه جدید، یک شبه تغییر نمی کنند. تلاش برای کاهش جای زخم قبل از بهبود کامل زخم می تواند آن را بدتر کند.
  • از محصول طبق دستورالعمل برای مدت زمان مشخص شده استفاده کنید. برای ردیابی نتایج عکس بگیرید و ببینید که ظاهر، بافت و نرمی پوست چگونه می شود، زیرا تغییرات به صورت تدریجی اتفاق می افتد.

سوالات پر تکرار :

1- آیا پماد کالاندولا ترمیم کننده است؟

کالاندولا با خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیت معمولا برای کودکان شیرخوار جهت ترمیم سوختگی ادرار مصرف می شود. با این وجود به تنهایی نمی توان انتظار داشت که اثرات بازسازی کننده پوست بر روی جای اسکار داشته باشد.

2- کرم ترمیم کننده چقدر باید روی پوست بماند؟

برای پاسخ دقیق به این سوال حتما اطلاعات روی بسته بندی را مطالعه بفرمایید تا با روش صحیح مصرف محصول آشنا شوید، به صورت عمومی محصولات موضعی حداقل باید 30 دقیقه بر روی پوست بمانند تا مواد موثره بتواند جذب پوست شود.

3- چند روز بعد از برداشتن خال کرم ترمیم کننده بزنیم؟

تا زمانی که پزشک به شما اجازه شست و شو و مصرف محصولات موضعی را نداده، شما نباید از ترمیم کننده استفاده کنید. معمولا بعد از 48 ساعت پانسمان باز می شود و شما می توانید با مشورت پزشک از ترمیم کننده مناسب استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا