برای تعطیلات عید کجا برم؟

تور اروپا

تور اروپا نوروز ۱۴۰۳ برای بسیاری از گردشگران جهان از بهترین انتخاب‌ها در طول تعطیلات است. بسیاری از ایرانیان نیز برای گذراندن تعطیلات نوروز یا در سایر زمان‌های سال تور اروپا را برای سفر به سایر نقاط جهان انتخاب می‌کند. تور اروپا از گران‌ترین گزینه‌های سفر خارجی برای مردم کشور ما نیز هست؛ با این وجود گردشگران علاقه‌مند به سفرهای خارجی در صورت امکان حتی برای یک بار سفر به این قاره سبز را تجربه می‌کنند.

شهرهای جنوب اروپا نسبت به سایر مناطق شمالی این قاره آب و هوای گرم‌تری در نخستین روزهای بهار دارند با توجه به وسعت کم کشورهای اروپایی و نزدیکی مرز این کشورها به شهرهای یکدیگر بیشتر آژانس‌های مسافرتی تورهای اروپایی را در قالب بازدید از چند شهر یا کشور ارائه می‌دهند. کشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا مهم‌ترین کشورهای مورد توجه ایرانیان در اروپا هستند. شهرهای رم، فلورانس، بارسلونا و پاریس نیز محبوبیت بالایی میان مسافران ایرانی دارند. بسیاری از بناهای تاریخی برجسته اروپا مانند برج ایفل، کلیسای نتردام و شهر تاریخی واتیکان نیز در این شهرها قرار دارند.

از دیگر کشورهای اروپایی که در طول سال تورهای مسافرتی به مقصد آن‌ها برگزار می‌شوند کشورهایی مانند سوئیس، هلند، جمهوری چک، اسلوونی و اتریش را می‌توان نام برد. مجموعه جزایر قناری در کشور اسپانیا نیز از پرطرفدارترین مقاصد اروپایی در همه جهان به شمار می‌روند. برای تهیه تور اروپا هزینه‌ها یا بخشی از آن‌ها به‌صورت یورو دریافت می‌شوند و به همین دلیل مبلغ این تورها برای ایرانیان بالا است؛ اما با تغییر هتل محل اقامت یا انتخاب پروازهای مختلف امکان صرفه‌جویی محدود در هزینه‌ها وجود دارد.

آب و هوای کشورهای مختلف اروپایی در مقایسه با کشور ما بسیار سرد است و در تعطیلات نوروز برای بازدید از برخی شهرهای اروپایی نیاز به لباس‌های گرم زمستانی خواهید داشت. به خاطر داشته باشید شهرهای جنوبی اروپا نسبت به شهرهای شمالی این قاره گرم‌تر هستند. برای تهیه تور اروپا در نوروز ۱۴۰۲ می‌توانید کشورهای جنوبی اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان را انتخاب کنید. دریافت ویزای برخی کشورهای اروپایی نسبت به سایر کشورها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد؛ پس اگر قصد تهیه تور اروپا برای نوروز را دارید، هرچه زودتر اقدام کنید.

Where should I go for the Eid holidays

مالزی

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا از بهترین مناطق گردشگری این قاره است. جنگل‌های انبوه، سواحل زیبا و جاذبه‌های گردشگری متنوع این کشور را به مقصدی محبوب میان گردشگران خارجی تبدیل کرده‌اند. کوالالامپور مرکز کشور مالزی پرگردشگرترین شهر مالزی است. این شهر نزدیک قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای آن معتدل و مرطوب است.

آب و هوای استوایی مالزی در طول سال تغییرات زیادی ندارد. در این کشور باران‌ها به‌صورت ناگهانی و بسیار شدید هستند و در هر زمانی از سال احتمال بارش وجود دارد؛ البته میزان بارش‌ها در فصل بهار و تابستان بیشتر از پاییز و زمستان است. طبیعت سرسبز مالزی در همه فصل‌ها تماشایی است و درختان جنگل‌ها به‌دلیل اقلیم استوایی در این کشور همیشه سبز باقی می‌مانند.

از مهم‌ترین شهرهای مالزی میان گردشگران می‌توان به شهرهای پنانگ، لنکاوی، کوتا کینابالو و جورج تاون اشاره کرد. پنانگ از زیباترین شهرهای مالزی به شمار می‌رود و هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیبایی دارد. سواحل ماسه‌ای طلایی، جنگل‌های استوایی پر از حیوانات و پرندگان با میوه‌های متنوع و درختان سربه‌فلک‌کشیده از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره تماشایی هستند. به‌جز این جاذبه‌ها مراکز تفریحی و بناهای تاریخی دیگری نیز در این جزیره قرار دارند که توجه مسافران را جلب می‌کنند.

لنکاوی منطقه‌ای آزاد در مالزی است که مناطق بکر و جنگل‌های انبوه در بخش‌های مختلف آن قرار دارند. این جزیره نیز از معروف‌ترین مقاصد گردشگری در این کشور به شمار می‌رود. از تفریحات رایج در جزایر مختلف مالزی می‌توان به جنگل‌نوردی، دوچرخه سواری در جنگل، غواصی، بازدید از حیات وحش آزاد در جنگل و پاراگلایدر اشاره کرد. برای سفر به مالزی ویزای فرودگاهی را در زمان ورود به این کشور دریافت خواهید کرد. تنها کافی است پاسپورت خود با ۶ ماه اعتبار از زمان بلیط بازگشت و بلیط‌های رفت و برگشت به این کشور را همراه داشته باشید. امنیت مالزی برای گردشگران خارجی بالا است؛ اما رعایت نکات ایمنی نیز ضروری است.

سنگاپور

سنگاپور از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری آسیا برای همه گردشگران در نقاط مختلف جهان است. در طول سال‌های طولانی برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری در جلب نظر گردشگران خارجی در این کشور انجام داده‌اند و امروزه این کشور به یکی از مدرن‌ترین مناطق آسیا در صنعت گردشگری تبدیل شده است. فرودگاه سنگاپور از نظر تجهیزات و زیبایی بین ۱۰ فرودگاه برتر جهان قرار دارد و چند سال نیز در رتبه نخست جهانی بود.

سنگاپور نیز مانند مالزی در شمال خط استوا قرار دارد و آب و هوای این کشور معتدل و گرمسیر است. در هر زمانی از سال احتمال بارش‌های شدید و ناگهانی باران در شهرهای مختلف سنگاپور وجود دارد، اما میزان بارش‌ها در زمستان کمتر است. به‌جز شهر سنگاپور مرکز این کشور، جزیره سنتوسا، بدوک، آنگ موکیو، بوکیت و گیلانگ از مهم‌ترین شهرهای گردشگری سنگاپور هستند.

مجتمع تفریحی مارینا بی سندز از مهم‌ترین مراکز تفریحی در سنگاپور به شمار می‌رود. اسکای پارک سنگاپور نیز بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد. از دیگر  می‌توان به باغ گیاه شناسی، کلیسا و موزه چانگی، باغ وحش سنگاپور، اسکله کلارک و موزه تمدن‌های آسیا اشاره کرد. نام باغ گیاه شناسی سنگاپور را به‌دلیل تنوع بالای گونه‌های گیاهی در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت کرده‌اند. باغ وحش این شهر نیز درحقیقت جنگلی است که حیواناتی مانند گورخر و شامپانزه آزادانه در آن تردد می‌کنند.

سنگاپور از گران‌ترین مقصدهای گردشگری در آسیا است و ایرانیان برای ورود به این کشور باید به‌صورت آنلاین یا مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی درخواست ویزا کنند؛ زیرا این کشور در ایران سفارتخانه ندارد. سنگاپور از امن‌ترین کشورهای جهان است و به‌دلیل اعمال قوانین سخت و حساسیت بر اجرای آن‌ها امنیت بالایی برای شهروندان و گردشگران خارجی ایجاد کرده‌اند.

دبی

دبی مهم‌ترین شهر امارات متحده عربی است که اقلیمی بسیار گرم و خشک دارد، اما در نخستین روزهای بهار شدت این گرما غیر قابل‌تحمل نیست. آب و هوای مناسب برای شنا و استفاده از آفتاب در دبی در نخستین روزهای بهار این شهر را به یکی از محبوب‌ترین شهرها برای سفر نوروزی ایرانیان تبدیل کرده است. در این شهر می‌توانید مدرن‌ترین مراکز خرید، رستوران‌ها و مراکز تفریحی را ببینید و تعطیلاتی لذت‌بخش را سپری کنید. سافاری در کویر از جالب‌توجه‌ترین تفریحات در دبی به شمار می‌رود. از دیگر تفریحات پرطرفدار در این شهر می‌توان به فلای بورد دبی، ماشین سواری روی آب و تورهای متنوع کشتی کروز اشاره کرد. مرکز خرید دبی مال نیز با وسعت زیاد و امکانات متنوع از مکان‌های محبوب میان گردشگران به شمار می‌رود.

با تهیه تور دبی ویزای توریستی این شهر را نیز از دفاتر خدمات مسافرتی دریافت خواهید کرد. برای این کار ارائه مدارک رزرو هتل و پرواز ضروری است. دبی قوانینی بسیار سختگیرانه برای حمل دارو و ورود و خروج اجناس متفاوت دارد؛ پس پیش از سفر به این شهر از قوانین موجود اطلاع کامل حاصل کنید.

مقصدهای ارزان برای سفر در نوروز

انتخاب مقصدهای ارزان سفر با توجه به میزان مدیریت شما در هزینه‌های سفر کار سختی نیست. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است ارزان سفر کنید یا با راه‌های سفر ارزان آشنا شوید. با صرفه‌جویی در هزینه‌های مختلف می‌توانید مقصدهای ارزان سفر در نوروز را پیدا کنید. برای سفر ارزان در نوروز راه‌های متفاوتی پیش روی شما وجود دارند. البته به خاطر داشته باشید برای پرداخت هزینه‌های سفر نوروزی بدون مشکل، بهترین راه برنامه‌ریزی طولانی مدت در طول سال قبل است تا هزینه‌های سفر نوروزی در روزهای پایانی سال به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل نشوند.

برای اقدام به سفر نوروزی همیشه نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف هتل و هواپیما نیست و راه‌هایی برای سفر ارزان در نوروز وجود دارند. قدم نخست برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها برنامه‌ریزی مناسبب برای مدیریت بودجه شما در سفر است. با توجه به شرایط خود مقصد متناسبی برای سفر انتخاب کنید. اقامتگاه‌های محلی، خانه‌های روستایی و خانه‌های دورتر از شهرهای اصلی قیمت‌های اجاره مناسب‌تری دارند؛ اما برای کرایه این خانه‌ها موارد ایمنی را رعایت کنید و تنها به سفر نروید.

راه دیگر برای لذت بیشتر در سفر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها انتخاب سفر گروهی و معاشرت با دوستان و آشنایان در مسافرت است. برای این منظور افرادی با سطح فرهنگی و سلیقه نزدیک به خود را انتخاب کنید. اگر علاقه‌مند به کمپ در طبیعت باشید نیز می‌توانید با اتراق در مناطق گرمسیر و طبیعت اطراف آن‌ها در هزینه‌ها به‌خوبی صرفه‌جویی کنید. با کمی جست‌و‌جو می‌توانید مناطق مناسب اتراق در اوایل بهار در شهرهای مختلف ایران را پیدا کنید.

انتخاب غذاخوری‌های محلی، استریت فودها یا غذاهای خیابانی و غذاهای آماده ساده تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها دارند؛ اما به سلامت خوراک خود در سفر بسیار اهمیت دهید. در سفر خود بر لذت از طبیعت و گشت‌وگذار در مراکز تاریخی و فرهنگی تمرکز کنید و زمان زیادی را در مراکز خرید صرف نکنید. اگر علاقه‌مند به خرید هستید نیز بازارهای سنتی و مراکز خرید محلی گزینه‌های مناسبی برای خرید ارزان هستند. شاید فکر کنید سفرهای ارزان در نوروز تنها مختص به سفرهای داخلی است؛ اما با انتخاب تور مناسب برای سفرهای خارجی در نوروز امکان سفر به سایر کشورها را نیز با هزینه‌های مناسب خواهید داشت. زمان تهیه تور، شما امکان انتخاب هتل‌ها و هاستل‌های مختلف با هزینه‌های مختلف را خواهید داشت. پروازها نیز متغیر هستند و انتخاب ایرلاین‌های مختلف تاثیر قابل‌توجهی در تغییر قیمت‌ها دارند.

در سفرهای خارجی نیز می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس، صرف غذا در رستوران‌های کوچک  و خرید از مراکز خرید اوت لت، هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

نکات مهم در سفرهای نوروزی

سفرهای داخلی و خارجی در نوروز به‌دلیل تقارن با تعطیلات شروع سال نو با دیگر سفرها در طول سال تفاوت‌هایی دارند. در نظر گرفتن نکات مهم در سفرهای داخلی و خارجی نوروز به شما در بهره‌مندی بیشتر از سفر کمک می‌کند.

  • سلامت شما و اطرافیان شما مهم‌ترین مسئله است. چنانچه احساس سرماخوردگی یا بیماری داشتید به هیچ عنوان سفر نروید.
  • در سفرهای نوروزی از نزدیکی به مکان‌های شلوغ سربسته اجتناب کنید.
  • در تمام مراحل سفر مانند طول مسیر، اقامت در هتل، صرف غذا در رستوران‌ها و گشت‌وگذار در اماکن تفریحی و تاریخی، پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنید.
  • در سفر داخلی نوروز مدارک لازم درمانی مانند دفترچه بیمه را همراه ببرید. در سفرهای خارجی عید نیز از شرکت‌های معتبر تور تهیه کنید تا بیمه نامه سلامت معتبر بگیرید.
  • زمان زیادی را صرف خرید و گشت‌وگذار در اماکن تجاری سربسته نکنید.
  • رستوران‌های سنتی و غذاخوری‌های محلی روباز شهرهای مختلف را امتحان کنید. این اماکن سبب آشنایی شما با فرهنگ مردم شهرها و کشورهای دیگر می‌شوند؛ اما به کیفیت غذا و رستوران دقت کنید.
  • برای رفع تشنگی از بطری‌های یک‌بارمصرف آب استفاده کنید و از شیرهای آب بدون اطلاع از کیفیت  آن ننوشید.
  • با تهیه تور مناسب از آژانس‌های معتبر سفری خاطره‌انگیز خواهید داشت.
  • اگر زمینی سفر می‌کنید حتما از سلامت فنی وسیله نقلیه خود مطمئن شوید.
  • در زمان خستگی و خواب آلودگی به‌خصوص شب هنگام رانندگی نکنید.
  • در سفر حتما مدارک شناسایی کامل و مورد نیز خود را همراه ببرید.
  • با توجه به نوع سفر خود چک لیست وسایل لازم را از قبل تهیه کنید تاچیزی را فراموش نکنید.
  • برنامه‌ریزی سفرهای خارجی بیشتر از سفرهای داخلی زمان می‌خواهد؛ پس کارها را به دقیقه ۹۰ نسپارید.
  • برنامه سفر و بازدید از مکان‌های موردعلاقه خود را از قبل مشخص کنید.
  • در سفر به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی به محیط زیست احترام بگذارید و آسیبی به طبیعت نرسانید.
  • از سفر به مناطق خالی از سکنه و بکر پرهیز کنید. این مکان‌ها محیطی امن برای حیوانات هستند و پس از ورود شما به آن‌ها جانوران امنیت خود را از دست می‌دهند و فراری می‌شوند.
  • به حیوانات آزار نرسانید و آن‌ها را شکار نکنید.
  • در هیچ محیطی هیچ زباله‌ای نریزید. در طبیعت‌گردی‌ها زباله‌ها را با خود برگردانید و در محیط‌های شهری در سطل زباله‌ها بریزید.
  • پیش از خروج از منزل موارد ایمنی کامل خانه در زمان غیبت خود را رعایت کنید.

در این مقاله به بررسی مقاصد سفر مناسب برای ایرانیان در عید نوروز پرداختیم. برای انتخاب تور مناسب و برنامه‌ریزی برای سفر نوروز می‌توانید از موتور جست‌و‌جوی کمک بگیرید و از تعطیلاتی آرام و رویایی لذت ببرید. در صورت تمایل در ادامه تجربه سفرهای نوروزی خود را با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا