عمومیکسب و کار ویژه

انواع ردیاب و امکانات آن

امروزه انواع ردیاب کاربردهای فراوانی در زندگی شهری پیدا کرده‌اند. بسیاری از اطلاعات که قبلا به سختی قابل کسب بود، امروزه به راحتی و با استفاده از سیستم جی پی اس ردیاب‌ها به دست آمده و در نتیجه مدیریت و کنترل بسیاری از امور به راحتی امکان‌پذیر است. شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی اشخاص می‌توانند با استفاده از این تجهیزات انواع محصولات، خودرو و یا اشخاص مورد نظر خود را مدیریت کرده و تردد و جابجایی آنها را تحت نظر داشته باشند. با توجه به نیازهایی که از یک ردیاب انتظار می‌رود، انواع مختلفی از این محصول تولید می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین انواع ردیاب نگاهی خواهیم کرد.

انواع ردیاب

هرچند که این نوع از وسایل دیجیتالی را می‌توان از زوایای مختلفی دسته بندی کرد، اما در بیشتر مواقع، این دسته بندی براساس نوع کاربرد آنها انجام می‌شود. با توجه به نوع کاربرد، می‌توان گفت که ردیاب‌ها به انواعی که در ادامه گفته خواهد شد، دسته بندی می‌شوند:

  • ردیاب خودرو
  • ردیاب شخصی
  • ردیاب عمومی
انواع ردیاب و امکانات آن
انواع ردیاب و امکانات آن

کاربردهای انواع ردیاب خودرو

بعضی از افراد تصور می‌کنند که ردیاب خودرو در واقع نوعی از انواع دزدگیر است. اما باید گفت که ردیاب‌ها عملکرد گسترده‌تری دارند. دزدگیرها اصولا محدود به پخش آژیر در زمان سرقت خودرو هستند. در نتیجه اگر صدای دزدگیر شنیده نشود، این وسیله کاربردی برای مقابله با سرقت خودرو نخواهد داشت. اما ردیاب‌ها خدمات متفاوتی را ارائه می‌کنند. یکی از این موارد، ارائه خدمات در زمان سرقت خودرو است. با استفاده از ردیاب شما می‌توانید هر لحظه از محل قرارگیری خودروی خود باخبر باشید. در نتیجه در صورت سرقت، می‌توانید محل خودروی خود را به پلیس اطلاع داده و به سرعت خودروی خود را پیدا کنید.

از سوی دیگر در ردیاب‌ها امکاناتی وجود دارد که می‌توانید محدوده جابجایی و حرکت خودرو را کنترل کنید. با استفاده از این امکانات، در صورتی‌که خودرو از محدوده مورد نظر شما خارج شود، شما مطلع شده و یا حتی خودرو خاموش خواهد شد. همچنین شما می‌توانید خودرویی که سرقت شده است را در هر زمانی خاموش کنید تا سارقان امکان جابجایی خودروی شما را نداشته باشند.

از دیگر امکاناتی که برخی از انواع ردیاب خودرو در اختیار شما قرار خواهند داد، امکان کنترل مسیر رانندگان است. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خودروهای خدمت خود را به کارمندان تحویل می‌دهند، با استفاده از این سیستم می‌توانند همیشه از مسیر صحیح راننده مطلع شده و در صورت نیاز، دستورات و اقدامات لازم را اجرا کنند. شرکت‌های باربری و حمل و نقل و شرکت‌های کرایه خودرو به این امکانات نیاز زیادی دارند.

همچنین امکان کنترل سرعت خودرو از مزایای استفاده از یک ردیاب خودروی حرفه‌ای است. با استفاده از این امکان، شما می‌توانید سرعت خودروی خود را مثلا در زمانی که فرزندانتان از خودرو استفاده می‌کنند را مدیریت و کنترل کنید.

تفاوت‌های انواع ردیاب خودرو

ردیاب‌هایی که برای خودروها استفاده می‌شوند، از لحاظ منبع تامین انرژی خود با یکدیگیر تفاوت دارند. برخی از ردیاب‌ها باید به سیستم برقی ماشین متصل شوند. نصب این نوع از تجهیزات نیازمند تخصص است. اما به عنوان مثال، ردیاب آهنربایی به آسانی و بودن نیاز به اتصال به سیم کشی برق خودرو، در یک خودرو قابل نصب است. جالب است بدانید که این نوع از ردیاب دارای باتری داخلی است و برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کند.

در بیشتر ردیاب‌های خودرو، امکاناتی همچون نمایش موقعیت جغرافیایی، اعلام حرکت خودرو از محل خود، هشدار حمل خودرو بدون روشن شدن آن، امکان آگاهی از افزایش سرعت غیر مجاز و تاریخچه مسیرهایی که خودرو طی کرده است وجود دارد. اما امکاناتی که بین انواع ردیاب خودرو متفاوت است، بیشتر شامل مواردی همچون اعلام خاموش یا روش شدن خودرو، امکان دستور خاموش شدن خودرو از راه دور و انواع گزارش‌هایی که می‌توان از این دستگاه گرفت می‌شود.

کاربردها و انواع ردیاب شخصی

بخشی از ردیاب‌ها برای استفاده شخصی طراحی، ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. این ردیاب‌ها برای خانواده‌ها و حتی سازمان‌ها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

ردیاب شخصی برای سالمندان

تردد بسیاری از سالمندان ممکن است به دلایل متفاوتی نیازمند کنترل باشد. مثلا بیماری فراموشی که یکی از بیماری‌های دوران سالمندی است، دلیل گم شدن بسیاری از سالمندان است. همچنین ممکن است یم سالمندی به دلیل بیماری خود و عدم کنترل حرکت، دچار حادثه شده و خانواده خود را نگران کند. همراه داشتن ردیاب برای این افراد اهمیت زیادی دارد.

انواع ردیاب شخصی کمک خواهند کرد تا محل حضور او مشخص شده و در صورت نیاز بتواند فقط با فشردن یک دکمه دیگران را از محل حضور خود مطلع کند. همچنین خانواده او می‌توانند همیشه محل حضور و تردد وی را کنترل کرده و در صورت نیاز به سرعت خود را به او برسانند. جالب است بدانید که در ردیاب‌های شخصی امکان اعلام زمین خوردن افراد نیز وجود دارد.

ردیاب شخصی برای کودکان

کودکان و فرزندان یک خانواده، گروه دیگر آسیب‌پذیر یک خانواده را تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از ردیاب‌ها، با حفظ استقلال فرزندانتان، از آنها در برابر حوادث محافظت کنید. شما می‌توانید محدوده مشخصی را برای فرزند خود تعیین کنید و در صورتی‌که فرزندتان به هر دلیل از این محدوده خارج شود، شما مطلع خواهید شد. همچنین کودک شما می‌تواند در صورت نیاز از طریق ردیاب با شما به راحتی در ارتباط باشد. از دیگر امکانات امنیتی موجود در انواع ردیاب شخصی، امکان شنیدن صدای محیط است. با استفاده از این امکان شما می‌توانید روابط فرزند خود را بررسی کرده و در صورت نیاز از وی در برابر مخاطرات احتمالی محافظت کنید.

ردیاب شخصی برای سازمان‌ها

برخی از سازمان‌ها نیاز دارند تا کارمندان و پرسنل خود را در بیرون از ساختمان تحت مدیریت داشته باشند. مثلا شرکت‌های پخش و یا شرکت‌های بازاریابی برای کنترل مسیر تردد کارمندان خود به این موضوع نیاز دارند. با استفاده از ردیاب شخصی این امکان وجود دارد تا مسیر تردد و تاریخچه عملکرد آنها به صورت آنلاین قابل بررسی و مدیریت باشد.

کاربرد و انواع ردیاب عمومی

همانطور که گفته شد، ردیاب‌ها با توجه به کاربردی که از آنها انتظار می‌رود طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما برخی از ردیاب‌ها برای مصارف عمومی و برای نیازهایی که ممکن است متفاوت باشد طراحی می‌شوند. گزارشات و امکانات این نوع از ردیاب‌ها ممکن است نسبت به ردیاب‌های تخصصی محدودتر باشد، اما استفاده از آنها کاربردهای متعدد و متفاوتی می‌تواند داشته باشد که در ادامه به دو نمونه از آنها اشاره خواهیم نمود.

ردیاب محصولات

یکی دیگر از انواع ردیاب، ردیاب محصولات و کالا است. در مواقعی که نیاز به جابجایی برخی از محصولات ارزشمند وجود دارد، ردیاب‌ها می‌توانند شما را نسبت به امنیت حمل محصول و رسیدن به مقصد مطمئن کنند. این ردیاب‌ها اصولا ابعاد کوچکی داشته و از سیستم خود برای کنترل مسیر استفاده می‌کنند. اعلام توقف در مسیر، تغییر در مسیر، سرعت حمل و امکان بررسی تاریخچه عملکرد آنها از ویژگی‌های این نوع ردیاب‌ها است.

ردیاب حیوانات خانگی

برخی از ردیاب‌ها برای استفاده به عنوان ردیاب حیوانات خانگی قابل استفاده هستند. این ردیاب‌ها با استفاده از سیستم خود کمک خواهند کرد تا از گم شدن حیوانات خانگی که یکی از معضلات صاحبان آنها است جلوگیری کنند.

نحوه برقراری ارتباط با ردیاب

یکی از نکات مهم در خصوص انواع ردیاب، نحوه برقراری ارتباط با آنها و ارسال و دریافت پیام و اطلاعات است. ارتباط‌های ساده در این دستگاه‌ها با استفاده از پیامک و سرویس تلفن همراه برقرار می‌شود. اما بسیاری از دستورات و گزارشات از این طریق امکان پذیر نبوده و در نتیجه نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها در این زمینه کاربرد بیشتری خواهند داشت. وجود هر دو نوع روش ارتباطی کمک خواهد کرد تا مالک ردیاب بتواند بهترین خدمات را از دستگاه خود دریافت کند.

نحوه کار با انواع ردیاب

برخی از افراد فکر می‌کنند که ردیاب‌ها دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند و کار کردن با آنها نیاز به تخصص دارد. باید گفت هرچند که عملکرد این دستگاه با استفاده از فنآوری‌های مدرنی انجام می‌شود، اما استفاده از آنها پیچیده نبوده و با استفاده از یک اپلیکیشن بر روی گوشی‌های هوشمند قابل کنترل و مدیریت هستند. البته در برخی از انواع ردیاب، نصب آنها نیازمند تخصص است، اما پس از نصب، استفاده از آنها به راحتی قابل انجام خواهد بود.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب گفته شد، انواع مختلفی از ردیاب‌ها وجود دارند. در بیشتر مواقع ردیاب‌های خودرویی و یا شخصی کاربرد بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند. هر کدام از این وسایل، می‌توانند امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار بدهند تا از امنیت خودرو، عزیزان و یا کالاها و محصولات خود مطلع و آگاه باشید. همچنین این وسایل به شما کمک خواهند کرد تا نحوه عملکرد پرسنل خود در خارج از شرکت یا سازمان خود را به خوبی تحت نظر داشته باشید. در واقع هزینه کردن برای ردیاب‌ها به شما کمک خواهد کرد تا از استرس و نگرانی‌های احتمالی رها شده و همچنین از وقوع حوادث غیرقابل جبران جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که شناخت کامل انواع ردیاب و همچنین دریافت مشاوره در خصوص خرید آنها به شما کمک خواهد کرد تا بهترین محصول را انتخاب و استفاده کنید، برای مشاوره در این زمینه می‌توانید با مشاوران سایت ردیاب من در ارتباط بوده و اطلاعات خود را در این زمینه کامل‌تر کنید.

دکمه بازگشت به بالا