اقتصادی

کیفیت زندگی حاشیه‌نشینان بالا می‌رود؟

پیش نویس سند ملی گسترش و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی که به صورت مشترک با موسسه مطالعات بشردوستانه و اجتماعی جهاد دانشگاهی تهیه شده بود، در کمیسیون زیربنایی، صنعت و حفاظت از محیط زیست در محوطه بازآفرینی شهری ایران مورد بررسی قرار گرفت. شرکت.

به گزارش پرتال پارسی، در دومین جلسه کمیته تخصصی کمیسیون زیربنایی، صنعت و حفاظت از محیط زیست، پیش نویس نهایی هیئت وزیران (سند ملی گسترش و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی) مورد بررسی و تصویب این کمیته قرار گرفت. اعضا. .

حبیب خراسانی، معاون بازسازی و نوسازی این شرکت در خصوص سند جدید گفت: برخلاف اسناد قبلی، نقش فعالان در سکونتگاه های غیررسمی متفاوت بود. این سند نقش همه دستگاه های مسئول، حتی سازمان های دولتی را مشخص می کند.

حمید رمضانی مسئول تدوین این سند با بیان اینکه بسیاری از دستگاه ها مسئول ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی هستند، گفت: در اسناد قبلی نقش سازمان ها و دستگاه ها از نظر راهبردی مشخص نبود.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در اسناد قبلی مغفول مانده بود عدم تمرکز بر آمایش سرزمین بود، خاطرنشان کرد: در سند جدید این کاستی ها برطرف شده و به چهار دستگاه از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخته شده است. ، وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی نقش اساسی دارند و سایر دستگاه های اجرایی موظف به همکاری هستند.

در ادامه جلسه پیش نویس موارد تصویب هیأت وزیران (سند ملی مجوزها و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی) قرائت شد و اعضای کمیته به بیان نقطه نظرات و نظرات خود پرداختند و در نهایت به نتیجه رسیدند.

این نشست با حضور کمال نوذری مدیر فنی و رئیس سازمان اسناد، حمید رمضانی نماینده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی و وحید سعیدیان، مدیر اسناد پروژه، نماینده سازمان برنامه و بودجه، رضا مهدی زاده برگزار شد. نماینده وزارت کشور، عبدالرضا هدایت، شرکت ملی، لیلی باتمانی از معاونت اجتماعی وزارت کشور، باوش از وزارت تعاون کار و تامین اجتماعی و محمدرضا ابراهیمی از سازمان بازآفرینی شهر تهران در این مراسم شرکت کردند. پست.

به عنوان مثال، طبق آمار بیش از 19 میلیون نفر در مناطق غیرکار، 11 میلیون نفر در مناطق حاشیه نشین و حدود 8 میلیون نفر در کشوری فرسوده و تاریخی با مشکلاتی مانند فقر و رنج شهری زندگی می کنند. آنها با مسکن فیزیکی، اسراف، عقب ماندگی در سیستم آموزشی و سلامت ضعیف روبرو هستند.

اولین بار در سال 2002 گردآوری شد «سند ملی صدور مجوز و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» این امر در دستور کار شرکت شهرسازی و محوطه سازی قرار گرفت. این سند اولین تجربه کشور بر اساس اجماع ملی و روش گسترش اختیارات بود. سپس در سال 1393، ده سال پس از تصویب سند، و بر اساس ماده 16 قانون «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری»، «سند راهبردی ملی مرمت، بهسازی و نوسازی ساختمان های فرسوده و ناکارآمد». هیئت وزیران سند بازسازی دائمی شهر را تصویب کرد. همچنین با استناد به بند الف جزء 3 ماده 120 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1396-1400)، «برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جمهوری ایران (1396-1400) «دستور تنظیم سند ملی صادر شد. سکونت گاه های غیررسمی ” و به تصویب هیأت وزیران می رسد. این سند با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی تهیه شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا