عمومی

چگونه یک غلط املایی، سبب شد تا نام یک امامزاده جابجا شود؟

روز سه شنبه ، 13/09/13 ، در دفتر کار خود نوشتم: «دیروز و امشب ، به مدت نیم ساعت به دفتر آیت الله شبیری زنجانی رسیدم. در این زمان هر روز گروهی از دانشجویان و علاقه مندان به دفتر وی که منزل سابق آیت الله سید رضا صدر رحمه الله علیه است ، می آیند و وی با توجه به شرایط و س questionsالات ، مسائل را مطرح می کند. امروز از امامزاده ناصرالدین که روبروی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام ایستاده بود پرسیدم. او گفت:

آقای نجفی نوشت که او اساساً بر اساس آنچه در الطالب اتفاق افتاد ، از نوادگان بتانی بود ، زیرا این امر عمدتا در مورد ناصرالدین ، ​​از نوادگان باطانی مدفون شده در قم است. وی افزود: در نسخه مسجد جامع ، “در بمبی دفن شده است”. در کمال تعجب ، امامزاده ناصرالدین در بم نیز وجود دارد. “شکل شجره نامه امامزاده به دلیل همین خطا است و هیچ پایه و اساسی ندارد.”

البته من به تربت پاکان ، دوست دانشمند آقای مورسی رفتم. وی در جلد دوم مکتب سورانیک نوشت: در نسخه چاپی کتاب عمد الطالب – از آثار آغاز قرن IX – مکتب سورانیک در نزدیکی قلعه قوم که ناصرالدین در آن قرار دارد نشان داده شده است. علی واقع شده است. باطنی از نوادگان امام مجتبی (ع) به خاک سپرده شد. مطابق این مقاله ، صاحب انور الموسین نبوت و اجتهادی را در تواریخ برخی از امامان و اماکن متبرکه قم پذیرفته است. پس چه سلیقه و داستان دیگری بر اساس این اجتهاد نیست. حضرت علامه از علمای بزرگ قم ، آقای شبیری زنجانی است که نسخه اصلی خود را با مقابله با چندین نسخه خطی ویرایش کرد ، خط 11) به جای “باشک کوم” ما در مورد “باشک بم” صحبت می کنیم به این واقعیت که نویسنده آن کرمانی است ، و همین آدرس را در مورد “بم” می دهد ، “کوم” نزدیک به عقلانیت است. (تربت پاکان: 20/2)

چند سال پیش ، من از این نسخه از مسجد جامع عکاسی کردم. فکر می کنم این درخواست از دوست عزیزم آقای موری موتو بود. من به آن مراجعه کردم و مقاله را بر اساس آدرس آقای مدرسی به شرح زیر یافتم:

جانشین وی ناصرالدین بن علیا بن مهدی بن محمد بن الحسین بن زید بن محمد بن احمد بن احمد بن جعفر بن محمد البطانی است ، جایی که در مدرسه خاصی دفن شد. سورانیک (نسخه شماره 3524 ، صفحه 18 ، سطر 11).

در نسخه چاپی عمد الطالب ، این تفسیر را “سوک قوم” می نامند (عمدت الطالب ، چاپ انصاریان قوم ، 1417 ق ، ص 68). در منتهی الامال (1/583) از عمد الطالب نقل شده است: نصیرالدین علی بن مهدی بن محمد بن حسین بن محمد بن احمد بن احمد بن جعفر بن عبدالرحمن بن محمد بطحانی ، یکی از افراد منتسب به باطنی ، در منطقه Soranik کوم بودند و در مدرسه این مراسم به خاک سپرده شدند. جعفر بن محمد العراجی در منهال الضرب فی انساب العرب ذکر شده است (قوم ، مرعشی ، 1419 ، ص 99): بسوق قم “در یک مدرسه واقعی در منطقه سورانیک”.

ظاهراً امامزاده ناصرالدین فکر می کرد که باید نزدیک چشمه کوم باشد. سوک کوم ، در تقاطع بازار فعلی و قبل از ترسیم این خیابان [آذر] در زمان رضاشاه به سمت مسجد امام ادامه داشت. در اینجا یک زیارتگاه ناشناخته وجود دارد و این زیارتگاه در سوک کوم شناخته شده است به همین دلیل آن را نوشته و نام معبد ناصرالدین را به آن داده اند.

در حال حاضر ، امامزاده دارای کتیبه ای به نام ناصرالدین است که در نزدیکی بازار قم یا واقعاً در تقاطع واقع شده است. این کتیبه به سفارش آیت الله مرعشی تهیه شده و براساس آن کتیبه است. در این کتیبه آمده است: بازسازی با دفتر انتهای شن و ماسه ، تاریخ بازسازی 1469 هجری تا 1369 هجری است.

EzUob1613541805.png

عبارت موجود در نسخه اصلی طالبان در مسجد جامع

در مورد “شاك بم” ، نام آن در بسیاری از منابع تاریخی باستان یافت می شود. در عمل ملل (42/7) نقل شده است که ابن بختیار به گیرفت رفت و به صفوف اعمال و نفوذ کسانی که به پیشانی اموال و جان مبتلایان پناه می بردند ، رفت. در آنجا و دعای تمکین آنها و به پادشاه اکثریت کرمان و سرپرستانشان.

در معاهده مقواو علی (افضل الدین کرمانی ، 652 م) آمده است: امیر مجاهد الدین (رحمه الله علیه) شش سال پیش نقش و چهره “7” را دید یک آینه نامرئی ، بنابراین در روز سه شنبه ، بیست و دومین روز ماه رمضان ، پادشاه بدیع آریز از مرز کوبانان فرود آمد ، از آنجا بالا رفت و به باغ و نرماشیر رفت. (عقدالعلی ، تهران ، 1977 ، ص 76 و ر.ک: 65 ، 100) به همین ترتیب ، بهترین ها در وقایع کرمان یا آغاز زمان (ص 21 ، 33 ، 92) پادشاهی ها هستند (248 ، 268 312) و منابع دیگر. این نام در بهترین تاریخ حافظ ابرو (1108/2/2) ، سعدین گزارش شده (جلد 1 ، كتاب اول ، صفحه 366 و جلد 1 ، كتاب دوم ، ص 1139) و نیز در بسیاری از منابع بعدی ذکر شده است. . تاریخ کرمان.

در شرح تاریخ پادشاهی (ص 312) آمده است: بخش: در تاریخ باستان ، کرمان به شرق و غرب (یا گرمسیری و سرد ، قیام و جنایت) تقسیم شده است. Shak Bam ، مرکز مناطق استوایی ، از شما دیدار خواهد کرد. به گفته صمت آل علی (ص 117) ، شاك بم به كناره و منطقه كوهی اشاره دارد.

صحیفه الارشاد (ص 208) می گوید: بدانید: دارالامان کرمان ، سرزمین پهناور و کشور [فسیح‏] در زمان سلفی ها از هفت شهر بزرگ تشکیل شده بود که بنیانگذار آن شاه اردشیر بن ساسان بن باباکان بن بهرام بن ساسان بن بهمن بن اسفندیار بن کاشتاسف بود و اولین شهری که از کرمان آباد ظهور کرد ، کاجوان هفتواد بود – اکنون نامیده می شود شاك بام . [است].

در مورد امامزاده ناصرالدین در بم ، وی در مجموعه نصیری که بخشی از تاریخ بم است ، به او اشاره شده است. این متن را از وب سایت باساتین (کد مطلب 868) دریافت کردم: پنجم

“دروازه نرماشیر” محل دفن امامزاده نصیرالدین ، ​​از نوادگان حضرت رفیع الدراجات ، از جمله حضرت قدو al العارفین و حضرت سید الساجدین و کعبه الوسلین را نادیده می گیرد. (صلی الله علیه و آله) آنها برای رفتن به شهر بزرگ مدینه یار و همراه شدند ، یک شب جمال او را در خواب با کمال رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دید. ) و کل رهبری. این زمین به شما داده می شود و شما باید ازدواج کنید و آن را به یک شخص خاص بدهید [معرفی] کار کرد

در مورد سورانیک که بیشتر در طالبان است ، من آن را در جای دیگری پیدا نکردم. من نمی دانم این کلمه به درستی هجی شده است یا کلمه دیگری اصلاح شده است. تحقیقات بیشتری در مورد تاریخ محلی لازم است.

من از معلم خواستم تا درباره آنچه در تربت پاکان است توضیح دهد. آنها این سند را ارسال کرده اند که برخی از آنها در بالا ذکر شده است:

دوست عزیز دانشمندم از خبر درگذشت احسان اشراکی غمگینم. او یک دوست قدیمی بود که ما آخرین بار در سال 1979 ملاقات کردیم ، اما قبل از آن ، در طول سالهایی که گروه تاریخ را رهبری می کردم ، برای دوستان و علایق مشترکم ملاقات کردم. فکر نمی کنم بتوانم چیزی بیشتر از آنچه در تاریخ کرمان در منابع فارسی می بینم درباره شاك بام بگویم. نوشتم که در جلد دوم پس از انتشار تربت پاکان ، که حاوی سخنی مفید و صحیح از سوی مقام معظم رهبری بود ، با وی ملاقات کردم ، که مبهم نقل می کنم: «سمت العلی: آزادی 13 عباس ، باغ. اقبال در شرح این کتاب می گوید: 117: تقسیم ذره آبی نشان دهنده ضلع و ناحیه کوه است. به گفته زرکلی ، وی در سال 455 پس از واقعه محمد بن ابراهیم طلیطلی معروف به ابن شاق اللیل درگذشت. آغد العلی: 66 در نسخه آمریکایی: کرمان به دو قسمت تقسیم شده است: بم در شرق و سیرجان در غرب. بنابراین ، جایی که بحث بم در این کتاب است ، او به قسمت کوهستانی شرق کرمان اشاره می کند (ص 13 ، 48 و 95 ، و یادداشت ها: 8 ، 19 و 43. علاوه بر این ، سمت العلی: 95: یادداشتهای 21 و 47) همچنین مقررات سیرجان در معاهده آل علی: یادداشتهای 66 و 74). پیگیر و سربلند باشید. با احترام حسین مدرسی. آن مرحوم در نامه الکترونیکی دیگری نوشت: اکنون من به دنبال چیزی از البیان و اتبین جاحظ بودم. در صفحات 96-97 این نسخه ، من به مرجعی رسیدم که دارالجیل در بیروت به کارگردانی عبدالقیس ، یادآور جناحهای عمر و بحرین ، در بیروت منتشر کرده است.

چگونه غلط املایی نام معبد را تغییر داده است؟

دکمه بازگشت به بالا