عمومی

چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

تنهایی احساسی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، اما با چند قدم بسیار ساده می توانید بر این احساس غلبه کنید.

به گزارش پرتال پارسی، اخبار آنلاین او نوشت: «حتی قبل از اینکه تنهایی و مشکلات روانی به طور قابل توجهی در طول همه‌گیری کووید-19 افزایش یابد، تحقیقات نشان داد که درصد بالایی از مردم احساس تنهایی می‌کردند. تنهایی طولانی مدت شما را از نظر عاطفی تخلیه می کند. تا جایی که زندگی را تاریک و بی معنی می بینید. این وضعیت در نهایت باعث بروز مشکلات جسمی مانند بدن درد، اختلال در خواب و ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود.

البته این تنهایی را با تنهایی اجتماعی اشتباه نگیرید. ممکن است از دیگران و جامعه دور شوید اما تنها نباشید، بلکه ممکن است با دیگران باشید اما همچنان احساس تنهایی کنید. در واقع، تنهایی زمانی رخ می دهد که از تنهایی احساس غمگینی و خستگی می کنید، اما تنهایی اجتماعی زمانی است که ارتباط منظمی با افراد دیگر جامعه نداشته باشید.

اگر احساس می کنید نمی توانید از غم و تنهایی خلاص شوید، روش های زیر را امتحان کنید:

1. تعریف مجدد تنهایی

زمانی احساس تنهایی می شود که نیازهای شما برای ارتباط و ارتباط با دیگران برآورده نشود. افراد مختلف نیازهای متفاوتی برای تعامل دارند و وقتی این نیازها برآورده نشود، احساس تنهایی می کنند. مثلا:

* اگر عادت دارید بیشتر شب های هفته را با دوستان و عزیزان خود بگذرانید، شب هایی که در کنار آنها نیستید احساس تنهایی می کنید. اما اگر عادت به تنهایی اجتماعی دارید، یک شب در هفته با دوستان وقت گذرانید، نیاز شما به تعامل را برطرف می کند.

* اگر با همسر یا اعضای خانواده خود رابطه خوبی نداشته باشید، حتی اگر با هم باشید، باز هم احساس تنهایی می کنید.

بیشتر مردم برای احساس خوشبختی به روابط نزدیک و دوستی نیاز دارند. اما محققان می گویند کمی خلوت و انزوا نیز مهم است. زیرا فرد فرصتی برای کشف خود، تفکر خلاق و خودآگاهی پیدا می کند که در نهایت باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

2. قدر آنچه دارید را بدانید

زمانی که احساس تنهایی می کنید، تمرکز روی چیزهای مثبت زندگی تان ممکن است سخت باشد، اما اگر هر روز زمانی را برای شکرگزاری برای چیزهایی که دارید اختصاص دهید، احساس بهتری خواهید داشت. یک تکه کاغذ بردارید و تمام چیزهای خوشحال کننده ای را که دارید بنویسید. به گفته محققان، قدردانی روزانه از چیزهای مثبت زندگی می تواند احساس تنهایی را به خصوص در افراد مسن کاهش دهد.

3. بر هم زدن آرامش خانه

اگرچه موسیقی یا صداهای دیگر احساس تنهایی را کاهش نمی دهد، اما تا حدودی آرامش بخش است. صدا در پرکردن فضای زندگی و افکار شما نقش دارد و از احساس تنهایی شدید جلوگیری می کند.

* طبق تحقیقات انجام شده موسیقی باعث بهبود وضعیت روانی فرد می شود و کتاب های صوتی به طور موقت او را از افکار مزاحم دور می کند.

* گوش دادن به یک برنامه پرمخاطب رادیویی یا تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه تان نه تنها آرامش خانه را به هم می زند، بلکه باعث شادی شما نیز می شود.

4. با دوستان ارتباط برقرار کنید

حتی اگر به طور منظم با خانواده یا دوستان در تماس نیستید، می توانید با آنها در تماس باشید. تحقیقات نشان داده است که ارتباطات مجازی، مانند تماس های تلفنی یا اینترنتی، می تواند احساس تنهایی را کاهش دهد، مانند رفت و آمد و تماس نزدیک با دیگران. حتی یک تماس تلفنی 10 دقیقه ای با اقوام و دوستان تاثیر زیادی در رهایی از تنهایی دارد.

5. کیفیت تعامل را افزایش دهید

مطالعات نشان داده اند که صرفا بودن با گروه بزرگی از افراد احساس تنهایی را از بین نمی برد و حتی قرار گرفتن در محیط های بسیار شلوغ احساس تنهایی را افزایش می دهد. در واقع کیفیت تعاملات شما مهمتر از کمیت آنهاست. برای مثال، ممکن است در میان گروه بزرگی از افراد احساس تنهایی کنید، اما زمانی که با بهترین دوست خود وقت می گذرانید، احساس آرامش می کنید. به همین دلیل است که باید روی کیفیت تعاملات خود تمرکز کنید نه کمیت.

6. گذراندن زمان دور از خانه

تغییر محیط ذهن شما را از درد تنهایی دور می کند. بیرون رفتن از خانه شما را مجبور به ملاقات با افراد دیگر می کند و به شما یادآوری می کند که در این دنیا تنها نیستید. همچنین گذراندن وقت در طبیعت می تواند به شما آرامش دهد و خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

7. ابراز احساسات

اگر احساسات واقعی خود را نپذیرید و نپذیرید، آنها قوی تر می شوند و غیر قابل کنترل می شوند. بنابراین این احساسات را ابراز کنید و قدرت آنها کم می شود. به عنوان مثال، وقتی به بهترین دوست خود می گویید که احساس تنهایی می کنید، بهتر می توانید از حمایت عاطفی او استفاده کنید و کمتر احساس تنهایی کنید.

8. روی جنبه خلاقانه خود تمرکز کنید

فعالیت های خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن می تواند سلامت روان را بهبود بخشد. اگر انجام یکی از این کارها حال شما را بهتر می کند، یکی از این هنرهای خلاقانه را امتحان کنید تا احساس تنهایی خود را کاهش دهید. این فعالیت ها به شما احساس رضایت می دهد و البته چالش تکمیل یک اثر هنری، تنهایی و غم ناشی از آن را از بین می برد.

9. وقت گذرانی با حیوانات

حیوانات ممکن است نتوانند صحبت کنند، اما آنها همراهان خوبی هستند. وجود یک موجود زنده دیگر در خانه شما را آرام می کند و اضطراب و کسالت را از بین می برد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که حیوانات خانگی دارند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس بهتری دارند.

10. محدودیت شبکه های اجتماعی

اگرچه شبکه های اجتماعی راه بسیار خوبی برای حفظ ارتباط با دوستان و عزیزان هستند، اما این شبکه ها اغلب باعث می شوند افراد احساس تنهایی کنند. وقتی در خانه تنها هستید و دیگران را می بینید که با همسر یا سایر اعضای خانواده خود در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند، احساس تنهایی می کنید. مردم معمولاً تصویر کاملی از زندگی خود ارسال نمی کنند و فقط لحظات شاد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این باعث افزایش احساس تنهایی شما می شود. بنابراین گشت و گذار در این شبکه ها را محدود کنید.

11. روی فعالیت های مورد علاقه تمرکز کنید

گاهی اوقات احساس تنهایی چنان بر ذهن شما غلبه می کند که نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، حتی به چیزهایی که شما را خوشحال می کند. سرگرمی ها و فعالیت هایی را که برای شما جالب است و از آنها لذت می برید فراموش نکنید. این سرگرمی ها ممکن است شامل تماشای ورزش یا برنامه های مورد علاقه شما، یا بیرون رفتن در طبیعت یا یادگیری مهارتی باشد که همیشه می خواستید یاد بگیرید.

12. آرامش دادن به خود

وقتی خیلی احساس تنهایی می کنید، فوراً به خود یادآوری کنید که این احساس موقتی است و لازم نیست برای همیشه غمگین باشید. در عین حال به آنها بگویید که ممکن است دیگران احساس تنهایی کنند و شما تنها نیستید. شما می توانید با این گفتگوی درونی خود را آرام کنید.

13. به مشاور مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم باعث ناامیدی و درماندگی در فرد می شود. اگر نمی توانید این احساس مخرب را کنترل کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: Healthline»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا