عمومی

پیری سیستم ایمنی بدن و چگونگی مقابله با آن

به نظر می رسد با بزرگتر شدن فرد ، توانایی بدن در پاسخگویی م toثر به بیماری کاهش می یابد. بنابراین ، پیری سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری های انسانی را افزایش می دهد.

به گزارش پرتال پارسی ، “عصر ایران” که به “قدم به سلامت” استناد کرد ، نوشت: روند پیری سیستم ایمنی بدن کاملاً برگشت پذیر نیست. عادات خوب و سبک زندگی سالم به افراد کمک می کند تا عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را با افزایش سن داشته باشند.

پیری سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل خارجی مضر و بیماری زا محافظت می کند. در این حالت ، ما در مورد میکروب ها (باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، انگل ها) ، سلول های غیر طبیعی در بدن و مواد حساسیت زا (مواد حساسیت زا) صحبت می کنیم.

برای رسیدن به این هدف ، آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند. آنتی بادی ها مواد مضر را از بین می برند و خنثی می کنند. این محافظت ما از هرگونه خطر یا حمله است.

با این حال ، سیستم ایمنی بدن همیشه ثابت نیست و در طول زندگی فرد تغییر می کند. به عنوان مثال ، نوزادان تازه متولد شده هنوز کاملا ایمن نیستند. کودکان خردسال فقط از مادران خود آنتی بادی دارند. آنها این آنتی بادی ها را از طریق جفت در دوران بارداری و همچنین در دوران شیردهی دریافت می کنند. با گذشت زمان و تحت تأثیر عناصر مختلف ، کودکان به تدریج تقویت مکانیسم های دفاعی خود را احساس می کنند.

عملکرد سیستم ایمنی بدن پس از بلوغ به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در این حالت مهمترین تغییرات مربوط به سلولهای بنیادی است. پیری سیستم ایمنی بدن نیز بر وجود سلول های T تأثیر می گذارد.

اما هرچه افراد پیرتر می شوند ، تغییرات بزرگی اتفاق می افتد. به طور کلی ، ما می توانیم پیری سیستم ایمنی بدن را به عنوان تأثیر سن بر سلول های این سیستم تعریف کنیم. با افزایش سن ، سیستم ایمنی بدن عملکرد خود را کاهش می دهد ، که ممکن است با از دست دادن برخی از عملکردهای خود همراه باشد ، از جمله:

کاهش توانایی بدن در تمایز سلولهای خود به دلیل عوامل خارجی. بنابراین ، سیستم ایمنی بدن نمی تواند عوامل خارجی را تشخیص دهد یا سلولهای بدن را به عنوان عوامل خصمانه درمان کند.

کاهش لکوسیت ها ؛ این شرایط نه تنها از نظر تعداد لکوسیت ها ، بلکه از نظر توانایی آنها در پاسخ به عفونت ها نیز رخ می دهد.

کند شدن ماکروفاژها ؛ از بین بردن سلول های سرطانی و باکتری ها توسط ماکروفاژها مدت زمان زیادی طول می کشد.

کاهش تولید آنتی بادی آنها نمی توانند به طور موثر پاسخ دهند و پاسخ دهند.

عواقب پیری سیستم ایمنی بدن

تغییرات مرتبط با افزایش سن بر فعالیت سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. بنابراین ، عفونت ها ، سرطان ها و بیماری های مختلف مانند آنفلوانزا و ذات الریه در سالمندان بیشتر دیده می شود. در حقیقت ، بسیاری از بیماری های خود ایمنی اغلب در نیمه دوم بزرگسالی ایجاد می شوند.

با افزایش سن ، بدن شما آرام تر بهبود می یابد زیرا سلول های کمتری برای پشتیبانی از روند بهبودی وجود دارد. این می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. از آنجا که بهبودی کند است ، بدن در معرض خطر است. بنابراین ممکن است دوباره بیمار شود.

لازم به یادآوری است که پیری تنها چیزی نیست که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. هم امنیت داخلی و هم امنیت انطباقی باید متعادل باشند. ایمنی مادرزادی اولین راه برای محافظت از بدن در برابر عفونت است. علاوه بر این ، ایمنی تطبیقی ​​به بدن این امکان را می دهد که عوامل بیماری زای خاصی را به خاطر بسپارد و به آنها حمله کند. به دلیل از دست دادن مصونیت تطبیقی ​​، بدن می تواند عوامل بیماری زای قبلاً غیرفعال را دوباره فعال کند. نمونه های کلاسیک شامل هرپس زوستر و سل است.

نکاتی برای مبارزه با پیری سیستم ایمنی بدن

صرف نظر از سناریوی توصیف شده ، می توان خطرات مرتبط با پیری سیستم ایمنی بدن را کاهش داد تا تأثیرات آن به حداقل برسد. شروع این روند می تواند به تأخیر بیفتد.

در این حالت ، جنبه های مختلفی وجود دارد که باید از نظر سبک زندگی مورد توجه قرار گیرند. این شامل چهار چیز اصلی است: ورزش ، تغذیه ، عادات ، استرس و مدیریت احساسات.

فعالیت بدنی مداوم

مطالعات نشان می دهد که ورزش تأثیر بسزایی در حفظ سیستم ایمنی بدن دارد. از نظر فیزیولوژیکی ، بافت عضلانی برخی پروتئین ها به نام میوسیت تولید می کند. این پروتئین ها التهاب را کاهش می دهند و به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

برخی مطالعات نشان داده است افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند در پاسخ به واکسیناسیون آنتی بادی بیشتری تولید می کنند. ورزش همچنین به محافظت در برابر عفونت ها و سایر بیماری های مزمن که می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شود ، کمک می کند.

علاوه بر این ، ورزش با افزایش هورمون های شادی (سروتونین ، دوپامین ، اکسی توسین) به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. ورزش به حفظ روحیه خوب کمک می کند ، که در درمان یا پیشگیری از بیماری مهم است.

تغذیه مناسب

هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد تغذیه مناسب پیری سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. با این حال ، شواهد بسیاری در مورد مضر بودن سو mal تغذیه وجود دارد. به عبارت دیگر ، مصرف مقادیر زیادی چربی ترانس ، قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند منجر به بیماری شود و هرچه بیشتر بیمار شوید ، سیستم ایمنی بدن بیشتر تحت فشار قرار می گیرد.

برعکس ، یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها و سبزیجات ، روغن زیتون ، ماهی و مرغ نسبت به گوشت قرمز و قند و آرد سفید کمتر است. این رژیم با کاهش خطر چاقی ، بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و سرطان همراه است.

یک رژیم متعادل نیز به حفظ وزن کمک می کند. تجمع چربی در افراد مسن می تواند بر التهاب مزمن تأثیر منفی بگذارد.

التهاب تقریباً با همه بیماری های افراد مسن از دیابت نوع 2 گرفته تا بیماری های قلبی عروقی و سرطان همراه است. التهاب مزمن نیز در ایجاد بیماری های خود ایمنی در افراد مسن نقش دارد.

عادات سالم و مدیریت استرس و احساسات

در مورد عادت های سالم ، علاوه بر تمرینات فوق ، باید خواب خوب را نیز در نظر داشته باشید. استراحت به بازیابی انرژی مورد نیاز بدن و آرامش کمک می کند.

در عین حال ، باید از مصرف مواد مضر مانند الکل ، توتون و تنباکو و داروها خودداری کنیم. حتی مقدار زیادی کافئین می تواند مضر باشد. از کار زیاد ، اضطراب ، استرس و احساسات منفی باید خودداری شود.

هر چیزی که تعادل را بر هم بزند و ما را بیمار کند ، در بهبودی بدن تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر ، بر طول عمر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد.

نتیجه

برای جلوگیری از خطر پیری ، منتظر پیری سیستم ایمنی بدن نمانید. اگر هنوز جوان یا نوجوان هستید ، می توانید از سیستم ایمنی بدن خود مراقبت کنید.

سخت و گران نیست. ورزش ، تغذیه مناسب ، پرهیز از الکل و استعمال دخانیات ، اضطراب و خواب خوب – همه باید در نظر گرفته شود. مزایای طولانی مدت آنها بسیار ارزشمند خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا