عمومی

همه دچار آلزایمر می‌شوند؛ حتی جوان‌ها

حتی افراد 30 ساله نیز ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوند و علائم زایمان زودرس از خود نشان دهند. تجربه نشان داده است که این بیماری در جوانان سریعتر از بیماران مسن ایجاد می شود و اثر مخربی دارد.

به گزارش پرتال پارسی هموطن او نوشت: «شما احتمالاً از بسیاری از افراد مسن که نگران هستند، درباره بیماری آلزایمر شنیده اید. گاهی حتی جوانان به این فکر می کنند که اگر به بیماری آلزایمر مبتلا شوند چه بلایی سرشان می آید. این نگرانی‌ها زمانی معنا پیدا می‌کنند که بدانید بیماری آلزایمر در سراسر جهان گسترده است. این امر به ویژه در دنیای امروزی که استرس و استرس خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد، صادق است. محمدرضا دیکام روانشناس و روان درمانگر از این بیماری، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن می گوید.

آلزایمر و علائم آن

اگرچه اکثر ما فکر می کنیم که آلزایمر فراموشی است، اما تعریف مشخصی از این بیماری وجود دارد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که منجر به اختلال در فرآیندهای شناختی می شود. از دست دادن حافظه یا زوال عقل چیزی است که در طول بیماری اتفاق می افتد. یکی از مهم ترین علل بیماری آلزایمر تجمع پلاک های پروتئین آمیلوئید در مغز است. آمیلوئید یک اصطلاح کلی برای پروتئین هایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارند. این پروتئین در مغز افراد سالم دفع می شود اما در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تجمع می یابد. علائم این بیماری معمولاً به تدریج شروع می شود. به عنوان مثال، بسیاری از مبتلایان، در شروع بیماری، فقط آخرین رویدادها را فراموش می کنند و یا انجام کارهای روزانه برایشان مشکل است. بیماران ممکن است برخی علائم دیگر را تجربه کنند. تغییرات رفتار و شخصیت، مانند سردرگمی، یافتن یا تغییر کلمات، یافتن خط گفتگو و سردرگمی. این علائم به تدریج تشدید می شود و فرد مبتلا به آلزایمر توانایی انجام کارهای روزانه را در مراحل پیشرفته بیماری از دست می دهد و قادر به تامین هزینه های زندگی خود نیست.

بیماری آلزایمر در افراد مسن و جوان

یکی از رایج ترین باورهای غلط در مورد بیماری آلزایمر این است که این بیماری مختص افراد مسن است. البته بیماری آلزایمر در افراد بالای 65 سال بیشتر دیده می شود، اما این بدان معنا نیست که سایر گروه های سنی در معرض خطر هستند. حتی افراد 30 ساله نیز ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوند و علائم زایمان زودرس از خود نشان دهند. تجربه نشان داده است که این بیماری در جوانان سریعتر از بیماران مسن ایجاد می شود و اثر مخربی دارد. گاهی اوقات حتی جوانان نیاز به مراقبت بیشتری دارند زیرا چیزی را تجربه می کنند که نیروی جوانی و توانایی تفکر آنها را تضعیف می کند و این می تواند منجر به از دست دادن زندگی و ناراحتی روانی آنها شود. جوانان تعجب می کردند زیرا همیشه فکر می کردند که بیماری آلزایمر در افراد مسن شایع تر است و اطرافیانشان نیز با همین تصور در مورد انتخاب درمان مناسب برای بیمارشان سردرگم می شوند.

راه های کاهش بیماری آلزایمر

مانند هر بیماری دیگری، راه حل هایی وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. اگرچه این راه حل ها قطعی نیستند، اما تجربه نشان داده است که بیماری آلزایمر در بین افرادی که این نکات را رعایت می کنند نادر است. یکی از آنها کنترل استرس است. کمتر بیماری وجود دارد که علائم استرس را نشان نمی دهد. پزشکان به طور مرتب توصیه می کنند از استرس اجتناب کنید. با این حال آنها اعتراف می کنند که حداقل در زندگی امروزی اگر نگوییم غیرممکن، بسیار سخت است. اما برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، باید این کار را بسیار سخت انجام دهیم. استرس مزمن بر عملکرد مغز تأثیر منفی می گذارد و مستعد ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر است. روش هایی مانند اجتناب از اخبار، به ویژه اخبار بد، سلامت روان و افراد مضطرب می تواند در مدیریت استرس مفید باشد.

ورزش کنید و از تنهایی دوری کنید

نشان داده شده است که ورزش و فعالیت بدنی نه تنها بر سلامت جسمانی، بلکه بر سلامت روان افراد نیز تأثیر بسزایی دارد. مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند و فعالیت بدنی دارند کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. حتی در میان قربانیان، ورزش پیشرفت بیماری را کند می کند. ورزش انتقال دهنده های عصبی در مغز را تنظیم می کند که به کنترل بیماری آلزایمر کمک می کند. در بسیاری از بیماری‌ها که ترکیبی از بیماری‌های جسمی و روانی هستند، تمرکز بر مسائل روانی می‌تواند پیشرفت بیماری را کند کرده یا احتمال بروز آن را کاهش دهد. پزشکان بر این باورند که تنهایی مداوم و روابط اجتماعی مفید به فرد کمک می کند تا بهتر در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. این امر به ویژه در میان سالمندان بسیار مهم است. پس برای اینکه انعطاف مغز خود را از دست ندهید، تعاملات اجتماعی خود را افزایش دهید، در فعالیت های گروهی شرکت کنید و سعی کنید به جلسات و گردهمایی ها «نه» نگویید. از طرفی تعاملات اجتماعی از افسردگی جلوگیری می کند و افسردگی یکی از عوامل کاهش قدرت شناختی است. تست های مغزی می توانند با حل وظایف یا برنامه های ساده و اتخاذ روش هایی مانند یادگیری زبان جدید به افزایش فعالیت ذهنی کمک کنند.

کلسترول و فشار خون مهم هستند

حفظ یک سبک زندگی سالم همیشه خوب است و به محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها کمک می کند. همین امر در مورد بیماری آلزایمر نیز صادق است. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام دهید، کنترل کلسترول است. سطح کلسترول نقش مهمی در ایجاد بیماری آلزایمر دارد. چیزی به نام کلسترول بد می تواند سن بیماری آلزایمر را کاهش دهد. البته تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی نیز در این امر نقش دارند. فشار خون بالا بر ایجاد زوال عقل ناشی از افزایش سن تأثیر نمی گذارد، بنابراین تنظیم فشار خون و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مهم است.

نمونه ای از تشدید بیماری آلزایمر

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیماری آلزایمر در حال حاضر علت اصلی ناتوانی در سالمندان در سراسر جهان است. این بیماری یکی از مشکلات عمده سلامتی است که با افزایش سن گسترش می یابد. طبق آمار، 16 درصد از بزرگسالان بالای 70 سال به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری اغلب دیر تشخیص داده می شود. سه چهارم بیماران از این بیماری اطلاعی ندارند. 36 میلیون بیمار آلزایمر در سراسر جهان وجود دارد و این تعداد تا سال 2020 به 115 میلیون نفر افزایش خواهد یافت، به طوری که تا سال 2020 از هر 85 نفر یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا خواهد شد. آمارهای نگران کننده نشان می دهد که این بیماری در ایران رو به افزایش است.

کنترل و درمان آلزایمر

با پیشرفت علم پزشکی و تحقیقات جدید در سال های اخیر، چشم اندازهای جدیدی برای درمان آلزایمر پدیدار شده است، اما در حال حاضر روند درمان با هدف کنترل و پیشگیری از پیشرفت این بیماری و همچنین علائم و اختلالات روانی و رفتاری است. ناشی از بیماری برای دریافت داروی آلزایمر مراجعه به روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب توصیه می شود. علاوه بر درمان دارویی، درمان کمکی و روش های غیردارویی شامل روان درمانی، گفتار درمانی، کاردرمانی، ماساژ درمانی و … می باشد. “ورزش کنید، راه بروید، آواز بخوانید، حواس پنج گانه را با محرک های مثبت بیدار کنید و غیره. انجام برخی اقدامات، از جمله، به کاهش علائم بیماری تا حد امکان کمک می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا