عمومی

نقش«مفصل‌بندی» مفاهیم در گفتمان انقلاب اسلامی

در نشست های گذشته ویژگی های «اسلام ناب» به عنوان نقطه محوری و نماد محوری «گفتمان انقلاب اسلامی» و نمادهای متغیر آن مانند «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویت»، «عزت». «تقوای سیاسی» و «امید» و در این جلسه به «بیان» مفاهیم و نشانه های تغییر انقلاب اسلامی می پردازم.
در زبان پزشکی به آن «تلفیق» می گویند. این به معنای مجموع دو تاس است. رباطی که استخوان ها را به هم متصل می کند. آنقدر در پزشکی درباره این مفاصل بحث می شود که گاهی می گویند همه انسان ها و موجودات زنده به خاطر همین مفاصل وجود دارند. اگر آنها وجود نداشته باشند، مردم کاملاً بی حرکت هستند و نمی توانند کاری انجام دهند.
ورزشکاران را می بینید. دونده های استقامتی یا وزنه بردارانی که 300 کیلو را بلند می کنند به این مفاصل بستگی دارند. بدن انسان مفاصل بسیار فعالی مانند دست و پا دارد و برخی از مفاصل اصلاً به چشم نمی آیند اما کار خود را به خوبی انجام می دهند بنابراین فرد می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد.
گفتمان انقلاب اسلامی برای انتقال مفاهیم و نمادهای متغیر «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویت»، «عزت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیت» و… و این پیکربندی ایجاد شده، اگر به این «تلفیق» دقت کنیم، خواهیم دید که انقلاب واقعاً شاهکاری در این زمینه ایجاد کرده است.
انقلاب اسلامی در بحث «تلفیق» هنر فراوانی به خرج داد و توانست با آن مفاهیم ترکیب بندی های زیبایی خلق کند. ترکیباتی که بدون انقلاب اسلامی هیچکس فکرش را نمی کرد. چون نیومد البته در برخی قسمت ها نتوانستیم این ترکیب ها را به خوبی حفظ کنیم. او مشکل دارد و به قول معروف درایوش خراب است.
«عدالت» و «آزادی» یکی از شعارهای اصلی انقلاب اول بود و انقلاب از عدالت و آزادی بسیار صحبت کرد و گفت که این آزادی برخلاف فلسفه لیبرالیسم و ​​سوسیالیسم معنای جدیدی دارد. اما ما به این هماهنگی توجه نکردیم، آنها را از هم جدا کردیم و اگر عدالت و آزادی یک مفهوم واحد هستند، با هم هستند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد. آنها را از هم جدا کنید و هر دو را نابود کرده اید.
متأسفانه با جریانات سیاسی ما برخی آمده اند و ژست روشنفکری، برخی مذهبی گرفته اند. هر دو اشتباه می کردند. برخی گفتند این آزادی ناعادلانه است. عده ای گفتند ما این آزادی را نمی خواهیم و آزادی را برای عدالت به قربانگاه بردند، بعداً مقام معظم رهبری فرمودند عدالت و آزادی شعارهای طبیعی انقلاب است.
این ترکیبات پیشنهادی برای مثال «آزادی معنوی» هستند. ما چیزی به نام آزادی معنوی در دنیا نداریم. این آزادی در واقع ناملموس است. بی خدایی سطحی نیست. این همان عبادت خداست. در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و هیچ کس ادعای آن را ندارد. یا «معنویت اخلاقی»، «معنویت عقلانی» این ترکیبات اصلاً در دنیا مطرح نیست. ما عقلانیت داریم که به آن عقلانیت ابزاری می گویند. اما انقلاب می گوید ما دنبال معنویت و عقلانیتی هستیم که از اسلام نشأت می گیرد.
در گذشته این اصطلاح چندان رایج نبود. روشنفکران مرتد هستند. چون به چه کسی می گویند روشنفکری که بر اساس عقلانیت انسانی می اندیشد؟ از دین پیروی نمی کند. به او می گویند روشنفکر. این یک اصطلاح در جهان غرب است که به افرادی اطلاق می شود که از کلیسا، دین، خدا و پیامبر به عنوان روشنفکر از دنیا رفته اند. در کشور ما قبل از انقلاب به برخی از دانشگاه ها و افراد تحصیلکرده و کمتر مذهبی، روشنفکر می گفتند. بعد از انقلاب این اصطلاح که روشنفکر دینی داریم شکل گرفت. ما علم دینی داریم.
متأسفانه عده ای با ادبیات فریبنده به علما و روشنفکران دینی حمله کرده اند. امروز می گویند اینها متناقض است و جمع نمی شود. اینها نتایج انقلاب اسلامی است. برخی به راحتی تسلیم شدند و پذیرفتند، نتیجه چه شد؟ به نظر می رسد فردی که ادعای روشنفکری دارد باید به دین روی آورد، اما از آخوندها در مورد دین بپرسید، آخوندهای ما اعتراف می کنند که من فردی مذهبی هستم و می گویند من روشنفکر نیستم. من یک فرد متدین و یک عالم دینی هستم و این دوگانگی به وجود آمده است. در واقع می خواهم بگویم که انقلاب اسلامی ترکیب هایی را انجام داد، اما عده ای آمدند و این ترکیب ها را تبدیل به اسراف کردند و منزوی کردند.
یکی از این ترکیبات زیبا که انقلاب ایجاد کرد، تقوای سیاسی بود. حالا خیلی از اولیای ما می گویند این چیست؟ تقوای سیاسی یعنی چه؟ تقوا تقوا است. چرا سیاست را به آن اضافه کنیم؟ این نتیجه این است که سیاستمداران خبیث ما برای نظام و انقلاب مشکلات زیادی ایجاد کردند.
مقوله شرافتی که در جلسه مطرح شد احترام – یک مسئله اخلاقی، آبرو – یک مسئله اخلاقی است. در عین حال این یک مسئله معنوی است. علاوه بر این، این یک مقوله مبتنی بر انصاف است. چنین چیزی در دنیا کاملا ناشناخته است. آنها به ما می خندند که سعی کردیم این بحث را ایجاد کنیم. بنابراین، این مفصل بندی ها و تعدیل های صورت گرفته بین اجزای مفهومی انقلاب، در واقع آفریده بزرگ انقلاب اسلامی است.
پیوند مفاهیم اصلی انقلاب تنها یکی از آنها نیست. همه اینها مانند مهره هایی هستند که روی تسبیح بسته شده اند. اگر جداش کنیم از بین می رود. و سپس ما نمی توانیم آن را پیدا کنیم. اگر یکی بگوید من اصلاح طلبم، دنبال آزادی هستم، کاری به عدالت ندارم، اساسا آزادی از دست می رود. یعنی چیزی را که به دنبالش است از بین می برد. این دیگر آزادی انقلاب نیست. انقلاب در گفتمان تعریف نمی شود، اصولگرا می آید و من به دنبال عدالت هستم، کاری به آزادی ندارم، او از عدالت محروم است. زیرا یکی از دانه های تسبیح را برمی دارد و گم می کند و این خیانت بزرگ به انقلاب اسلامی است.
منظور سعدی از اینکه می گوید «مردان اعضای یک پیکرند» چیست؟ یعنی مردم یکی پس از دیگری رنج نمی برند. اگر افراد در جامعه قرار گیرند، اگر در جامعه قرار گیرند، اگر یاور و یاور ارگانیک باشند، انسان معنای خود را پیدا می کند. اما اگر مردم در جامعه متحد نشوند و بدن واحدی تشکیل ندهند، اگر در این بیابان ها به صورت فردی زندگی نکنند، انسانیت انسان شکل نمی گیرد. انسانیت یک فرد یعنی زندگی در جامعه. اگر مردم را از هم جدا کنید، فردیت افراد را از بین می برید. شما مهره ها را بردارید و آن تک دانه ها فایده ای ندارد.
بنابراین وقتی این ارتباط و نمادها و مفاهیم شناور مورد بحث ما در کنار هم قرار گیرد، «جمهوری اسلامی» به واقعیتی تبدیل می شود که در هیچ کجا وجود ندارد. این حقیقت فقط اینجاست و این حقیقتی است که ما باید از آن محافظت کنیم.
متأسفانه عده ای در دنیا واژه هایی را به ما معرفی می کنند که در دنیا منفور است مانند تروریسم، چرا؟ چون ما کشوری با آزادی، عدالت، معنویت، استقلال هستیم، برای رفاه تلاش می کنیم، می خواهیم بهترین اقتصاد را داشته باشیم، نتوانستیم فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را در قالب ترکیبی از این واژه ها معرفی کنیم. . ما عقل، اخلاق، شرافت، توقعات و … داریم. همه چیز اصلی در جهان است، ما بهترین آنها را داریم. ما هم این ترکیب را داریم. این ترکیب برای ما یک برند است. این انحصاری است. هیچ کس دیگری ندارد. هر یک از آنها را می توان به صورت جداگانه یافت. اما این مجموعه و این فن بیان که به هم پیوسته و به طور جدی مرتبط است، در هیچ کجا یافت نمی شود و ما نتوانسته ایم آن را معرفی کنیم.
در بحث گفتارها توضیح دارد، وحدت را جمع می گویند. یعنی مفاهیم متعددی دارید، چیزهای پراکنده ای که می آیند و در یک جا ادغام می شوند. هنگامی که ترکیب شود، موثر است. وقتی مردم با هم متحد شوند و به یک وحدت تبدیل شوند، این وحدت مؤثر است. وقتی همه مردم با هم متحد شوند، قدرت وجود دارد.
استاد این رشته و دانشگاه افزود: قبل از انقلاب هر ملت ما قربانی گرگ های تفکر آزادی خواهانه غرب بود. امام آمد هر فرد را به یکدیگر متصل می کرد و به فرموده امام راحل «ید واحد» و به تعبیر قرآن «یدالله فوق ایدهم» بود. وقتی این دست دست خدا شد، دست دیگری روی آن نخواهد بود. «اسلام علیه شما نه بر شما» کی محقق می شود؟ زمانی که تمام امت اسلامی برای اتحاد به اینجا آمدند. ظهور انقلاب اسلامی این پدیده را به وجود آورد که تفرقه ها را به وحدت تبدیل کرد و این وحدت مؤثر واقع شد.
بی‌تفاوتی ما نسبت به سبک زندگی انقلاب اسلامی به حدی بوده است که تا کنون سبک زندگی غربی و آزادی غرب را جلوی چشم خود داشته‌ایم. برخی از فرزندان ما خواستار این نوع سبک زندگی و این نوع آزادی هستند. و اکنون اینجا هستیم، هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم. ما این بحران را برای خودمان ایجاد کرده ایم و تقصیر بر گردن کسانی است که به مفاهیم انقلاب و نتیجه انقلاب و ترکیب انقلاب توجهی ندارند. آزادی مصادره شد. حالا به نسل جوان بگویید که آزادی در دین ما وجود دارد. او به شما می خندد و اصلا گوش نمی دهد. بگو دین یک سبک زندگی آورده، شما را مسخره می کند.
امروز همه باید مراقب ارزش‌ها و مفاهیم انقلاب باشیم و از هرگونه لغزش و تحریف مفاهیم انقلاب پرهیز کنیم، باید این ترکیب‌ها و مفصل‌بندی‌های انقلاب را حفظ کنیم، این یعنی انقلابی گری در مقام رهبری. در بیانیه گام دوم بسیار زیبا گفته شده است، انقلابی گری یعنی بازسازی، پویایی، براندازی، بازسازی ریشه ای. انقلاب یعنی این. اغتشاش یعنی روحی ناهموار، ناپایدار و ناآرام. این روح ناآرام هرگز در آرامش و سکوت و بی تفاوتی جمع نمی شود.
وی در پایان گفت: امروز انقلاب اسلامی پس از شکست همچنان دارای یک نظام انقلابی است. یعنی وقتی به نظام سیاسی رسید، به جمهوری اسلامی رسید، حکومتی ایجاد کرد، سبک زندگی درست کرد و در عین حال انقلابی است و جزء ترکیبات منحصر به فرد نظام اسلامی است. انقلابی که در هیچ جای دیگری دیده نمی شود و دفاع و دفاع از این ترکیبات بی نظیر – انقلاب اسلامی – وظیفه همه است.

دکمه بازگشت به بالا