عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلام امام علی (علیه السلام) زمان یکی از ابعاد وجودی انسان شمرده شده است («بحارالانوار»، ج 75، ص 80)، زیرا می توان در آن زیست و با هم بود. برنامه ریزی امور اجتماعی با جامعه و فراتر از آن می تواند موقعیت مفیدی باشد، به ویژه برای کسانی که وجود دارند. این موضوع در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که ما در آن زندگی می کنیم، هر خردمندی را وادار به دانستن حقایق و برنامه ریزی و عمل به آنها می کند و اساساً نیازی به مدیریت نیست.
انسان نباید تغییر را انکار کند، نباید از آن بترسد، نادیده گرفتن آن منطقی و عاقلانه نیست. یک تصمیم معقول این است که بر اساس آن تصمیم بگیریم. در حوزه پژوهش نیز این مقوله اهمیت مضاعفی به دو نکته قبلی – شناسایی مشکل و تسهیل فرآیند – دارد، در صورتی که مسائل شخصی و غیر مأموریتی حفظ نشود.
در پژوهشکده‌های اسلامی مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که مؤلف یکی از اعضای آن است، آنچه به عنوان محصول پژوهشی/انتشاراتی ارائه می‌شود، حتماً باید مطابق با روحیه و سلیقه مخاطب باشد. مهمترین چیز نیاز به زمان است.
آ. جریان اطلاعات حجیم از هر طرف، امکان دسترسی آسان به درخواست ها، جستجوی آسان نیازمندی های قابل فهم برای همه به زبان ساده و همچنین دسترسی رایگان به مطالب مورد نیاز، افراد را از مراجعه به متون طولانی باز می دارد. ادبیات. یک رویکرد سنتی و غیر مدرن آمیخته با دیدگاه‌های بالا مانع می‌شود.
ب مهم ترین نیاز به زمان رسیدن به نتیجه در مدت زمان کوتاه است. جریان سریع تغییرات همه را وادار کرده است که هر چه سریعتر به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را با هزینه های غیرضروری تلف نمی کنند.پیدا کردن ظروف یکبار مصرف برای وعده های غذایی آماده یا فست فودها نشان دهنده روحیه همه افراد است و نمی توان توصیه کرد. برای ادامه چنین فردی در فعالیت های سنتی در زمینه مطالعه و تحقیق و یا با اصرار بر روش های قدیمی.
بر این اساس باید به انواع نتایج تحقیقات و تحویل محصول فکر کرد و حداقل با روش سنتی متفاوت است. اولین چیزی که باید به آن فکر کرد این است که فضای مجازی باید در اولویت اول ارائه نتایج باشد. نکته دیگر این است که محصولات باید در قالب پست های کوتاه حداکثر 1500 کلمه ارائه شوند و در صورت لزوم به عنوان یک مقاله کوتاه تلقی شوند. سه مورد دیگر به صورت کلیپ های کوتاه ظاهر می شوند. چهارم، بازنمایی پژوهش با استفاده از قالب های هنری و در نهایت انتشار گروهی از مطالب در قالب یک جمله یا پاراگراف واحد.
واضح است که این گونه انواع، مخاطب را به محقق نزدیک می کند و به مسائل پژوهشی نزدیک می کند.
اگر مقاله را دوست دارید، لطفا با ما همراه باشید تا آن را گسترش دهیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا