عمومی

معیار رد صلاحیت‌ها در انتخابات کانون وکلا چیست؟

این موضوع در مورد کانون وکلا با وجود شفافیت قانون مشهود است. دخالت در ابتدایی ترین فعالیت موسسه عمران یعنی انتخاب رهبران! این به معنای حفظ استقلال کانون وکلا نیست! تنوع موجودیت و موجودیت نهادهای مدنی نقش اساسی و انکارناپذیر در شکل گیری و تحقق الزامات جمهوری و دموکراسی دارد.

در جوامع توسعه‌یافته، نهادهای مدنی به‌عنوان ناظر نظام‌های سیاسی عمل می‌کنند و کاستی‌ها و ناکامی‌های رژیم سیاسی در انجام وظایف محوله‌اش با نظارت این نهادها مشاهده می‌شود. بنابراین در اکثر رژیم های سیاسی، مسیر توسعه کشورها بر اساس عملکرد مؤثر و قابل اعتماد چنین نهادی تعیین و تبیین می شود. نهادهای مدنی الگوی کوتاهی از یک نظام سیاسی آرمانی هستند که در آن ارکان قدرت با رای مستقیم شهروندان امور را اداره می‌کنند و زمانی که این ناظران مدنی بی‌تفاوت و نالایق فرض می‌شوند، پاسخگوی اعمال حاکمیت خود هستند. پاسخ به اقتدار و پاسخگویی به تقاضا. چنین نهادی بدون هیچ هزینه ای برای جامعه، کاملاً مستقل از مسئولان به حیات و فعالیت خود ادامه می دهد، این استقلال از مسئولان زمینه مساعدی را برای تحقق آرمان های یک کشور واحد فراهم می کند. یک نظام دموکراتیک مبتنی بر شایسته سالاری، البته جمهوری.

سیستمی از قوانین اجتماعی باثبات و سازمان یافته یا مجموعه ای از سازمان ها و انجمن ها در یک جامعه که بین توده شهروندان و دولت قرار دارد، به سیستمی از قوانین اجتماعی پایدار و سازمان یافته گفته می شود که شامل برخی رفتارهای کنترل شده و یکنواخت به منظور ارضای اصول اولیه است. نیازهای جامعه نهاد مدنی

نمونه هایی از نهادهای مدنی شامل گروه ها، انجمن ها، اتحادیه ها و غیره است. وجوه مشترک شخصیت و شخصیت وجود دارد.رفتار نسبتاً پایدار مبتنی بر ارضای نیازهای اجتماعی شناسایی شده در سازمان، ثبات، راحتی و ارزیابی آرمان های مؤسسه، استقلال و نظارت بدنه مدیریت را می توان از اصلی ترین موارد دانست. ویژگی های مشترک مؤسسات که به اصلی ترین و بارزترین ویژگی های مؤسسه نسبت داده می شود. با توجه به این ویژگی های مشترک، در نظام هایی که خواستار دموکراسی شایسته دموکراسی هستند، حضور و فراوانی نهادهای مدنی را شرط لازم و اساسی تحقق این مطالبه، به عنوان یک فلسفه وجودی و اثباتی با توجه به کارکرد تعریف شده می دانند. با حمایت و همراهی نهادهای مدنی متمایز می شود و آنها شرط اصلی اجرای این موضوع با شهروندان در حوزه های مختلف اجتماعی هستند.تحقق دو شرط لازم برای پذیرش قدرت شایسته و اعتقاد به دموکراسی در قدرت با توجه به این موضوع، در جامعه، مدیریت داوطلبانه امور نهادهای مدنی بر اساس دموکراسی و انتخاب رؤسا و متولیان امور داخلی صنفی نهاد حاکم است.

بنابراین بدیهی و بدیهی است که مداخله قوه مجریه در امور داخلی نهادهای مدنی مغایر مختصات و ویژگی های چنین نهادی است و از شهروندان انتظار می رود با احترام به ویژگی های چنین سازمانی، انتخاب کنند. هیئت مدیره که مدت هاست به عنوان تنها نهاد مدنی باسابقه کشور تحت رهبری جامعه حقوقی مغفول مانده است.آنلاین مدارک مختلف رد صلاحیت به نام نامزدها. مراکز، راه ساده و روشن انتخاب این نهاد مدنی با مشکلات و مشکلات غیرقابل تصوری مواجه شد!

محرومیت بیش از نیمی از نامزدهای هیأت مدیره توسط کانون وکلای دادگستری مرکز نمونه ای از مداخله دستگاه های حاکمیتی در مدیریت نهادهای مدنی در قالب قیم است!

با وجود وظایف و وظایف سازمانی نهادها که بر اساس اساسنامه و پروتکل تشریح شده است، مردم اغلب مطالبات و انتظارات شهروندان خود را که مورد غفلت دولت قرار می گیرد بر عهده این مراکز می دانند. نهاد در اساسی ترین قسمت تصمیم گیری یعنی در انتخاب مدیران نمی تواند مستقل از دولت عمل کند!

چگونه می توان از نهادهای مدنی انتظار داشت که مطابق با ریشه اصلی خود به طور مؤثر عمل کنند؟ هر چند از این معضل به عنوان یکی از معضلات موسسه حقوقی یاد می شود، اما روی دیگر مشکل امید مردم است که مهمترین انگیزه و اصلی ترین دلیل ادامه حیات و تلاش نهادهای مدنی تلقی می شود. به عبارت دیگر، این گونه جلسات شیک نه تنها اعتماد نهادهای مدنی را زیر سوال می برد، بلکه بذر بی اعتمادی و ناامیدی را در فعالیت های جامعه و فعالیت این گونه نهادها کاشت.

بنابراین بررسی این گونه معاملات ضروری است، دولت خود را صلاحیت دخالت در امور داخلی کانون وکلا می داند، بهتر است معیارها و استانداردهایی در این موارد تعریف و پیشنهاد شود، اما این وظیفه وکلا است. و انجمن های حقوقی باید در این بند توضیح داده شود.

* وکیل – شیراز

دکمه بازگشت به بالا