عمومی

متهم شماره یک در تداوم آلودگی هوای تهران!

در میان منابع ترافیک ، سهم اتومبیل ها و موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های سبک 59.2 درصد و در تولید ذرات جامد – 24 درصد است. این آمارها حاکی از آن است که بیشتر افراد تصور می کنند در همه گیری Covend 19 ، مدارس ، دانشگاه ها ، اوقات فراغت ، هنر ، مراکز فرهنگی ، کنفرانس ها ، هتل ها و بیشتر مسافرت های توریستی و هوایی بسته است و بخش قابل توجهی از کارمندان دولتی و خصوصی از راه دور کار می کنند. آنها کار میکنند؛ دیگر نباید نگران آلودگی هوا باشیم. متأسفانه ، این اتفاق نیفتاد و در دسامبر 1999 ، طبق گزارش اخیر شهردار تهران ، تعداد روزهای پاک فقط 15 روز بود. این نسبت به سال گذشته 10 روز و از 1397 کمتر از 13 روز است. اگر به آن فکر کنید ، تعداد روزهای مضر و خطرناک از 5 ژانویه 2017 به 85 روز رسیده است ، در حالی که سال گذشته این رقم 61 روز و دو سال پیش تنها 59 روز بود! چگونه اتفاق افتاد؟

در این حالت ، سه م importantلفه مهم موثر به نظر می رسند:
اولاً ، مصرف سوخت مازوت در مراکز صنعتی و نیروگاه ها به شدت افزایش یافته و در نتیجه ترکیبات گوگردی و ذرات معلق بسیار خطرناک در هوای تهران ، اراک ، کرج ، اصفهان ، مشهد ، قم ، قزوین و دیگر شهرهای بزرگ کمتر از 2.5 میکرون ایجاد شده است. کشور را افزایش می دهد.
دوم ، به دلیل عدم امکان ناوگان حمل و نقل عمومی ، در مترو و تنها اتوبوس ها فاصله فیزیکی وجود ندارد و بسیاری از شهروندان با استفاده از وسایل نقلیه خود تصمیم گرفته اند با وجود اهداف غیرقانونی از خطر ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب جلوگیری کنند. این عاملی است که ما را مجبور کرده است امسال را با مشکل ترافیک و اتلاف وقت شهروندان ادامه دهیم.
سرانجام ، به نظر می رسد که این تحریم ها کیفیت تولید گازوئیل و بنزین را کاهش داده است – مسئله دیزل که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شده است – که باعث افزایش انتشار می شود.

چه کاری باید انجام دهیم؟
در کوتاه مدت ، دولت موظف است گاز نیروگاه ها و مراکز صنعتی را با گاز لازم تأمین کرده و از مصرف مازوت به ویژه در مورد وارونگی جلوگیری کند – شهرهایی که شاخص آلودگی آنها بیش از 150 است را تعطیل کند.
در میان مدت ، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی ، افزایش تعداد خطوط مترو و اتومبیل ها ، به روزرسانی و افزودن اتوبوس و مینی بوس جدید و همچنین تسریع در انتقال مبلمان شهری از مرکز اتومبیل به مرکز زیست محیطی ضروری است. خوشبختانه سازمان شهرداری وزارت امور داخله در ابتدای سال بخشنامه خوبی در مورد نصب مسیرهای تاج مخصوص دوچرخه سواران در تمام شهرداری های کشور صادر کرد ، اما فقط در تهران ، یزد ، شیراز ، مشهد ، قزوین و چند استاندار بود. اصفهان این دستورالعمل را در عمل جدی گرفت و جای تعجب داشت که سازمان حفاظت محیط زیست بسیار منفعل و بدون برنامه بود.
سرانجام ، در آینده ، ما باید ماهیت انرژی و تولید برق را مطابق با قوانین برنامه پنج ساله تغییر دهیم و به جای نیروگاه های حرارتی و برق از انرژی خورشیدی ، بادی و زمین گرمایی به برق منتقل شویم.

به یاد داشته باشید که رسانه ملی کشور می تواند با ایجاد و توزیع فیلم های جذاب و کوتاه ، روند کاهش دمای خانه ها و استفاده از کف گرم ، کاهش ضایعات و دفع زباله – روند سوزاندن و دفن زباله ها در کلانشهرها را به اطلاع عموم برساند. مonلفه هایی که آلودگی هوا را افزایش می دهند – از دوچرخه هایی با شاخص آلودگی زیر 150 استفاده می کنند ، اما همچنین کارهای ساختمانی را متوقف می کنند ، به ویژه حفاری برای تخریب خانه های فرسوده و کاهش آلودگی در شهرهای آنها موثر و مسئول است.

* رئیس کمیته محیط زیست دپارتمان بهداشت اجتماعی یونسکو
* منتشر شده در روزنامه ایران ، ششم ژانویه
99

دکمه بازگشت به بالا