جامعه و خانواده

غذاهایی که موجب افسرگی می‌شود را بشناسیم

پرتال پارسی/ خراسان رضوی ارتباط بین رژیم غذایی و افسردگی قوی تر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند. بنابراین باید بررسی کنید که آیا رژیم غذایی شما می تواند دلیل افسردگی شما باشد یا خیر.

به گزارش هلث، متخصصان تغذیه و محققان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا غذاهایی که می‌خورید تأثیری بر خطر ابتلا یا افزایش علائم افسردگی دارد یا خیر.

دکتر دیو دیگانت، مدیر سلامت روان در بیمارستان ال کامینو در مونتین ویو، کالیفرنیا، گفت: رژیم غذایی می تواند تأثیر قابل توجهی در پیشگیری و درمان افسردگی داشته باشد.

او می گوید: افسردگی می تواند اشتها را افزایش یا کاهش دهد و مشخص است که خلق و خوی منفی می تواند منجر به هوس خوردن غذاهای سرشار از قند، چربی یا نمک شود، اما مشکل اینجاست که مصرف مکرر این غذاهای فاقد مواد مغذی می تواند منجر به مصرف کمتر شود. مقادیر توصیه شده از مواد مغذی مهم مغز مانند ویتامین های B، روی، فولات و منیزیم. بدن شما به این مواد مغذی نیاز دارد تا در سطوح بهینه باقی بماند و به ایجاد مواد شیمیایی مغز کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و کمتر افسرده شوید.

دیو می گوید که خوردن احساسی نیز می تواند به یک مشکل تبدیل شود. این رفتار همچنین می تواند باعث ایجاد احساس شرم، انزجار و گناه شود که می تواند منجر به افسردگی و در نهایت یک چرخه معیوب شود.

اگرچه رابطه علت و معلولی بین غذا و خلق و خوی نسبتاً ساده به نظر می رسد، اما ارتباط پیچیده ای بین مغز و روده وجود دارد.

متخصصان تغذیه می گویند: نتایج تحقیقات نشان می دهد که میکروبیوتای روده، باکتری های زیادی که در روده زندگی می کنند و به طرق مختلف به سلامت کلی کمک می کنند، در افراد سالم به طور قابل توجهی با افراد افسرده متفاوت است.

غذاهایی که می خورید باکتری های روده شما را تغذیه می کند و سویه های مختلف این میکروب ها ترجیح می دهند چیزهای مختلفی بخورند. میکروبیوتای روده انسان از پنج نوع باکتری (Bacteroides، Firmicutes، Actinobacteria، Fusobacteria و Proteobacteria) تشکیل شده است.

با توجه به مطالعات انجام شده بر روی موش ها و انسان ها، Bacteroides و Firmicutes بیشترین تاثیر را در افسردگی دارند. علاوه بر این، شما به منابع کافی از مواد مغذی برای کمک به توانایی بدن خود برای تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، که گاهی اوقات به آن ماده شیمیایی احساس خوب گفته می شود، نیاز دارید. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که پیام ها را بین نورون ها حمل می کنند.

الین چاوز، محقق دیگری در این بررسی، افزود: سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خواب، اشتها، خلق و خو و کنترل درد کمک می کند. این ماده عمدتاً در سیستم گوارشی تولید می شود که با میلیون ها سلول عصبی یا نورون پوشیده شده است.

اینکه نورون‌های شما چقدر خوب کار می‌کنند و سروتونین تولید می‌کنند، تحت تأثیر میکروبیوم روده شما است، که در باکتری‌های خوب که معمولاً در مکمل‌های پروبیوتیک یافت می‌شود و با هدف حمایت از سلامت روده رشد می‌کند، رشد می‌کند. این باکتری‌های خوب به نوبه خود در غذاهای کامل که سرشار از فیبر و مواد مغذی هستند مانند سبزیجات برگ‌دار، چربی‌های سالم و غلات کامل رشد می‌کنند.

تحقیقات نشان می دهد که اگر افسردگی دارید، آنچه می خورید می تواند علائم شما را بهبود یا بدتر کند.

میا سین، متخصص تغذیه می گوید، رژیم غذایی سرشار از غذاهای با کیفیت بالا که مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند، می تواند به تغذیه مغز و محافظت از آن در برابر رادیکال های آزاد کمک کند. یا استرس اکسیداتیو کمک می کند.

به طور کلی، یک رژیم غذایی توصیه شده برای پیشگیری و کاهش علائم شامل سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون، ماهی و محصولات لبنی کم چرب است. این نوع رژیم اغلب به عنوان رژیم مدیترانه ای توصیف می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند 25 تا 35 درصد کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

رژیمی که شامل غذاهای کامل و تصفیه نشده با پروتئین، چربی سالم و فیبر باشد، به ثابت نگه داشتن قند خون بعد از غذا کمک می‌کند که برای خلق و خو نیز مفید است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا