استان ها

عمان، بحرین و کویت در تدارک ساخت و توسعه فرودگاه، رقبای نوظهور می‌تازند و چابهار تعلل می‌کند!

به گزارش پرتال پارسی از چابهار ، فرزین هاگدال معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار هنگام مطالعه وضعیت شهرهای فرودگاهی در منطقه ، درمورد عواقب ترک چابهار در پشت شهر فرودگاه توضیح داد.

معاون وزیر اقتصاد و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه شهر فرودگاه چابهار 22 سال سابقه دارد گفت: درست قبل از سال 2000 و قبل از آن فرودگاه هایی مانند دوبی و دوحه هنوز از پویایی صنعت هواپیمایی منطقه استقبال نکرده بودند. اگر فرودگاه چابهار 22 سال پیش احداث شود و چابهار فرودگاه دبی نداشته باشد ، اما 10 درصد از گردش مالی فرودگاه بین المللی دبی داشته باشد ، آیا در چابهار مشکلی برای آب آشامیدنی وجود دارد یا اینکه یک مدرسه و بیمارستان احداث می شود؟ آیا این چرخه تلخی محرومیت از چابهار را از بین نمی برد؟

وی افزود: در هر صورت این فرصت در حال سوختن است و دیگر تکرار نخواهد شد. امروز ، چابهار احتمالاً همان 20 سال پیش است ، این بار با رقبای جدیدی از عمان ، کویت و بحرین. چابهار ساخت فرودگاه را آغاز کرده و کشورهای همسایه قصد دارند فرودگاه های خود را بسازند و توسعه دهند. در این حالت ، جزئیات تأخیر در ساخت شهر فرودگاه آینده متفاوتی از دوبی یا دوحه فعلی ما را منعکس می کند. امروز ، در حالی که عمان ، بحرین و کویت تلاش می کنند در بازار حمل و نقل هوایی و مسافری جای پای خود را باز کنند ، آیا می توان ساخت فرودگاه چابهار را به تعویق انداخت؟

لزوم توسعه فرودگاه برای پیوستن به برنامه “یک کمربند – یک جاده”
حقدل با اشاره به وضعیت فرودگاه های بین المللی در سایر کشورها گفت که چین “ابتکاری کمربند و جاده” است که هدف آن ایجاد یک راهرو مسافری و باری بین خاور دور و اتحادیه اروپا در سه بخش زمینی ، دریایی و هوایی است. ، اهمیت پیوستن به این خط را نشان می دهد. در مسیر پیوستن به این کمربند مهم هواپیمایی ، کشورمان نه تنها با رقبای بسیار قدرتمندی مانند امارات ، قطر و ترکیه بلکه با کشورهای دیگر مانند کویت ، عمان ، آذربایجان ، ارمنستان و حتی گرجستان دیدار خواهد کرد. قطب و اتصال کانالهای مالی ایجاد شده بین اروپا و آسیای شرقی است.

عمان تلاش می کند سالانه 48 میلیون مسافر را حمل کند
معاون وزیر اقتصاد و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه عمان یکی از کشورهایی است که در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی در توسعه شهر فرودگاهی در خلیج فارس انجام داده است ، افزود: این کشور قصد دارد پس از سه مرحله ظرفیت خود این کار را انجام دهد. فرودگاه را به ترتیب به 24 ، 36 و 48 میلیون مسافر در سال افزایش دهید. با توسعه شهر فرودگاه ، عمان در حال ساخت بازار خرده فروشی در حومه فرودگاه است.

به گفته وی ، هدف این برنامه درآمدزایی و کاهش وابستگی اقتصادی به نفت و گاز است ، بنابراین علاوه بر افزایش سرمایه گذاری در بخش فرودگاه ها ، نوسازی ناوگان و اضافه شدن 70 هواپیمای جدید در دستور کار است. است.

کویت به دنبال رقابت با دبی و ابوظبی است
وی خاطرنشان کرد: کویت کشور دیگری در خاورمیانه است که برنامه های گسترده ای برای توسعه شهر فرودگاهی دارد. این کشور ساخت یک فرودگاه بین المللی لوکس را با مشارکت شرکت انگلیسی Foster (سازنده فرودگاه بین المللی پکن در چین) آغاز کرده و تا سال 2021 فاز اول این فرودگاه را راه اندازی می کند که سالانه 13 میلیون مسافر را جابجا می کند. کویتی ها همچنین می گویند این فرودگاه که در رقابت با دبی و ابوظبی ساخته شده است ، می تواند سالانه 25 میلیون مسافر را جابجا کند.

بحرین ، هم توسعه فرودگاه و هم ساخت یک فرودگاه جدید
حقدل با بیان اینکه بحرین در مورد توسعه فرودگاه قطب در میان کشورهای عربی رویکرد متفاوتی دارد ، افزود: در سال 2017 این کشور قصد دارد یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کند و ظرفیت فرودگاه بین المللی را از حدود هفت میلیون به 14 میلیون نفر افزایش دهد. رسیدن به میلیون ها نفر مقامات بحرینی می گویند آنها در حال مذاکره با شرکت های هواپیمایی آسیای شرقی از جمله هند ، چین ، مالزی ، اندونزی و فیلیپین هستند تا پروازهای خود را از طریق فرودگاه بین المللی این کشور به اروپا انجام دهند. علاوه بر این ، بحرینی ها قصد دارند در صورت افزایش تعداد مسافران ورودی به فرودگاه بین المللی خود ، یک فرودگاه بین المللی با ظرفیت بالا ایجاد کنند.

فرودگاه چابهار حتی بیشتر مورد نیاز است
یک مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار با تأکید بر اهمیت ساخت شهر فرودگاهی چابهار اظهار داشت: “توجه ویژه همسایگان کشورمان به ساخت شهر فرودگاهی نشان می دهد که این منطقه برای ترانزیت بین المللی کالا و مسافر در راهرو بسیار مطلوب است” ؛ از طرف دیگر ، چابهار بهترین موقعیت جغرافیایی را در بین کشورهای منطقه دارد تا به یک مقصد اصلی برای مسافران ترانزیتی تبدیل شود و نیاز به ایجاد و توسعه جدی تر و سریعتر شهر فرودگاهی و رقابت با این کشورها دارد.

46

دکمه بازگشت به بالا