عمومی

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

ما در سال جام جهانی هستیم و پنج ماه دیگر گرمای فوتبال به بالاترین سطح جهان می رسد. به عنوان مثال، قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس، هر ثانیه تبلیغات تلویزیونی می تواند پرفروش ترین زمان تاریخ رادیو و تلویزیون باشد. سوال اینجاست که نقش تیم ملی ایران به عنوان تامین کننده محتوای اصلی این قشر پر مخاطب چیست؟ خیر

به گزارش پرتال پارسی دنیای اقتصاد وی نوشت: بودجه سال 1401 سازمان صدا و سیما حدود پنج هزار میلیارد است اما به نظر می رسد از این رقم کلان چیزی به ورزش اختصاص داده نشده است. اخیرا قرار بود صداوسیما پس از هیاهوهای فراوان 70 بر 30 (به نفع صداوسیما) را با وزارت ورزش و جوانان تقسیم کند. پیش بینی دوستان برای همه این تبلیغات حدود 150 میلیارد جلد است که 30 درصد آن 45 میلیارد جلد است. فراموش نکنیم که 45 میلیارد روبل دریافت نشده است. اما آیا معتقدید مجموع تبلیغات خارج از مسابقات ورزشی تنها 150 میلیارد تومان است؟ و وزارت ورزش با این 45 میلیارد روز وصول چه خواهد کرد؟ به هر فدراسیون چقدر پول داده می شود و بعد از آن از سهم فدراسیون فوتبال چقدر به هر باشگاه اختصاص می یابد؟ برای مقایسه، 11 سال پیش کارشناسان هزینه پخش مسابقات فوتبال را 150 میلیارد تومان برآورد کردند. امروزه این تعداد بسیار بیشتر است.

البته خودداری صداوسیما از پرداخت هزینه پخش تلویزیونی، داستانی قدیمی است که هزاران بار گفته شده است. حتی هواداران آماتور هم می دانند که در فوتبال مدرن 50-70 درصد هزینه های باشگاه تامین می شود. با این حال، از این به بعد داستان این برنامه تلویزیونی بسیار متفاوت خواهد بود. مسئولان شروع به انتشار سهام پرسپولیس و استقلال کردند و در گام اول 10 درصد از سهام آنها عرضه شد. به نظر نمی رسد انشعاب پرسپولیس مربوط به فروش سهام و واریز پول به حساب این باشگاه باشد. به طور کلی، از این پس مردم نه تنها دارایی معنوی، بلکه دارایی مادی ساگان ها را نیز به اشتراک خواهند گذاشت. از این رو تلویزیون باید رویکرد متفاوتی نسبت به پخش دیدارهای دو تیم داشته باشد و متعهد به رعایت حقوق سهامداران باشد. خریدار سهم قصد سود دارد و راه تامین این سود استفاده از حق پخش تلویزیونی است. بدون مشخص کردن مشکل، مطمئن باشید که خصوصی سازی شکست خواهد خورد. بنابراین صداوسیما مستحق این است که پنج هزار تومان و البته مقدار زیادی درآمد اضافی از محل خود بپردازد و هزینه قانونی فوتبال را بپردازد.

نقطه پایان: ما در سال جام جهانی هستیم و پنج ماه دیگر گرمای فوتبال به بالاترین سطح جهان می رسد. به عنوان مثال، قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس، هر ثانیه تبلیغات تلویزیونی می تواند پرفروش ترین زمان تاریخ رادیو و تلویزیون باشد. سوال اینجاست که نقش تیم ملی ایران به عنوان تامین کننده محتوای اصلی این قشر پر مخاطب چیست؟ خیر این تیم پول کافی برای آماده شدن برای جام جهانی را ندارد. آیا این «تجاوز» نیست؟ – غم انگیز نیست؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا