عمومی

صداقت یا عدالت؟ – پرتال پارسی

این سؤال در فرض خود صحیح است، اما نتیجه گیری آن نادرست است. برخی نیز به نوبه خود بر عدالت شخصی و حفظ جان و غفلت از تمامیت ارضی و امنیت اجتماعی تأکید می کنند (اگر در آن زمان بتوان چنین تعبیری را به کار برد).

شکی نیست که حضرت علی در دوران حکومت خود سالیان متمادی به عدالت اهمیت می داد و در راه عدالت به شهادت رسید.

ممکن است مثل لباس عثمان را شنیده باشید. این به دلیل ترور خلیفه عثمان سوم بود، مردم به مخالفت با او روی آوردند و او را کشتند، اما در این میان، علی تنها مخالف این نوع حرکت بود.[۱]. او نه به خاطر اقداماتش علیه خلیفه سوم، بلکه برای جلوگیری از سنت غلطی که می تواند عواقب بدتری داشته باشد و می تواند عواقب بدتری داشته باشد، سعی کرد این قیام را بخواباند و آن را به داستان تبدیل کند تا راه بهتری بیابد. بنابراین به گفته او قرار بود هر دو کودک زیر پای او بمیرند.

پس از آن معاویه از حکومت علی که با اجماع به آن دست یافته بود دست کشید و به عنوان یاغی و ظالم شناخته شد. او ترور عثمان را بهانه ای برای توجیه خود در میان مردم قرار داد[۲] و از ناآگاهی مردم سوء استفاده کرد، علی را همنشین خون عثمان معرفی کرد و در این موضوع بی اساس آنقدر به تبلیغ پرداخت که عده ای را در این امر گرفتار کرد. از این رو اصطلاح پیراهن عثمانی را برای چیزی به کار می برند که صحت ندارد و توسط شخص یا کشوری اعلام می شود که بهانه ای برای گرفتن تمامیت ارضی و امنیت ملی از طرف مقابل می خواهد. این مشکل در هر جایی و در بین افراد سرسخت ممکن است رخ دهد. این روش ممکن است مورد استفاده رقبای سیاسی و حکومتی قرار گیرد، اما هیچ ملتی پیراهن عثمان را در مقابل دولت خود نشان نخواهد داد. این روش معمولاً بین کشورها برای تخریب و محکومیت رقبا و مخالفان خود به ویژه ابرقدرت ها استفاده می شود.

امروزه در دنیای مدرن این موضوع در آمریکا و کشورهای غربی بسیار رایج شده است. مخصوصا علیه جمهوری اسلامی این چهل سال است که دنبال بهانه یا لباس برای عثمان هستند. یک روز انرژی هسته ای، یک روز حقوق زنان، یک روز حقوق بشر و امروز مرگ مرحومه مهسا امینی به عنوان توجیه آنها بسیار مورد استناد قرار گرفته است.

آنها اگرچه اصل ماجرا را نمی دانند، اما عجولانه و با عجله لباس عثمانی به تن کرده اند تا تمامیت ارضی کشورمان و موجودیت آن را زیر سوال ببرند، زیرا با اصل جمهوری اسلامی مشکل دارند و اگر با آنها مشکل دارند. هر از چند گاهی آرام باش، از روی ناچاری است.

در این میان برخی از خودی ها به این موضوع دامن زدند و عجولانه اظهار نظر کردند. اگر آگاهانه این کار را انجام دهند، با دشمنان همکاری می کنند، اگر ناآگاهانه این کار را انجام دهند، باید موضع خود را روشن کنند.

یکی دیگر از موضوعات گفتگو، حذف خلخال از دختران یهودی در جامعه اسلامی است.[۳] این اتفاق در زمان همان امام همام تکرار شد و عده ای با استفاده از این اتفاق اقدامات مقامات از جمله نیروی انتظامی را ناعادلانه کردند.

لازم به ذکر است که این کار باز هم توسط دشمن و دولت رقیب انجام شد. سپاه معاویه به تمامیت ارضی و امنیت ملی حکومت قانونی علی (علیه السلام) حمله کرد و رعب و وحشت ایجاد کرد. سخنان معروف او در مورد برانگیختن احساسات مردم به قیام و جهاد و حفظ امنیت ملی حکومتش بود اگر هر مسلمانی که این داستان را می شنید بمیرد. البته این به این معنا نیست که به مسائل داخلی اهمیت نمی داد، برعکس می گفت اگر در مقابل پرخاشگری مردانه نایستید، امنیت درونی شما هم مورد هجمه قرار می گیرد.

امروز سلاح های قاچاق وارد کشور می شود، بدخواهان با اهداف خرابکارانه وارد کشور می شوند، تلویزیون های خصمانه درست می کنند، حقیقت و دروغ را با هم مخلوط می کنند، پیام های خنثی می دهند و کشورهای استکباری به آنها غذا می دهند. اعمال معیارهای دوگانه از مصادیق دخالت های بی مورد است، خلجل نیز مانند آن واقعه توسط اهل ذمه سرنگون شد و نمونه های روشنی از این حرکت ویرانگر وجود دارد که گاه بیشتر با هدف امنیت عمومی و تمامیت ارضی است.

علی در امور خانه قاطع بود. او اجازه تعدی به حقوق دیگران را نمی داد و بدون تردید و آرامش با متخلفان برخورد می کرد. وی گفت: ارزش دولت بیشتر از یک جفت کفش وصله دار است اگر تضاد منافع از مسائل مالی به ترجیحات شخصی تبدیل شود، حقی از ظالم بگیرد و به قربانی کمک نکند.[۴].

لباس عثمان دیگر برای فریبکاری استفاده می شود و زمانی که در جنگ صفین در سرزمین علی (ع) با توطئه دشمن خارجی قرآن را نیزه می زنند، می افتد. ظهور فرقه خوارج نتیجه چنین اقدامی بود. او در آغاز با آنها نجنگید، بلکه تا حد امکان آنها را روشن کرد و توانست از 12 هزار نفر هشت هزار نفر را راهنمایی کند، اما چهار هزار نفر باقیمانده با هیچ منطقی حقیقت را نمی پذیرند. ، مجبور شد بجنگد و بجنگد و تقریباً تا همین اواخر مردم را می کشت زیرا راه دیگری وجود نداشت.

این بدان معنا نیست که در داخل کشور مشکلی وجود ندارد و همه اقدامات داخلی بی نقص است، بلکه چنین رفتار خرابکارانه ای جز از رقیب خارجی که منتظر فروپاشی و سقوط کشور است، انتظار نمی رود. بلکه به این معناست که هر کشوری باید خودش و در یک فضای امن مشکلاتش را حل کند و اگر از بیرون کمک می گیرد، باید از سوی مسئولان و با حفظ امنیت کشور باشد. بنابراین هر دولتی برای انجام اصلاحات و حفظ حاکمیت خود باید خود را در برابر تهاجم خارجی حفظ کند، الان هم قوانین بین المللی دخالت در امور داخلی کشورها را محکوم می کند، اما آیا نیروهای قهری این کار را خواهند کرد؟

آنچه ملت از دولت می‌خواهد صراحت و صداقت، درمیان گذاشتن مسائل در مواقع لزوم، مطالبه توضیحات، عذرخواهی، استعفا و حتی اخراج در صورت اشتباه یا اشتباه است. دادگاه. اعتماد کشور افزایش می یابد، با مسئولان همکاری می کند و اعتماد مردم افزایش می یابد.

6565


[۱] – خطبه سی ام کتاب نهج البلاغه.

[۲] – در نامه های 10 و 28 و 37 کتاب نهج البلاغه.

[۳] – 27 خطبه از کتاب «نهج البلاغه».

[۴] – خطبه 33 نهج البلاغه

دکمه بازگشت به بالا