عمومی

راز ماندگاری درخشش لبخند – پرتال پارسی

هفت توصیه مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان به ویژه پس از ورود به دهه پنجم زندگی را بررسی می کنیم.

به گزارش پرتال پارسی مربای مربا وی نوشت: همه افراد در سنین مختلف باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنند، اما مراقبت از دندان از 40 سالگی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع دندان ها و لثه ها از میانسالی شروع به تغییر می کنند و از این زمان آسیب هایی که در این سال ها به آن ها وارد کرده ایم خود را نشان می دهد. دهه‌ها جویدن و آسیاب کردن غذا بر مینای دندان تأثیر منفی می‌گذارد و تجمع باکتری‌ها می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. بنابراین برای حفظ دندان ها باید بیش از گذشته به سلامت آن ها توجه کرد.

در زیر به هفت توصیه مهم می پردازیم که برای حفظ سلامت دهان و دندان به ویژه پس از ورود به دهه پنجم زندگی باید جدی گرفته شود.

آب بیشتری بنوشید

با افزایش سن، دهان ما خشک تر و مستعد پوسیدگی دندان می شود. البته برای هیدراته نگه داشتن دندان ها سراغ نوشیدنی های شیرین گازدار نروید. اگر به نوشابه معتاد هستید، اولین قدم این است که به آب میوه (البته نوع خانگی) روی بیاورید تا لبخند زیبای خود را در آینده حفظ کنید. مقدار بسیار زیاد قند موجود در نوشابه های گازدار باعث افزایش پلاک باکتریایی در دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان می شود. همچنین بسیاری از نوشیدنی های گازدار اسیدی هستند و باعث سایش دندان می شوند. به جای نوشیدن این نوشابه های ناسالم، آب ساده بنوشید. همچنین بعد از هر وعده غذایی سبک آب بنوشید تا باقیمانده غذا از کناره دندان ها پاک شود.

تمیز کردن دندان ها

اگر فکر می کنید که فقط مسواک زدن دندان هایتان را تمیز و در نتیجه سالم نگه می دارد، در اشتباه هستید. اغلب بیماری های دهان از بین دندان ها شروع می شود و بهداشت نامناسب دهان منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. در حالی که مسواک زدن حداقل دو بار در روز بخش مهمی از مراقبت از دندان است، استفاده از نخ دندان نیز بسیار مهم است. در واقع نخ دندان کشیدن 60 درصد کثیفی ها را از روی دندان های شما پاک می کند و بقیه مواد غذایی بین دندان ها را تمیز می کند. 40 درصد دیگر به دلیل آلودگی روی سطح دندان است که با برس تمیز می شود.

عادات بهداشت دهان و دندان

البته اکثر ما می دانیم که چگونه از دندان های خود مراقبت کنیم. پس حالا باید این روش را به یک عادت تبدیل کنیم. به گفته محققان، شکل گیری یک عادت 21 روز طول می کشد. بنابراین مسواک و نخ دندان خود را در دسترس و در دسترس نگه دارید و تا زمانی که بعد از سه هفته به این روش عادت نکنید، یک جلسه مسواک زدن را از دست ندهید.

معاینات منظم دندانپزشکی

بسیاری از مردم پس از پایان قرنطینه کووید-19 نتوانسته‌اند به روزهای عادی قبل از کرونا برگردند و برای مراقبت‌های منظم دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. به یاد داشته باشید، معاینه منظم دندانپزشکی برای حفظ سلامت دندان های شما برای مدت طولانی ضروری است. دندانپزشکان می توانند هر مشکلی را در دندان ها و لثه های شما قبل از تبدیل شدن به یک بحران تشخیص دهند. این امتحانات شفاهی با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

مصرف قهوه خود را کاهش دهید

اگرچه نوشیدن قهوه در روز به شما انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه می دهد، اما می تواند باعث پوسیدگی دندان های شما نیز شود. در واقع اسیدیته قهوه مینای دندان را ضعیف می کند و دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند. بنابراین مصرف قهوه را به حداقل برسانید. همانطور که در بالا ذکر شد، نوشابه های گازدار صدمات جبران ناپذیری به دندان وارد می کنند. این نوشیدنی ها حاوی قند هستند که نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شود، بلکه می تواند منجر به بیماری لثه و بوی بد دهان و در نهایت لق شدن و از دست دادن دندان ها شود.

سبزیجات و میوه های بیشتری بخورید

غذاهای خوشمزه زیادی در اطراف ما وجود دارد که برای دندان های ما مفید است. این غذاها شامل انواع میوه ها و سبزیجات است. میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج و کرفس به پاکسازی پلاک دندان و حفظ طراوت نفس شما کمک می کنند. علاوه بر این، ویتامین های آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها و سبزیجات از لثه ها و سایر بافت ها در برابر آسیب سلولی و عفونت های باکتریایی محافظت می کند.

تمیز نگه داشتن مسواک

همچنین تمیز نگه داشتن ابزار بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. هر بار که مسواک می زنید مسواک خود را بشویید و در جای خشک نگهداری کنید. هرگز مسواک خود را نزدیک سینک مرطوب قرار ندهید. همچنین هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. موهای مسواک به مرور زمان از بین می روند و نه تنها کثیفی را از سطح دندان پاک می کنند، بلکه باعث آسیب به لثه ها و افزایش احتمال پوسیدگی و التهاب می شوند.

منبع: دیلی میل

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا