جامعه و خانواده

دویدن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

دویدن یک ورزش محبوب برای بسیاری از افراد است. دویدن نیازی به تجهیزات یا ابزار خاصی ندارد و می توان آن را در زمان ها و مکان های زیادی انجام داد.

به گزارش پرتال پارسی، تحقیقات نشان می دهد روزانه پنج تا 10 دقیقه دویدن با سرعت متوسط ​​فواید مختلفی دارد.

در ادامه با استناد به WebMD به برخی از فواید و اثرات مثبت و شگفت انگیز دویدن می پردازیم.

* بهبود سلامت قلب

دویدن حداقل به مدت 10 دقیقه در روز می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. افرادی که می دوند تقریباً خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی را به نصف کاهش می دهند.

* بهبود کیفیت خواب

خواب با کیفیت برای سلامت انسان بسیار مهم است. بدن شما هنگام خواب خود را ترمیم می کند، بنابراین با احساس شادابی از خواب بیدار می شوید. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که در شب دویدن خودداری کنید.

* بهبود سلامت زانو و کمر

مطالعه روی 675 دونده ماراتن نشان داد که میزان التهاب مفاصل (آرتریت) کمتر از سایر افراد است. دویدن می تواند خطر مشکلات کمر را با افزایش سن کاهش دهد.

* بهبود حافظه

دویدن در کوتاه مدت و بلندمدت تاثیرات مثبتی بر مغز دارد. ورزش هوازی ضربان قلب و تعریق را افزایش می دهد که به نوبه خود باعث افزایش اندازه هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است، می شود.

* کاهش سرماخوردگی

انجام ورزش های هوازی، مانند دویدن در حداقل پنج روز در هفته، احتمال ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را تا 43 درصد کاهش می دهد.

* اثرات روانی مثبت

دویدن می تواند به بهبود خلق و خو، تمرکز و کیفیت کلی زندگی کمک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا