عمومی

درس‌های جشنواره فیلم کودک – پرتال پارسی

بخشهای مختلف جامعه از محدودیتهای آداب و رسوم خود شوکه شده و به جستجوی گزینه های دیگری شتافتند. مارس کرونای ، رمضان و لیلی قدر کرونای ، فوتبال کرونای ، محرم و اربعین کرونای و اکنون جشنواره فیلم کرونای!

من ، همراه با همه آسیب ها ، آفات و ضرباتی که کوید 19 به جامعه ما وارد کرده است ، همراه با همه عزیزانی که ما را از بودن در کنار آنها محروم کرده اند ، “اگر بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و سازگار شویم. “شما هیچ چیز جدیدی ندارید ، شما آماده نابود شدن هستید.” و یکی از شاخص های اصلی ثبات ، توانایی سازگاری با شرایط جدید و غیر منتظره است. این زمانی است که سازمان ها و مدیران خلاق و نوآور فرصت ظهور پیدا می کنند و آنها پارچه های خود را با خلاقیت ترکیب کرده و فرش قرمز را در برابر نوآوری ، رهبری و موفقیت در همه جا پهن می کنند. همچنین درآمد کسب می کند. با یک گام فراتر رفتن ، می خواهم بگویم که هزینه تغییر و نوآوری و همچنین شیوع بیماری همه گیر کرونا در جامعه ای که مقاومت در برابر ایده های قدیمی بسیار زیاد است ، نیز به عنوان تسهیل کننده نوآوری تلقی می شود. به نظر می رسید همه ذینفعان در اوضاع اجتماعی ، یا حتی در تجارت از آنچه اتفاق می افتد راضی هستند و به جز ترس و جبر عروق ویروس کرونا ، تغییر فناوری امکان پذیر نیست – این امر به عدالت نزدیک است.

یکی از این مراسم ها و رویدادهای اجتماعی برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بود. از زمان گسترش همه گیری ، حداقل تا پایان سال ، سه گزینه برای مدیران جشنواره باقی مانده است. روش اول لمس نکردن بود. عیب یابی یکی از گزینه های مورد علاقه مدیران است. راه دوم “رانندگی طبق پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی” یک شوخی زشت است. نسخه بی پاسخ ، علاوه بر حوادث همه گیر قبلی ، فقط توزیع ماسک در ورودی سینماها و افزایش ظرفیت و فروش بلیط نیمه وقت بود ، عملی که عملاً ناموفق بود و به جشنواره تاج تبدیل شد. راه سوم برای برگزاری جشنواره یا به صورت آنلاین ، یکی از دستمال هایی است که تعداد کمی از مردم مایل به بستن آن با رازی هستند که هیچ آسیبی نخواهد دید!

تجربه نشان داده است که اگر برگزارکنندگان به فکر این تغییر بزرگ در روزهای قبل و قبل از همه گیری نباشند و تاج سهمی در این تغییر بزرگ نداشته باشد ، چنین تغییر گسترده ای در زیرساخت ها ، شکل ، محتوا و همه جنبه های جشنواره امکان پذیر نخواهد بود. این جشنواره چنان تغییر کرده است که اغراق نیست اگر بگوییم “جشنواره های فیلم در ایران قبل و بعد از 99 جشنواره فیلم کودک و نوجوان تقسیم شده اند”. واضح است که قسمتهای مهمی از این تجربه را در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد خواهیم بود.

توسعه زیرساخت های ارتباطی و فنی ، ساماندهی مجدد مدل نمایش ، تغییر رسانه ها ، تدوین و اصلاح برنامه های اخلاقی و قانونی برای نمایش آنلاین فیلم های جشنواره و بسیاری عوامل دیگر از جمله اقدامات انجام شده برای تغییر الگوی جشنواره های فیلم های کودکان و نوجوانان بود. و این تایید عقیده ای است که “بنیاد سینمایی فارابی آرزو داشت یک جشنواره آنلاین قبل از بیماری همه گیر انجام دهد.”

هیچ رازی نیست که امسال تعداد بیشتری از کودکان توانستند به محتوای جشنواره دسترسی پیدا کنند و چه تعداد خانواده توانستند این محتوا را برای فرزندان خود اعمال کنند. مشارکت و همکاری نزدیک همه ذینفعان در این زنجیره ، از جمله دبیرخانه جشنواره به عنوان میزبان و صاحبان محتوا و تولیدکنندگان ، از سوی دیگر ، سیستم عامل های توزیع و توسعه دهندگان فنی نمونه خوبی از مشارکت مثبت عمومی و خصوصی با اهداف خاص است. این بر اساس معماری برد-برد است. بخاطر داشته باشید که بسیاری از مدیران سنتی – حتی اگر گزینه میزبانی آنلاین را از بین سه گزینه ذکر شده در بالا انتخاب کنند – اعتقادی به تعیین مدل مشارکت برنده برای مشارکت های خصوصی و البته ریسک پذیری ندارند. کسانی که از ابتدا چرخ را اختراع کردند و مناقصه ای را برای “طراحی ، توسعه و نگهداری سیستم جامع نمایشگاه آنلاین” برگزار کردند ، ممکن است ضمن نادیده گرفتن فرصت های بخش خصوصی و تضییع حقوق بیت المال ، نتوانسته اند به مخاطب برسند.

درسی برای همه ما در جشنواره آنلاین فیلم کودک و نوجوان ، اول از همه ، اتکا به بخش خصوصی و سیستم عامل های داخلی است. دوم ، ما به جای ترس از تغییر ، از تغییر می ترسیم ، که نتیجه ای جز نابودی و نابودی ندارد. اگر جشنواره را به طور آنلاین برای سینماها مسدود کنیم ، برای کل زنجیره تولید ، توزیع و مشاهده محتوای کودکان – و این اولین بار است که کودکی از یک شهر کوچک به نوجوانان کلانشهر مجهز می شود و از دیدن فیلم لذت می برد – از جشنواره کودکان بیاموزید – ما خیانت بزرگی انجام داده ایم. بگذارید از برخی اشتباهات جشنواره کودکان 1999 نترسیم. این کاستی ها بخشی از پیشگامی و شجاعت است و می تواند در طول مسیر برطرف شود.

مدیران بنیاد سینمایی فارابی وظیفه دشواری دارند که تجربه گسترده خود را ثبت کنند و آن را با کارشناسان و معتمدین سایر رویدادهای مشابه در کشور به اشتراک بگذارند ، بنابراین موقعیت و نقش بسیاری از ذینفعان در مذاکرات و مذاکرات جمعی مانند اپراتورهای تلفن همراه را تعیین می کنند. یک بستر فراهم کنید و علاوه بر بحث های مهم ، یک راه حل جامع و جامع تر در این زمینه ارائه دهید.

* عضو هیئت مدیره تلویزیون تعاملی Tiwa

دکمه بازگشت به بالا