جامعه و خانواده

جایگزین‌های غذایی برای اسیدهای چرب اشباع را بشناسید

چربی ها به دو صورت اشباع و غیر اشباع وجود دارند. اکثر غذاها حاوی هر دوی این چربی ها هستند، اما هر کدام از این چربی ها به کدام گروه های غذایی تعلق دارند و خوردن کدام یک از آنها بد است؟

به گزارش پرتال پارسی، چربی ها مواد مغذی هستند که انرژی را تامین می کنند. آنها همچنین به جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های E، D، A و K کمک می کنند. چربی ها به دو صورت اشباع و غیر اشباع وجود دارند و بسیاری از غذاها حاوی هر دو هستند. به طور معمول، اسیدهای چرب اشباع در دمای اتاق جامد هستند. توجه به این نکته ضروری است که چربی های اشباع شده کلسترول بد (LDL) را در خون افزایش می دهند و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهند.

منابع غذایی اسیدهای چرب اشباع عمدتاً غذاهای حیوانی مانند لبنیات پرچرب، بستنی، خامه، پنیر و گوشت است. طیور و ماهی نسبت به گوشت قرمز کمتر از این اسید چرب دارند. اسیدهای چرب اشباع شده همچنین در روغن های استوایی مانند روغن نارگیل، روغن نخل و کره کاکائو یافت می شوند. البته این روغن ها کلسترول ندارند. غذاهای تهیه شده با چربی حیوانی، مارگارین یا شورتنینگ، مانند کیک، بیسکویت، کلوچه و سایر دسرها، شکلات، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، سوسیس و همبرگر حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع شده هستند.

مضرات اسیدهای چرب اشباع شده

خوردن غذاهای حاوی چربی اشباع شده می تواند منجر به سطوح بالای کلسترول بد (LDL)، گرفتگی عروق، بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها، دیابت و غیره شود.

بهترین جایگزین برای اسیدهای چرب اشباع

به گفته دانشگاه علوم پزشکی تهران، جایگزینی اسیدهای چرب اشباع با انواع غیراشباع مانند جایگزینی چربی های جامد به جای چربی های مایع، یک انتخاب غذایی سالم است و کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

بر این اساس برای کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع شده توصیه می شود مصرف میوه و سبزیجات، لبنیات بدون چربی یا کم چرب، غلات کامل، مرغ، ماهی و آجیل را افزایش دهید. مصرف گوشت قرمز باید محدود شود، در صورت لزوم از انواع بدون چربی استفاده شود. مصرف کلوچه، کیک، کلوچه، شیرینی و فست فود را کاهش دهید. برای پخت و پز به جای چربی جامد و کره از روغن زیتون، روغن کانولا و … استفاده کنید. باید از روغن های مایع مانند همچنین استفاده از سس سالاد باید محدود شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا