استان ها

تأکید نهادهای اقتصادی جهانی بر نقش مناطق آزاد به عنوان پیشران توسعه صادرات صنعتی و همکاری های منطقه ای

به گزارش پرتال پارسی انزلی ، وی خاطرنشان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان اقتصادی منطقه ای است که به دنبال عضویت دائم در توافق نامه تجارت ترجیحی سه ساله ایران است ، “مهمترین و قدیمی ترین سازمان اقتصادی منطقه که ایران بنیانگذار و عضو آن است.” متأسفانه نتایج کار سازمان همکاری اقتصادی (ECO) نتیجه مثبتی نداشته است و امیدواریم که ایران در سازمان تازه تاسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا به اندازه کافی و کافی به منافع اقتصاد ملی خود علاقه مند باشد.

یک مدرس دانشگاه آلامه با تمرکز بر تاریخ نهادهای منطقه ای ، خاطرنشان کرد که پس از جنگ جهانی دوم ، بسیاری از نهادهای اقتصادی دولتی و غیردولتی توجه زیادی به روند جهانی شدن داشتند. وی افزود: اما رویدادهایی مانند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان سیستم دو قطبی امکان توجه به سیستم های مختلف و مهم منطقه ای را فراهم کرده است. از جمله نمونه روندهای منطقه گرایی اقتصادی در دهه های اخیر می توان به اروپا ، بازار مشترک آمریکای جنوبی یا همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در دهه 1980 اشاره کرد.

عضو کمیته علمی کنفرانس بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیکی مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای ، منطقه گرایی اقتصادی در سازمان های منطقه ای تبلور یافته است که باعث افزایش بهره وری سرمایه برای هر یک از اعضا ، در نتیجه توسعه و شکوفایی بیشتر می شود. وی گفت: “در واقع ، در این مرحله شاهد موج چهارم منطقه گرایی هستیم که با توافق نامه های تجارت ترجیحی تعیین می شود.” توافقنامه تجارت ترجیحی می تواند بین دو یا چند کشور منعقد شود که بر اساس آن تعرفه های تجاری کاهش می یابد.
وی گفت: پس از بحران مالی سال 2008 ، موج پنجم منطقه گرایی اقتصادی ظهور کرد که در آن مجاورت جغرافیایی اعضای گروه یا سازمان همکاری اقتصادی منطقه ای موضوع اصلی نبوده و فقط معاملات تجاری ترجیحی را مورد توجه قرار داده است. سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی نیز بر اهمیت این مناطق در رشد و توسعه کشورها تا جایی تأکید دارند که سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (UNIDO) این مناطق را محرک صادرات صنعتی و سازمان ملل می داند. در واقع اهداف ایجاد مناطق آزاد کسب درآمد ، ایجاد شغل ، انتقال فناوری ، جذب سرمایه خارجی و رشد و توسعه منطقه است. یکی از مناطق و همچنین کلیه مناطق آزاد کشورمان از ظرفیت تجاری بسیار بالایی برخوردار است و جغرافیای وسیعی از مناطق ایران را در بر می گیرد.

یک مدرس دانشگاه علام گفت که قبل از تحریم های آمریکا و به تبع آن افزایش دلار ، افزایش واردات و صادرات در مناطق آزاد را شاهد بودیم اما در راستای افزایش قیمت دلار و قوانین سختگیرانه ، امروز این مناطق بر صادرات کالاهای ایرانی متمرکز شده اند. عملکرد و نقش مناطق آزاد اقتصادی را در اقتصاد بهبود بخشیده است.
رهنجات با تجزیه و تحلیل روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: “عملکرد اقتصادی ایران بین 20 ژوئن 1999 و اجرای توافق نامه نشان می دهد که صادرات ایران به اوراسیا 63٪ از نظر ترجیحی و 79٪ کالای تخفیف یافته افزایش یافته است. واردات ایران از اوراسیا 15٪ در لیست کالاهای اولویت دار و 39٪ کالای تخفیف خورده کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این ارقام مزایای اقتصادی قابل توجهی را برای ایران از این توافق نشان می دهد و می تواند اقتصاد غیرنفتی ایران را تقویت کند ، افزود: این مهم در هنگام بررسی پدیده تحریم های آمریکا و تأثیر آن بر بخش انرژی و درآمد آن است. بار. طبق داده های گمرک ایران ، تعداد معاملات غیرنفتی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، به ویژه در سال مالی 2018-2018 ، 34 درصد افزایش یافته است.
یکی از اعضای کمیته علمی کنفرانس بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در واقع افزایش صادرات به جای واردات یکی از اهداف مهم ایران برای کاهش فشار بر ذخایر نفت برای پیوستن به این توافق نامه است. در داخل اتحادیه ، این کشور باید پس از روسیه دوم باشد و با توجه به اولویت مشخص ایران از نظر خدمات ، سرمایه گذاری و ورودی سرمایه ، این نباید تحت پوشش توافق نامه باشد.
وی گفت: ایران دارای سه مزیت اصلی مقایسه ای و رقابتی است: نفت و گاز ، ترانزیت اتصال شش کریدور بین المللی و پنج کریدور منطقه ای و مزایای جهانگردی جهانی. “راهروهای بین المللی شامل جاده شمال به جنوب است.” ابریشم یا غرب شرقی ، تراسیکا ، ارتفاع ، رزین ؛ محورهای منطقه ای ، از جمله محورهای شرقی ، چهار جانبه عشق آباد (ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران ، عمان) ، کریدورهای حمل و نقل ECO ، کریدور ITI (استانبول ، تهران ، اسلام آباد) ، کریدور KTAI (قرقیزستان ، تاجیکستان). ایران)
یکی از اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اینکه کریدور شمال-جنوب مهمترین کریدور بین المللی است که نقش و عامل رشد اقتصادی ایران را تقویت می کند ، خاطرنشان کرد: حمل و نقل ریلی ، جاده ای و هوایی برای تقویت فضای تجاری داخلی خود با در نظر گرفتن بازارهای هدف کشورهای همسایه. این امر همچنین به رشد و توسعه اقتصادی منجر می شود.افزایش روابط منطقه ای همچنین قدرت تجارت ایران در منطقه را افزایش می دهد.
رهنات گفت: “روسیه حدود 68 میلیارد دلار تجارت با حداقل 9 كشور در راهرو شمال و جنوب دارد كه این عامل دیگری است كه اهمیت دهلیز شمال و جنوب را در ایران افزایش می دهد.” در واقع ، از طریق کریدور شمال جنوب ، ایران به واسطه ای بین روسیه و 9 کشور دیگر تبدیل می شود و کاهش هزینه های تولید و بهای تمام شده کالا از مزایای اصلی و مهم داشتن سرمایه گذاران پس از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. آورده شده.
وی گفت: پتانسیل ترانزیت ایران حداقل 511 میلیون تن کالا است و اگر 211 دلار در هر تن فقط ترانزیت در نظر گرفته شود ، درآمد سالانه ایران از این درآمد حدود 21 میلیارد دلار برآورد می شود. در سالهای اخیر ، توجه و برنامه ریزی در مورد اهمیت تدارکات و حمل و نقل در ایران ، حمل و نقل از طریق ایران را به 52 میلیون تن و درآمد را به 2.5 میلیارد دلار رسانده است. با این حال ، این مسئله مربوط به وضعیت واقعی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در ایران نیست. مشارکت کم ایران در موافقت نامه های تجاری منطقه ای و بسیاری از کمبودها در زیرساخت های راه آهن و جاده ای این کشور باعث شده است که کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارات متحده عربی سهم قابل توجهی داشته باشند. این مسئله نیازمند همکاری و تعامل بیشتر وزارتخانه های مربوطه در چارچوب دیپلماسی اقتصادی است.

46

دکمه بازگشت به بالا