عمومی

ارزیابی سفر رئیس مجلس به مسکو

در این راستا ، توجه به نکات زیر می تواند منجر به تصمیم گیری منصفانه در مورد اهداف و دستاوردهای بازدید شود.

1- سفر آقای کالیباف به دعوت رسمی رئیس دومای روسیه ، آقای ویشیسلاو والودین ، ​​به منظور تقویت همکاری های پارلمانی به منظور حفظ روابط رسمی بین دو کشور ، برنامه ریزی شده بود. آقای کالیباف علاوه بر رئیس دوما ، با رئیس شورای (سنا) فدراسیون روسیه و دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه نیز دیدار کرد. این جلسات کاملاً مطابق با استانداردها و پروتکل های رسمی بود و در فضایی صمیمانه و محترمانه برگزار شد. این گفتگوها همچنین طیف گسترده ای از موضوعات روابط دو جانبه ، چندجانبه و تحولات منطقه ای و جهانی را پوشش داد. سفر روسای پارلمان به عنوان نمایندگان مردم به طور سنتی در حمایت از روابط رسمی دو کشور صورت می گرفت و در این سفر مشخص شد که پارلمان های دو کشور از توسعه و تقویت روابط تهران و مسکو حمایت می کنند . این گفتگوها بر لزوم تدوین نقشه راه روابط استراتژیک در زمینه های مختلف متمرکز شد. کمیسیون مشترک پارلمانی ایران و روسیه ، سفر دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا به محل اقامت رئیس مجلس شورای اسلامی ، در مورد راه های گسترش همکاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نشست گروه روسیه صحبت می کند و تجار ایرانی اراده هر دو طرف را نشان می دهند. هدف آن توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

2- پیام رهبر معظم انقلاب به آقای پوتین اهمیت این دیدار پارلمانی را بیشتر کرد و نشان داد که مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به روابط استراتژیک دو کشور داشتند. رئیس مجلس شورای اسلامی نباید پیامی در مورد لزوم معرفی پروتکل های تاجگذاری و نامطلوب برای طرف ایرانی به پوتین می فرستاد. از آقای پوتین به عنوان فرستاده ویژه پوتین مطلع شد و ساعتی بعد به هیئت ایرانی اطلاع داده شد كه رئیس جمهور روسیه نامه را خوانده است. بنابراین ، عدم حضور آقای کالیباف و آقای پوتین از اهمیت پیام مهم رهبر معظم انقلاب و تمرکز وی بر تقویت روابط بین دو کشور نمی کاهد. همچنین ارسال پیام برای رهبران خود به روشی عادی در زمینه روابط خارجی تبدیل شده است.

3- روابط ایران و روسیه در پنج قرن گذشته دچار عقب گردهای زیادی شده است ، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تمایل روزافزون به همکاری منطقه ای و یک جانبه گرایی ، روابط جمهوری اسلامی ایران و ایران بر اساس احترام متقابل و ملی بود. منافع. همکاری در امنیت و دفاع و مبارزه با تروریسم ، به ویژه در سوریه ، عراق و افغانستان ، یکی از ملاک های این تعامل است. توسعه همکاری های اقتصادی به دلیل وضع تحریم هایی که دو کشور را تحت فشار قرار می دهد ، اهمیت روابط دوجانبه را دو چندان کرده است. همکاری اقتصادی ایران و روسیه در حوزه اقتصادی موجب تقویت اقتصاد و کاهش فشار بر دو کشور می شود. در عین حال چین و روسیه تاکنون در مجامع بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل علیه سیاست ایران در قبال جمهوری اسلامی ایران از ایران حمایت کرده اند. گسترش روابط ایران و روسیه نه تنها به نفع هر دو کشور است بلکه عامل مهمی در امنیت ، ثبات و توسعه مناطقی مانند غرب آسیا ، قفقاز و آسیای میانه است. در عین حال ، تداوم و توسعه همکاری های پارلمانی و تقویت روابط پارلمانی بدون شک اساس روابط رسمی خواهد بود.

4- برخی از نویسندگان و رسانه های خارجی استدلال کرده اند که تقویت روابط تهران و مسکو خلاف منافع غرب است و به بهانه های مختلف از جمله در حاشیه سفر سخنران به مسکو به دنبال برهم زدن این روابط است. نیازی به پاسخگویی به چنین نظراتی نیست ، بلکه به برخی از افراد دلسوز در کشور که همان جهت را دنبال می کنند ، چین ، هند ، همسایگان. تقویت سیاست ایران در قبال شرق اقدامی اصولی و منطقی است که در دستور کار قرار گرفته و می تواند موقعیت ایران را در روابط خارجی تقویت کند.

5- به طور کلی ، سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو گامی سازنده و به موقع در دوره پس از ترامپ بود که پیام مهمی را به رهبر معظم انقلاب افزود. جستجوی توافقات در این سفر موجب تقویت روابط ایران و روسیه می شود و نقاط ضعف آن ، به ویژه در زمینه اطلاعات ، برای سفرهای آینده که توسط برنامه ریزان مجلس شورای اسلامی و دستگاه دیپلماسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت ، برطرف خواهد شد.

در عین حال ، انتظار می رود که سفیر ما در روسیه به عنوان فردی آگاه و نماینده رژیم ، ملت و کارشناسان ایران را از واقعیت های موضوع آگاه کرده و معیارها و دستاوردهای مهم سفر را توضیح دهد.

دکمه بازگشت به بالا