عمومی

اخبار جعلی ابزار مدرنی برای مغزشویی

اخبار جعلی – محتوایی با ظاهر اخباری که برای دستکاری درک مردم از واقعیت نوشته شده است – به طور گسترده در صنعت تبلیغات استفاده می شود، اما پیامدهای سیاسی مهمی نیز دارد، مهمترین کاربرد سیاسی اخبار جعلی تقویت و تقویت کنشگری اجتماعی است. درگیری ها

ایسناپلاس-فاطم کریمخان: روایاتی که نادرست است و عمداً خوانندگان را گمراه می کند، باعث ایجاد بی اعتمادی در بین مردم می شود. فرقی نمی کند که این ماجرا مربوط به دریافت پول فلان شخصیت سیاسی از یک چهره مشهور خارجی باشد یا کشف فساد مالی در یک بنگاه اقتصادی و یا دستگیری دختر یک مقام عالی رتبه به جرم جنایت. جاسوسی، همه این داستان ها یک هدف را دنبال می کنند و آن این است که مردم را به یکدیگر بی اعتماد کنند، مردم را به دولت بی اعتماد کنند و دلیلی برای اعتراض به یک داستان تخیلی یا خشونت ایجاد کنند. از طریق انتشار این اخبار کذب است که همسایه ها با یکدیگر دعوا می کنند، اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بدبین می شوند و زمینه دو قطبی شدن جامعه فراهم می شود.

چرا کسی باید این کار را بکند؟ مردم، سازمان ها و دولت ها از اخبار جعلی برای دو هدف متفاوت استفاده می کنند. اولاً، درگیری‌های اجتماعی را شعله‌ور می‌کنند تا اعتماد عمومی به فرآیند دموکراتیک و توانایی مردم برای همکاری با یکدیگر را تضعیف کنند و ثانیاً توجه مردم را از موضوعات مهم منحرف کنند تا مشکلات حل‌نشده باقی بماند. این بخش به بررسی نحوه استفاده از اخبار جعلی برای ایجاد حواس پرتی و تشدید درگیری می پردازد.

اخبار جعلی به سرعت باعث ایجاد وقایع در دنیای واقعی می شود

وقتی صحبت از حمله به زائران ایرانی در عربستان می شود، هیچکس باور نمی کرد که «تجاوز به دو زائر نوجوان» منجر به حمله به سفارت عربستان و بسته شدن روابط دو کشور شود، اما چنین شد و اشتباه نکنید، این تنها نمونه از اخبار جعلی است که بر زندگی واقعی مردم تأثیر نمی گذارد.

یکی دیگر از نمونه های بحث برانگیز اخبار جعلی که بر دنیای واقعی تأثیر می گذارد، حادثه پیتزاگیت است، شایعاتی که عمدتاً از کیوانی ها (اینجا) پخش می شود که گروهی از دموکرات های ایالات متحده ادعا می کردند از یک رستوران برای سرپوش گذاشتن بر تجارت استثمار کودکان استفاده می کنند. ، نشان می دهد که نه تنها استفاده سیاسی و سیستماتیک از اخبار جعلی، بلکه حماقتی است که باعث می شود مردی با تفنگ نیمه اتوماتیک وارد یک پیتزا فروشی معمولی در واشنگتن دی سی شود و به کارمندان شلیک کند. سایت خرید نوزاد برای اعضای کمپین هیلاری کلینتون.

داستانی که منجر به تیراندازی پیتزاگیت شد از کجا آمد؟ یک گروه راستگرا ابتدا داستان را برای جلب توجه اختراع کردند، سپس وب سایت های خبری جعلی با ذکر مکان های خاص، مانند پیتزا فروشی محل تیراندازی، بال هایی به داستان اضافه کردند. لینک این داستان در میان کاربران شبکه های اجتماعی در فضای مجازی پخش شد و در گروه های مختلف به اشتراک گذاشته شد و زمانی که توسط ربات ها بازنشر شد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و تا حد ایجاد طوفان عمومی پیش رفت.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

عکس: ادگار مدیسون ولش، مردی که پس از شایعه شدن یکی از سردمداران تجارت گوشت بچه، با تفنگ نیمه اتوماتیک به یک پیتزافروشی حمله کرد.

اخبار جعلی درگیری های اجتماعی را تشدید می کند

اگر یادتان باشد عکس زنی در حال نوشیدن از چاه در اعتراض به کم آبی خوزستان منتشر شد، بد است که مردم از چاه به نوشیدنی روی بیاورند، بسیاری از کسانی که این عکس را جعلی می گویند، چهره کردند. ادعاهایی در آن زمان، اما بعدا برای همه مشخص شد که این عکس مربوط به چند دهه پیش و متعلق به یک زن است. می شد دید که او فاقد وضوح ذهنی بود، اما این در زمانی بود که بحران اعتراضی در خوزستان تا حد زیادی آرام شده بود. این مثال نشان می دهد که اخبار جعلی مانند بنزین روی آتش درگیری عمل می کند و باعث تشدید آنها می شود.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

در مثال اخیر، می توان انتشار اخباری مانند حوادث اخیر عراق، کشتار ایرانی ها در درگیری های تازه در منطقه سبز بغداد، یا انتشار اظهاراتی نادرست درباره آیت الله سیستانی را برای تحریک بیشتر احساسات مردم در نظر گرفت. و دخالت آنها در رویدادی که هنوز ابعاد آن مشخص نیست که نه تنها باعث جلب توجه و افزایش درآمد سایت ها و کانال های تلگرامی انتشاراتی می شود، بلکه باعث افزایش سوء ظن و دشمنی ناظران می شود. برندگان این تقسیم بندی کسانی هستند که علاوه بر منافع مالی، منافع سیاسی خود را با خصومت و بدبینی تقویت کنند.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

عکس: یک پاسپورت ایرانی در عراق پیدا شد

مردم می توانند اخبار جعلی را برای یک هدف خاص منتشر کنند و درگیری های داخلی را بین گروه های مختلف مردم افزایش دهند. اخبار جعلی با انگیزه سیاسی از منابع مختلفی به دست آمده است: دولت های خارجی مانند آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه، عوامل سیاسی آمریکایی که به طور غیرقانونی از داده های فیس بوک برای متقاعد کردن کاربران رسانه های اجتماعی برای رای دادن استفاده می کردند و گروه های با انگیزه سیاسی مانند Alt-right، alt- چپ، نظریه پردازان جعلی توطئه از جمله کسانی هستند که اطلاعات را منتشر می کنند و میوه های آن را به سرعت درو می کنند.

کمبریج آنالیتیکا نمونه بدی از شرکتی نیست که به دولت ها در مورد انتشار اخبار جعلی مشاوره می دهد، شرکتی بود که متخصص در استفاده از داده های رسانه های اجتماعی برای ایجاد پروفایل های روانی کاربران در کشورهای مختلف بود. این شرکت اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک را بدون اطلاع یا رضایت آنها جمع آوری کرد و با این داده ها می توان ترجیحات سیاسی افراد به ویژه “لایک” آنها را پیش بینی کرد. در طول مبارزات انتخاباتی پیروزمندانه دونالد ترامپ، مقامات ستاد انتخاباتی وی، در توافق با استیو بنن، استراتژیست ارشد کمپین، از داده های شرکت برای تبلیغات سیاسی هدفمند در فیس بوک استفاده کردند که عمدتاً با هدف بی اعتبار کردن کمپین ریاست جمهوری با هیلاری کلینتون در کانون توجه بود. تبلیغات منتشر شده با استفاده از این اطلاعات اغلب تحریک آمیز، جالب، گاهی اوقات خشونت آمیز و جعلی بودند!

انتشار اخبار جعلی با حمایت دولت ها؟ بله و خیر!

مشکل اخبار جعلی تنها به ایران، آمریکا یا فرانسه محدود نمی شود، بلکه تمام دنیا درگیر رقابت سیاسی و تجاری هستند، بنابراین اخبار جعلی برای مردم و سیاستمداران کل دنیا مشکل ساز است. در جریان درگیری در میانمار، یکی از مواردی که باعث درگیری سربازان ارتش میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا شد، انتشار تصاویری بود که روهینگیاها را در حال آتش زدن سربازان ارتش نشان می داد که منجر به پیوستن عده ای به ارتش شد. در خانه های آتش زده و زندگی مردم روهینگیا را همراهی کرد. بعدها مشخص شد که این تصاویر توسط ارتش میانمار برای توجیه حمله به مسلمانان روهینگیا ساخته و منتشر شده است.

شایعات حاکی از آن است که دولت چین یک ارتش سایبری دو میلیون نفری دارد که برای هر توییت و پست شبکه های اجتماعی 50 سنت دریافت می کند، یا اینکه ترکیه ارتش سایبری دارد که جدایی طلبی را در کشورهای دیگر ترویج و تشویق می کند با 200 لیر در ماه. سایبر مگس ها نام گروهی است که مخالفان حکومت پادشاهی عربستان سعودی را با دروغ، نفرین و اتهام در فضای مجازی متهم می کنند. همچنین سیاستمدارانی وجود دارند که گهگاه ارتش های سایبری خود را برای دستکاری یا تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی قبل از انتخابات یا درگیری های سیاسی ایجاد می کنند.

اما چرا این همه برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی سرمایه گذاری می کنند؟ خیلی دور از ذهن به نظر نمی رسد که بگوییم مردم نسبت به آنچه که از چندین نفر، حساب کاربری یا سایت های مختلف می شنوند، بیشتر از یک شخص پذیرا هستند. بنابراین داشتن ارتش سایبری برای اهداف سیاسی دور از ذهن نیست، در واقع انتشار اخبار جعلی یکی از ابزارهایی است که برای متقاعد کردن مردم نسبت به کار افراد یا گروه‌ها و ایجاد انگیزه در آنها برای رسیدن به هدفی خاص استفاده می‌شود. کار یا صدا. کورد، علاوه بر این، توزیع ویروسی محتوا، یعنی پخش آن به قدری گسترده که فرد نمی تواند متوقف شود و به چیز دیگری فکر کند، یک استراتژی موثر برای کنترل ذهن است.

موارد بالا نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی می تواند به درگیری دامن بزند و گفتگو در مورد مسائل اجتماعی را خفه کند. نظریه پردازان توطئه با انگیزه های مختلف سیاسی اغلب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خود برای دامن زدن به درگیری های ملی دروغ می گویند. دولت ها با انتشار پست های نادرست در شبکه های اجتماعی سعی در سرگرمی شهروندان و منحرف کردن توجه آنها از موضوعات مهم اجتماعی دارند. آنچه مهم است این است که نتیجه همه این اخبار جعلی این است که در نهایت کمپین های اخبار جعلی مردم را از مشارکت سیاسی در اداره زندگی و جامعه خود منصرف می کند و دست قدرت را بیشتر کاهش می دهد. اخبار جعلی منبع پول برای کسانی است که آن را منتشر می کنند و منبع قدرت برای کسانی است که آن را کنترل می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا