عمومی

آیا با نخریدن، خودرو ارزان می‌شود؟

اگر تولید به طور مستمر ادامه یابد و عرضه در بازار افزایش یابد، با افزایش عرضه، قیمت بازار کنترل می شود. اما همچنان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد وجود دارد و این تفاوت کم نیست و رانت هایی را در بازار ایجاد کرده است.

به گزارش پرتال پارسی اعتماد وی نوشت: روز چهارشنبه یکی از روزنامه های دولتی به نقل از یک کارشناس خودرو نوشت که چون دلالان تا حدودی از این بازار عقب نشینی کرده اند، مردم نباید با خرید هیجانی این قشر را به بازگشت به بازار خودرو تشویق کنند. کسانی که الان ماشین دارند و عجله ای برای تعویض آن ندارند بهتر است از کارخانه خرید کنند. افرادی که خودرو ندارند می توانند حداقل دو ماه تا آرامش کامل بازار صبر کنند و در صورت امکان مراحل ثبت نام خودروسازان را طی کرده و خودروی با قیمت مناسب خریداری کنند.

رئیس جمهور پیش از این در اسفندماه سال گذشته در سفر به ایران خودرو و سایپا برای بهبود وضعیت حمل ونقل 8 ماده ای تعیین تکلیف کرده بود. در سال 1401 نیاز به افزایش 1.5 برابری حجم تولید خودرو در کشور، ارتقای کیفیت محصولات با چند اولویت ویژه، حذف خودروهای پلت فرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی آنها با محصولات جدید و به روز و افزایش گارانتی. . خودروهای تحویل دو ساله (از 40 هزار کیلومتر به سه 60 هزار کیلومتر) از جمله این سفارشات بوده و بر این اساس تولید خودرو در سال 1401 باید حداقل 50 درصد نسبت به سال 1400 افزایش یابد.

اما پیش بینی روزنامه دولت از قیمت خودرو چقدر درست است؟ آیا نخریدن ماشین ارزانتر است؟

با افزایش عرضه، قیمت در بازار کنترل می شود

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که خودرو چه زمانی ارزان می شود به اعتماد: طرحی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تولید شرکت های خودروسازی منتشر شده، شاخص تولید است. بیش از یک میلیون خودرو، البته این شرکت‌ها خودروسازان هنوز ضرر می‌کنند و هر چه بیشتر تولید کنند، بیشتر ضرر می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: در صورت تداوم تولید و افزایش حجم عرضه در بازار، با افزایش عرضه، قیمت در بازار کنترل می شود. اما همچنان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد وجود دارد و این تفاوت کم نیست و رانت هایی را در بازار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بیشتر این ادعاها در بازار خودرو ادعاهای کذب است، گفت: البته علیرغم اینکه ایران در چهار سال گذشته حتی یک خودرو از خودرو و سایپا خریداری نکرده است، اما شرایط محدودکننده برای خرید خودرو، الف. خریدار با گواهی شماره های معتبر یا غیر فعال و غیره به نوعی دست دلال را از بازار کوتاه می کند و تا حدودی گردش کالا افزایش می یابد.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: با این روش باید قیمت بازار را کاهش داد اما قیمت کارخانه افزایش می یابد و باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کرد. این در حالی است که قیمت کارخانه پژو پارس در حال حاضر 190 میلیون تومان است و قیمت این خودرو در بازار آزاد 330 تا 350 میلیون تومان تعیین شده است، اما در صورت تک تعرفه شدن این خودرو، قیمت آن 250 میلیون تومان خواهد بود. بازار باز و کارخانه

سه راه برای کاهش قیمت خودرو

نعمت بخش با تاکید بر تصمیم برای کاهش قیمت خودرو خاطرنشان کرد: راه اول تعیین قیمت در لبه بازار است. راه دوم عرضه خودرو در بورس کالا است، راه سوم راهی است که وزارت امنیت انتخاب کرده است که باید عرضه خودرو را افزایش دهد و البته دست دلال ها را از بازار خودرو کوتاه کند. کمی بیشتر زمان می برد

این کارشناس خودرو افزود: اگر دو خودروساز (ایران خودرو و سایپا) پنج تا شش هزار دستگاه خودرو در روز تولید کنند، قیمت بازار کاهش می یابد، اما قیمت کارخانه باید افزایش یابد تا خودروسازان زیان خود را جبران کنند.

نعمت بخش در ادامه درباره وعده حذف قرعه کشی خودرو تا پایان سال 1401 بیان کرد: این وعده زمانی محقق می شود که قیمت خودرو یک نرخی برای حذف قرعه کشی باشد.

تا زمانی که اختلاف قیمت وجود دارد، اجاره نیز وجود دارد

این وسیله نقلیه درباره میزان پول در کشور گفت: میزان پول به بیش از 4 میلیون و 900 میلیون تن رسید و حجم آن بسیار بالاست، بنابراین خودروها به خانواده هایی که مطلقاً اصلا نیستند دعوت می شود. . زیرا این افراد در چهار سال گذشته خودرو نخریده اند و به راحتی می توانند از این افراد استفاده کنند و تا زمانی که اختلاف قیمت وجود دارد اجاره نامه و در صورت اجاره قرعه کشی صورت می گیرد. .

وی در خصوص خودروهای وارداتی از هند افزود: استانداردهای خودرو در کشور را شورای عالی استاندارد تعیین می کند و نباید حساسیتی نسبت به آن وجود داشته باشد، باید همانند خودروهای داخلی برای خودروهای وارداتی سخت گیری کرد. تا زمانی که استانداردها رعایت شود فرقی نمی کند این خودروها از کدام کشور چینی یا هندی باشند، خودروهای دیگر نیز باید استانداردهای ایران را پاس کنند.

قیمت خودرو در چهار سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که آیا این خودروها قابل خرید مردم عادی است، اضافه کرد: با وجود اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، اما اگر قیمت 30 هزار تومانی را در نظر بگیریم، خودرویی زیر 10 هزار تومان در بازار وجود ندارد. حدود 300 میلیون تومان است و با احتساب هزینه حمل و نقل، تعرفه پرداختی و علاقه واردکننده خودرو، قیمت آن از این هم بالاتر خواهد بود.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: این روزها همه اجناس گران هستند اما مردم همچنان انتظار گران شدن خودرو را ندارند. این در حالی است که از سال 1397 تا 1401 قیمت فولاد 800 درصد، مواد پلیمری 700 درصد، آلومینیوم 680 درصد و قیمت خودرو 300 درصد قیمت مواد اولیه گران شد. ماشین.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا